GEM DEX 20

Ik heb onlangs nog een goed contact gehad met GEM Finland en ze stuurden mij zelfs prompt het service manual (met schema's dus) van de GEM Real Piano Expander, waardoor de inschatting van een mogelijke reparatie beter beoordeeld kon worden.

Dat is inderdaad wel nuttige info. Voor mijn eigen RealPiano zoek ik een update board om hem naar v2.0 te brengen. Daarna kan ie updates over midi doen, en die heb ik al klaarliggen, maar daar heb ik nu niks aan...

Het oude GEM service center in Brabant kende ze wel maar had ze ook niet meer.

Even wat foto's voor het nageslacht..

Attachments

• gem dex (1).jpg
    gem dex (1).jpg
    87,8 KB · Bekeken: 100
  • gem dex (2).jpg
    gem dex (2).jpg
    57,5 KB · Bekeken: 93
  • gem dex (3).jpg
    gem dex (3).jpg
    52,3 KB · Bekeken: 98
  • gem dex (4).jpg
    gem dex (4).jpg
    79,5 KB · Bekeken: 96
Leuk, hoef ik em niet open te schroeven :)
Is helaas te klein om te zien of er een Yamaha chip in steekt !

Aangezien alle GEM toetseninstrumenten, inclusief orgels en digitale piano's van rond 1987 dezelfde klankopwekking hebben, waar GEM behoorlijk trots op was, lijkt het me raar dat ze voor een expander van hun digitale piano's ineens bij Yamaha zouden aankloppen. En ik herken de cross-wave-klank in de geplaatste samples van de DEX. FM klinkt met name bij de piano's toch heel anders.
GEM had in die tijd ook geen licentie met Yamaha. Elka wel, maar dat merk werd pas later door GEM ingelijfd.

Dat is een pak duidelijker :) bedankt hoor !
Er zit zelfs een Philips chip op :) het geheel gemonteerd op een board van IS :?

Ik had ze al uitvergroot maar kon niets lezen op de chips.
Heb nu wel een idee dat de Dex20 van rond 1987 moet zijn zoals ik ook inschatte
Net een klein stukje ingespeeld met de verschillende klanken.
De variaties met effecten heb ik niet ingespeeld, enkel de normale sounds
http://users.belgacom.net/gc077777/Gem-Dex20.mp3

Dit klinkt typisch als vroeg-PCM. Daar is GEM's cross-wave ook op gebaseerd: heel korte samples, gemoduleerd met diverse technieken. Daar zal de vergelijking met FM ook vandaan komen. Maar vooral bij de piano is te horen dat er een sample aan de basis ligt. Bij alle klanken is de typische 12-bit PCM-aliasing te horen.

Bedankt iedereen voor de info, nu weet ik al iets meer over dit bakje.
Intussen weet ik waarvoor DEX staat : Duistere Expansion, je vindt er immers niets over.
Nu weet ik al zeker dat het digitaal is, van '87 of zo en geen FM
Mocht er iemand ooit een PDF over vinden... graag :halleluja

Bedankt iedereen voor de info, nu weet ik al iets meer over dit bakje.
Intussen weet ik waarvoor DEX staat : Duistere Expansion, je vindt er immers niets over.

De DEX is ook vrijwel nooit verkocht. Toen hij uitkwam was hij al beperkt en verouderd. In 1988 waren er al veel betere alternatieven voor een gesamplede pianomodule. Zelf heb ik dus nog nooit een DEX in het wild gezien. Hij kan zich in het rijtje scharen van de Casio CSM-10P; die is nóg kanslozer, want gebaseerd op de oude CT-keyboards. Zelfs de Yamaha TX-1P heb ik nog nooit in het wild gezien, vanwege dezelfde reden (verouderd en te beperkt bij uitkomst).
Tegenwoordig zijn dit soort moduletjes wel interessant om mee te experimenteren. Maar als vervanging voor een piano zijn en waren ze kansloos.

Ik heb de Dex zelf ook enkel uit nieuwsgierigheid gekocht en omdat ik hem voor 20 euro niet wou laten staan. Hij stond bij een verkoper waar ik ook een andere module van kocht, vandaar.

Back