Compressor, welke?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Bert ten Hove

Whatever
Geachte forumleden,

Graag uw mening over compresoren. Ik zoek een compressor om mijn opnames wat op te krikken, dus alles dichter bij de "0" dB te laten komen zonder dat de boel in het rood gaat. Bovendien moet de compressor live inzetbaar zijn om de zang in de hand te houden.

Ik ben op de hoogte van de werking van een compressor, zoek alleen een goede. Veel bandjes zie ik met DBX-en en Behringers, maar meestal vindt ik het geluid van dit soort bandjes maar matig, wat natuurlijk niet aan de compressoren hoeft te liggen.

Mijn oog is gevallen op de Alesis Nanocompressor, vooral omdat ie zo lekker compact is, maar heb er nooit mee gewerkt en weet dus niet of dit wel een goede keus is.

Ik zoek dus eigenlijk een compressor van behoorlijke kwaliteit die onhoorbaar zijn werk doet en zowel live als in de studio inzetbaar is.

Ps. Opnames van zangpartijen doe ik met mijn Zoom digitale multitracker die voorzien is van een, in mijn ogen, uitstekende compressor.

Gaarne uw onderbouwde advies!

Hij moet te gebruiken zijn voor live zang, en hij moet te gebruiken zijn voor over een complete mix en hij moet van behoorlijke kwaliteit zijn.

je wilt nogal niet wat en dan kom je met een Nanocompressor aan zetten...

Voor live zang heb je een VCA compressor nodig. Dit zijn de snelste.
Als je hem ook wilt gebruiken over je gehele mix moet je toch wel een fatsoenlijke hebben.
De betere en betaalbare VCA's zijn te vinden in de Drawmer en DBX range. Ga dan niet voor de
geodkoopste maar kijk wat je wilt/kunt missen en geef dat uit aan de compressor.
Een dbx 166 of 266 kan al genoeg zijn voor de zang maar om een hele mix er doorheen te jagen
zou ik toch meer richting DBX 1066 gaan of gelijkwaardige drawmer.

Je mix zoveel mogelijk bij de 0 db krijgen doe je niet alleen met één compressor. Dan zit je
in het gebied van het masteren en daar zijn weer andere truukjes voor.
By the way, alles op 0 db krijgen wil niet zeggen dat je mix hard klinkt. Als er geen zacht geluid
meer in je mix te herkennen is, hebben je oren ook geen referentie om iets als 'luid' te ontvangen.

Heb je weinig om uit te geven kijk dan eens naar de Alesis 3630. Doet veel voor z'n geld.

Succes,

gr. Tom

Veel is afhankelijk van je budget.

Een Focusrite Compounder is goede breed inzetbare compressor, maar ook wat duurder. Drawmer en BDX hebben ook goede compressors die niet al te duur hoeven te zijn. Een nanocompressor zou ik niet kopen.

Mocht je een DBX willen, ik heb nog een 266xl te koop voor €150.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back