Yamaha TX16W

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Hoi,

Ik ben in de mogelijkheid een Yamaha TX16W module aan te schaffen. Ik zou dit vooral doen omdat z'n samples uitwisselbaar zouden zijn met de SY99. Nu heb ik een aantal vraagjes. Kan mij iemand daarmee verderhelpen?

1. Maximale totaaltijd van de samples bij de verschillende frequenties

Standaard heeft ie 1.5 Mb. Volgens de originele handleiding van het Yamaha OS zou hij dan 5.7 sec hebben bij 50 KHz en iets van een 13 sec bij 30 KHz. M'n W30 heeft maar 750 Kb en die kan ook al 14 sec bij 30 KHz sampelen ... ik zou dan verwachten dat die TX16W tot wel een beetje hoger kan geraken dan 13 sec :confused: . Komt door de grootte van het OS van Yamaha? Als je Typhoon als OS hebt, veranderen deze cijfers dan? Weet iemand de maximale sampletijden in samenwerking met Typhoon (ook wel even de geheugengrootte vermelden dan a.u.b. ;) ).

2. AIFF-formaat

De TX16W kan AIFF-formaat inlezen (toch zeker als Typhoon gebruikt wordt). Kan je dan ook zonder problemen .WAV lezen?

3. Geheugenuitbreiding

Heeft iemand ervaring met het uitbreinden van het geheugen via gewone SIMM's? Ik heb wel enkele schema's gevonden waarin alles uitgelegd wordt, maar heeft dit ook ooit iemand zelf uitgevoerd? Zo ja, kan je de gewenste SIMM's nu nog vlot vinden? Zijn er problemen geweest?

Met dank bij voorbaat :halleluja:

:doei:

Ik heb er ook een... Is echt antiek. De interface is een hel. Ik zou er tegenwoordig alleen een 'aanschaffen' als ik er geld bij kreeg...

Origineel geplaatst door Imipolex
Ik heb er ook een... Is echt antiek. De interface is een hel. Ik zou er tegenwoordig alleen een 'aanschaffen' als ik er geld bij kreeg...

Ik ken z'n reputatie. Ik heb de handleiding van Typhoon gedownload en ik moet toch wel toegeven dat het ding dan veel gebruiksvriendelijker wordt dan met het originele Yamaha OS. Ik zou hem hoofdzakelijk gebruiken om samples over te pompen naar de SY99 (ben van plan om daar ook nog geheugenuitbreidingen voor aan te schaffen).

Daarom m'n eerder geposte vraagjes ... niemand een antwoord ????

Dat geheugen inbouwen heb ik me ook al eens in verdiept, maar dat is echt een vreselijk gedoe, met veel solderen in van die minuscule smd-componenten, zeker niet aan te bevelen...

Origineel geplaatst door 6 trak
voor het bereken van geheugen/tijd/rate etc, check ff [DEZE] thread...

THX again! Ik heb even berekend:

Tijd = 33.000 Hz / 1500 Kb x 1.25 / 2 = 8.8 sec stereo aan 33 KHz of 17.6 sec mono aan dezelfde samplerate. Dit is iets meer dan wat Yamaha met zijn OS aangeeft.

:okdan:

Back