Beste ruisonderdrukker plug-in?

Iggy

Ingeburgerd
Kweet ookwel dat voorkomen beter is dan genezen, maar soms zit je toch met een track met stille stukjes waar wel wat noise af mag.. Heb X-Noise van Waves uitgeprobeerd, niet slecht, maar misschien mis ik wat en is er nog wat beters? X-Noise werkt prima als je de ruis een klein eindje de kop wilt indrukken, maar wil je wat meer dan dat dan gaat je track snel klinken alsof hij is opgenomen in een metalen hokje en dan nog eens door de flanger gehaald..
Tips welkom!

Groeten,
Ignace

Sonic Foundry's Noise Reduction 2 is erg goed. erg goed.
maar je moet wel weten hoe het allemaal werkt natuurlijk.

Nou ik denk dat die Waves bundle behoort tot het beste wat er op de markt is. Dus als het je daarmee niet lukt, vergeet het dan maar. Wel de handleiding goed lezen, want het is allemaal niet zo simpel als het lijkt, maar ik neem aan dat je daar bij zo'n duur product wel even rustig de tijd voor neemt. Nog duurder zijn de producten van CEDAR, zowel in hardware of software beschikbaar. Schijnt de absolute top in noise removal te zijn, maar is voor de gewone sterveling onbetaalbaar. Die jongens hebben ook wat handige informatie op hun site over noise removal.

Voor 'n stuk minder geld heb je BIAS's "SoundSoap". Simpel, maar erg effectief als 'quick&dirty' noise removal. Werkt zoals de meeste noise removals het beste als je 'm eerst 'n paar seconden pure noise voert.

Kan je de ruisproblemen niet oplossen met een gate? Ik gooi op mijn tracks (als ze eenmaal opgenomen zijn) toch vaak zo'n standaard Cubase gate. Die voldoen prima en knippen mooi het ruis weg in de zachte stukjes. Of zijn de geluiden gewoon zacht met ruis er doorheen...dan moet je inderdaad met een plugin aan de gang.

een beetje ruis is toch helemaal niet zo erg joh..

1 ding, probeer alles zo had mogelijk te zetten (synths drumcompu's). Of doe je alles in Reason? :D

De noise reduction van Cool Edit Pro werkt ook erg goed. Stukje ruis selecteren, noise profile laten maken en hup - de ruis uit de muziek filteren...

HW

Oh... nog een extra tip: converteer voor zo'n soort bewerking de hele mikmak eerst naar 32 bit... werkt een stuk beter... en dan later niet vergeten terug te converteren (met dithering).

HW

Bedankt iedereen. Nee, een noise gate werkt niet (het gaat hier om een harpopname). De opname ruist nogal omdat ik de harp, door omstandigheden gedwongen, van veraf opgenomen heb. Ik had dan ook ruim 60 dB gain nodig op de voorversterker om voldoende level te krijgen, en hou het dan maar eens stil!
Waarschijnlijk is die Waves een van de beste, ga toch nog even de andere tips uitproberen. Bedankt ook voor die 25 noise tips, was leuk om te lezen..

Groetjes,

Iggy

Voor ruis vind ik de standaard Wavelab DeNoizer goed werken.

Voor cracks/clicks/hum is er m.i. niets beters dan de Waves Xlick, XCrackle en Xhum. :okdan:

Het hangt ook van het nummer af, soms kun je het beter noisy laten om geen essentiele frequenties tegelijkertijd weg te filteren (zoals bv kick attack).

Back