Unitor 8 preference pane voor OSX 10.10+

Goed nieuws voor mensen met een Emagic AMT/Unitor interface en OSX!
De bekende Unitor 8 Preference Pane van Kurt Arnlund was al weer een jaar of 6 oud en werkte al enkele versies van OSX niet meer, maar zopas werd een volledig nieuwe versie hiervan uitgebracht.. Nog steeds gratis

unitor8.jpg

I’m very pleased to announce the released a new version of the Unitor Preference Pane for OS X 10.10 (Yosemite), and OS X 10.11 (El Capitan), and future versions of OS X!

There are also new features for the most requested items:

Computer Mode Input / Output Message Filtering
Configure the input and output message filters for Computer Mode.

Patch Mode Input / Output Message Filtering
Configure the input and output message filters for Patch Mode.

Patch Mode Program Change Configuration
Configure the Patch Selection Program Change Channel and Port.

Enable or disable the Program Change configuration.

Extensive Rewrite
I’ve rewritten a nearly the entire preference pane for Objective-C 2.0 and made changes to keep it working with the latest versions of System Preferences. Although it looks the same on the outside, there are literally many thousands of changes to keep this preference pane running.

Downloaden en doneren kan je hier:
http://www.potm.org/software/Downloads/

Tof nieuws zeg! Te gek dat iemand dit nog doet voor een wat oud maar zeer goed apparaat :)

Ik moet alleen nog steeds eens uitzoeken hoe hij werkt (of hoort te werken) met een Unitor+AMT combi, daar had ik bij de vorige versies ook al ruzie mee.

Ik heb bij de Patches als output opties Unitor/AMT poort 1 t/m 16, en bij allemaal geeft hij aan "AMT8 version 2.0.2" terwijl de helft daarvan de Unitor8 zou moeten zijn. Als je deze output optie wijzigt loopt hij op bede devices 8 keer alle poorten langs (dat duurt dus even...). Maar ik kan uiteindelijk maar 8 poorten patchen, en niet alle 16.

En omdat hij alleen de AMT ziet en niet de Unitor, werkt het Timings scherm dus ook niet.

Dat is duidelijk. :D
Voor de MT4 zijn dat een 6-tal commando's.
Voor de Unitor 8 zullen dat niet veel meer zijn hoor.

Een beknopte lijst van commando's staat hier: http://www.potm.org/software/Unitor/mididata/
en dat is maar een subset.

zou wel eens willen zien hoe de configuratie voor mijn 4 AMT/Unitors er uit zou zien in een Logic environment, ik gebruik de patch mode nogal hevig.

Hoe zie jij die vier in dit prefpanel?

Wel, ik heb de hele keten nog niet eraan gehangen (ben aan het experimenteren met een nieuwe setup waar de keten gesplitst is en is nog niet nodig geweest om de settings aan te passen), dus geen idee
Maar in de versie van een paar jaar geleden zag het er zo uit:
BIGsystem-preferencesscreensnapz006.jpg.jpg

Via cijfers onderaan bij device kies je het toestel in kwestie.
Wel een beetje meer verwarrend tov de officiele Unitor 8 control panel, waar toch meer het volledige beeld duidelijk is:
emagic2_600.jpg

(random prentje van het net met 2 units, zie rechts)

Vanuit de prefpane is het niet echt duidelijk hoe de routing van inputs werkt zonder kennis van het oude setting paneel (zijnde, ongeacht aantal unitors, er zijn altijd maar 1->8 inputs, en 1->(8*units) outputs, zoals te zien is in het prentje)

Via cijfers onderaan bij device kies je het toestel in kwestie.

Ja daar gaat het bij mij mis, ik heb alleen device 1 en waar jij Unitor 2.0.2 onderin heb staan toont hij bij mij alleen maar AMT.

Logic ziet wel gewoon een 16-poorts combo device en alle poorten doen het ook gewoon, dus vandaar dat ik even zoekende was hoe ik de Unitor tevoorschijn moest toveren in dit pretpanel. Dat is me overigens in de voorgaande versies ook nooit gelukt, behalve als ik alleen de Unitor eraan hang.

@etaoin
Ik zal het eens checken later deze week in de studio. Kan gerust een bugje zijn. De versie is ondertussen 1.0.1, mede door een eerder bugje dat ik gemeld had.

...zou wel eens willen zien hoe de configuratie voor mijn 4 AMT/Unitors er uit zou zien in een Logic environment, ik gebruik de patch mode nogal hevig.
Je weet best dat ik zoiets aankan, de editors die ik o.a. gemaakt heb zijn flink wat uitgebreider dan welke midi-patchbay ook. Verder, op die pagina staan er ook niet meer dan 15 sysex commando's. Uitgebreid verklaard wel, maar meer niet. Zodus.
En, daar ikzelf geen unitor bezit ...

Je weet best dat ik zoiets aankan

daar twijfel ik niet aan, ik heb je werk in het verleden al bekeken (en stond met verstomming geslagen dat het werkte - of toch leek te werken - in een recente versie van Logic Pro X). maar dat het een hele klus is twijfel ik ook niet aan.

Back