GEM DEX 20

rivanho

Stamgast
Hoi, ik ben op zoek naar informatie over de GEM DEX 20
net aan het Googlen geweest en je vindt daar dus zo goed als niets van.
Het is een midi compatibele expander, zou FM sounds hebben ?
Weet iemand meer ? een link ? een pdf ? Wanneer werd ie gefabriceerd ?
Dank bij voorbaat !
Groetjes.

Hoi, bedankt voor je reactie. Horen zal ik hem binnen enkele dagen, ik heb er eentje kunnen kopen voor 20 euro.
Hopelijk werkt ie ook :o maar ik was op zoek naar de technische info, een pdf manual, jaar van productie.
Op het internet is er gewoon niks van terug te vinden :o
Als je er samples van hebt kan ik die uiteraard ook wel gebruiken, ik heb zelf niet meteen ervaring met zelf samplen.

Groetjes
rivanho@skynet.be

Intussen de DEX20 thuisbezorgd gekregen, helaas niet stabiel qua toonhoogte.
Als je een toon speelt gaat die plots een toon hoger zonder reden om daarna weer normaal te klinken.
Dat zweven van tonen ken ik wel van analoge synths maar deze Dex is toch digitaal ?
Na een tijdje gebruiken leek het beter... te lang stilgestaan ? of eerst opwarmen ?
Raar.

Eigenlijk is het meer zweven hoor, je begint in Do, na enkele seconden is het plots een toon hoger (wel zuiver).
Alle volgende tonen zijn dan een toon hoger, na een poos zakt ie weer op normale toonhoogte (ook zuiver).
Gisteren eens wat langer laten aan staan en dan werd het normaal.
Modwiel stond niet aan hoor, speciaal op gelet.
Straks nog eens proberen of ie het weer heeft.
Bedankt voor je reactie ;)

Voor zover ik weet, heeft de DEX-20 geen FM-klankopwekking, maar Cross-wave-samples. Die techniek zit ook in de DSK-keyboards van GEM en is vergelijkbaar wat Keytek gebruikte in de CTS-modellen.

Ik heb me al suf geGoogled maar kan er NIETS over vinden, geen specs, geen manual,
zelfs geen adres waar ik de specs zou kunnen aanvragen, enkel GEM in Finland,
maar verder dan het logo ben ik op die website ook niet geraakt.
Qua klanken is de Dex20 niet heel erg boeiend maar mij interesseren wel de specs.

Ja en GEM in Finland is niet de originele GEM uit Italiƫ. De originele GEM is al een tijdje failliet (ben ik zelf ook al tegenaan gelopen, want ik heb een GEM piano die eigenlijk nog een update nodig heeft...)

Maar schroef 'm open en maak een foto zou ik zeggen, dan kunnen we in ieder geval uit de wereld helpen of er nou wel of niet een Yamaha soundchip in zit ;)

Ja en GEM in Finland is niet de originele GEM uit Italiƫ.
Ik had gehoopt dat de Finnen GEM Italiƫ overgenomen hadden want ze hadden ook plannen om de Syntex weer uit te brengen, is niet gelukt blijkbaar.

Ik had gehoopt dat de Finnen de zaal overgenomen hadden want ze hadden ook plannen om de Syntex weer uit te brengen, is niet gelukt blijkbaar.

Ja ze hebben de boedel overgenomen (schijnbaar), maar ik denk niet dat ze daar ook maar enigszins iets van geĆÆnventariseerd of beschikbaar hebben. Anders gezegd, ik denk niet dat iemand in Finland weet in welke krat de documentatie van de DEX20 zit. Als ze die al hebben...

Het was wel duidelijk dat ze puur uit waren op het archief van de Synthex.

Eind jaren '80 heb ik veel GEM DSK- en PX-keyboards verkocht. In de folder van de DSK-60/80/100 stond ook de DEX-20 afgebeeld als zijnde afgeleid van de DSK-100.
De Cross-wave-samples kenmerken zich door een zwevend geluid. Dat is hier te horen:
https://www.youtube.com/watch?v=E6qVLmrMJgY
Lijkt dit op het geluid van een DEX-20?

Ja en GEM in Finland is niet de originele GEM uit Italiƫ. De originele GEM is al een tijdje failliet (ben ik zelf ook al tegenaan gelopen, want ik heb een GEM piano die eigenlijk nog een update nodig heeft...)

Maar schroef 'm open en maak een foto zou ik zeggen, dan kunnen we in ieder geval uit de wereld helpen of er nou wel of niet een Yamaha soundchip in zit ;)

Ik heb onlangs nog een goed contact gehad met GEM Finland en ze stuurden mij zelfs prompt het service manual (met schema's dus) van de GEM Real Piano Expander, waardoor de inschatting van een mogelijke reparatie beter beoordeeld kon worden. De reparatie (vervangen van een desintegrerende LCD...) is daardoor uiteindelijk gelukt. Het emailadres van degene die mij hielp: timo.juuti@soundion.fi Probeer het eens...

Back