Routen van hardware synth door vst effect en realtime afluisteren

jikbeh

Stamgast
Mijn vraag is hoe routen jullie hardware synths zo door cubase heen dat je het geluid ook door vst effecten heen laat lopen en dit direct kan afluisteren. Bij mij gaat er iets mis.

Ik heb het idee dat mijn signaal dubbel is. Dus als ik op het knopje direct monitoring druk dan vervormd het al. Als ik er een effect bij zet op de audio lane dan hoor ik wel dat hij door het effect heen gaat. Dus dat werkt wel. Maar ik heb dus het idee dat hij twee keer er doorheen gaat. 1x door audio-interface en een keer door direct monitoring wat dus dubbel is.

Hoe doen jullie dat dus? Het routen van hardware synths die je in cubase wil voorzien van effecten en real time wil afluisteren. Alvast dank voor het antwoord.

In Reaper kan dat met input-fx. Waarschijnlijk bestaat er zoiets ook wel voor Cubase. Het effect wordt dan ook opgenomen. Scheelt ook CPU, omdat je de input fx alleen aan hoeft te zetten als je record.

Insert effect of aux effect?

Even na gelange wat je wilt dry/wet afregelen. Althans daar lijkt het op.

Ben er half uit. Mijn audiokaart is te gebruiken als audio interface maar ook als mixer en een combinatie van die twee. Als ik hem gebruik als interface en mixer hoor ik het geluid dus dubbel. enige probleem wat ik nu ondervind is dat ik geen geluid heb als ik het probeer af te spelen. Ik moet dan dus een audiotrack aanmaken en het inkomende signaal routen naar die audiolane. Dan de monitor aanzetten en dan hoor ik pas geluid. Ik weet niet maar ik denk dat dit handiger kan. Maar gezien mijn audio interface zoveel instellingen heeft denk ik dat ik hier nog even mee moet stoeien. Als iemand een idee heeft over de instellingen van een motu 16a dan hou ik me aanbevolen. Dank alvast.

Andere vraag want ik heb het idee dat het zo wel goed werkt. Maken jullie voor ieder apart instrument een monitor kanaal waar je dan de monitor knop aan moet zetten (oranje knopje naast de record knop) om zo het geluid te kunnen horen?

Mijn interface heeft inderdaad ook een monitor tafel functie.

Die extra mixer gebruik ik dus niet en doe alles in ableton. Lijkt me alleen zinvol om een band te record en en monitor mixen te maken of je wilt je hele studio kunnen monitoren zonder kanalen aan te maken in cubase. Als je dan je hele studio monitort en dan een channel aanmaakt in cubase heb je hem inderdaad dubbel.

Ik heb overigens een motu 424

Ik heb dit apparaat nu al een tijd en erop mixen gaat prima. Maar als ik hem wil integreren in cubase denk ik dat ik dus deze manier moet gebruiken. Dus voor iedere synth apart een audio kanaal naast het bestaande midi kanaal. Die dan op monitor zetten om het geluid in cubase te horen. Word alleen zo onoverzichtelijk gezien ik 32track heb aan midi en dan ook dus 32 monitor tracks. $U#%#(#(. Maar in ieder geval doet het monitoren het nu wel goed en of ik nou het effect direct op de input zet of op een insert in cubase maakt niet uit. Dus dat is opgelost. alleen vraag ik me dus af of er een handiger oplossing is voor die monitor tracks? Ik kom van een analoge desk en dat was iets simpeler. Haha.....dankje voor je snelle antwoord!

Ik heb dit apparaat nu al een tijd en erop mixen gaat prima. Maar als ik hem wil integreren in cubase denk ik dat ik dus deze manier moet gebruiken. Dus voor iedere synth apart een audio kanaal naast het bestaande midi kanaal. Die dan op monitor zetten om het geluid in cubase te horen. Word alleen zo onoverzichtelijk gezien ik 32track heb aan midi en dan ook dus 32 monitor tracks. $U#%#(#(. Maar in ieder geval doet het monitoren het nu wel goed en of ik nou het effect direct op de input zet of op een insert in cubase maakt niet uit. Dus dat is opgelost. alleen vraag ik me dus af of er een handiger oplossing is voor die monitor tracks? Ik kom van een analoge desk en dat was iets simpeler. Haha.....dankje voor je snelle antwoord!
Steek de tracks in een folder track of meerdere folders - dan kan je monitoring aanzetten voor meerdere inputs tegelijk...
Het verschil met een analoge desk is dat elk kanaal enkel voor input diende, en een audio track in Cubase ofwel input kan weergeven ofwel het opgenomen signaal (of gewoon eender welke audio file). Maar je hoeft zelfs geen audio track aan te maken om input te monitoren, je kan dat ook gewoon via de mixer doen.

De input kan ik monitoren omdat ik in connections 16 kanalen in heb. Maar ik kan dus alleen de input horen als ik op het monitor knopje druk. Dus die tip om ze allemaal in een map te gooien Is op zich wel handig. Alleen ik zet iedere audiotrack nu onder mijn corresponderende midi track. Maar is in ieder geval iets om over na te denken. En hoe monitor je al die kanalen via je mixer... Bij mij dus alleen geluid als ik het monitor knopje indruk. Dank voor het antwoord!

Ja ik bedoel dus bij de audio lanes. Daar moet ik op die knop drukken. In de mixer kan ik de input kanalen wel zien en inserts plaatsen. Maar wat ik me dus afvraag is hoe jullie dat doen met 32 tracks.... Moet je dan op al die audiolanes de monitor knop indrukken? En is er geen andere manier om al die kanalen te horen in je daw. Dank voor antwoord!

Ik heb gewoon een audio track voor elk input kanaal, ze zitten allemaal in 1 folder track, en met 1x monitor aanzetten op de folder track staan ze allemaal aan. Je kan zo'n folder track ook dichtklappen als je ze allemaal niet wil zien in de arranger.

Voor mij is dit allemaal nieuw qua werken, maar het is dus niet vreemd dat je het geluid alleen kan horen via het indrukken van de monitor knop? Je gebruikt dus in weze de mixer van cubase maar je moet dus wel ze verplicht monitoren zeg maar?

Voor mij is dit allemaal nieuw qua werken, maar het is dus niet vreemd dat je het geluid alleen kan horen via het indrukken van de monitor knop? Je gebruikt dus in weze de mixer van cubase maar je moet dus wel ze verplicht monitoren zeg maar?
Je zei zelf al iets over Direct Monitoring... als dat aanstaat wil je juist niet de monitoring knopjes aanzetten, want dan hoor je alles dubbel. ;)

Ja dat klopt dus dat ik het dubbel hoor, maar dat heeft dus te maken met hoe mijn interface werkt. Deze heeft dus ook een mengpaneel functie. Als ik hem alleen gebruik als interface dan heb ik dit probleem niet. Dan hoor ik niks als de monitor niet aan staat. Ik ben onbekend met "in the box" werken dus ik vroeg me af of dit normaal is?

Ja dat klopt dus dat ik het dubbel hoor, maar dat heeft dus te maken met hoe mijn interface werkt. Deze heeft dus ook een mengpaneel functie. Als ik hem alleen gebruik als interface dan heb ik dit probleem niet. Dan hoor ik niks als de monitor niet aan staat. Ik ben onbekend met "in the box" werken dus ik vroeg me af of dit normaal is?
Vrij normaal voor zover ik weet.
Mijn interface heeft ook direct monitoring (Motu Ultralite Mk3) en ik kan die ook als standalone mixer gebruiken. Ik kan bij elke input instellen om hem "direct" te horen of via Cubase (Mute).

Back