Neuzeit Instruments Drop midi/cv controller

Ik had deze nog niet voorbij zien komen. Erg interessant voor live performers. Waarschijnlijk beschikbaar vanaf Aug/Sep voor 799,-

SPECS​

• Connect all your live performance gear to one master controller
  • 20 banks with 20 snapshots to store and recall the state of all controls
  • 32 push-encoders without detents, 8 mutes, 8 faders, duplicated on 2 layers A/B
  • 2 x MIDI USB-C port, automatic device or host detection
  • 4 x MIDI In and 4 x MIDI Out via TRS type A or B
  • 2 x CV-In and 2 x CV-Out for clocks and 0-5V control signals
  • Macro mappings, up to 8 MIDI targets and individual curves per control
  • Merge incoming MIDI (e.g. from a sequencer) with Drop‘s MIDI out
  • MIDI clock in/out with individual millisec delays to perfectly sync all gear
  • CCs, Notes, 14-bit CCs, program+bank change, Aftertouch, Pitchbend
  • Ableton clip launcher (script available) and note keyboard mode
  • Fast and intuitive mapping on the device itself - no external software required
  • Powered through USB-C or external power supply (included)
  • Solid metal chassis, metal shaft encoders, built to last
1747415694628.jpeg

Laatst gewijzigd:
Ja, van alle synth geweld van Superbooth 25 is dit toch wel hetgene waar ik het meest in geïnteresseerd ben.

Aan de ene kant zou ik het graag aan mijn live setup willen toevoegen, aan de andere kant wil ik eigenlijk juist mijn live setup zo simpel en compact mogelijk houden..

Ook heb ik juist allemaal instrumenten die al hands-on zijn, dus ik heb eigenlijk de knoppen en faders zelf niet nodig..

Maar juist die Drop functionaliteit spreekt me erg aan en heeft me ook geïnspireerd: ik ga eerst eens kijken of ik met mijn huidige gear (en dan met name mijn Hapax) iets vergelijkbaars kan bereiken. Bijv. door automation in een pattern te programmeren voor heel veel parameters, zodat ik die parameters eerst flink kan tweaken en dan bij het launchen van de voglende clip springen alle parameters weer naar een bepaalde waarde.

Enige probleem is dan wel dat de fysieke positie van alle knoppen dan niet meer klopt (voor instrumenten met potmeters ipv endless encoders).. Wanneer je de parameters tweakt met deze Neuzeit Drop, heb je natuurlijk wel via die led ringen feedback over de positie van de knop, dat is dan wel weer een voordeel...

Denk zeker creatief ding maar ik trek die kleurtjes niet die je overal ziet, dat vond ik al zonde van de pioneer sp-16.

Denk zeker creatief ding maar ik trek die kleurtjes niet die je overal ziet, dat vond ik al zonde van de pioneer sp-16.
Ja ik vind m ook nogal rommelig ogen, ook die led rings zijn niet heel duidelijk lijkt het.

Maar als alleen die kleurtjes je stoort; volgens mij kun je zelf de kleuren per track (misschien zelfs per control) aanpassen, dus je zou alles dezelfde kleur kunnen geven volgens mij.

Heel mooi apparaatje, voor mijn setup een beetje teveel MIDI en te weinig CV, maar de maker gaf een hint dat daar waarschijnlijk een expander voor komt.

oeh dit lijkt me wel een lache ding!

ik hoop dat ie (goed) syncd met MIDI clock
eveneens dat ie een snapshot kan nemen van al je (cc) controls en die bewaren ; ik ben dikwijls aan het noodlen (lees prutsen) met een boel MIDI cc's (naar een of andere synth ofzo) en dan oppeens vind ik het perfecte geluidje dus wil ik al die MIDI cc's (waardes) bewaren - dat lukt op dit moement niet tenzij ik al die controls een keer aanraak om zo de laatste waarde (nogmaals) te zenden (en op te slaan in de sequencer bv) - maar dan riskeer ik dikwijls dat door die controls aan te raken k toch om eea reden de patch om zeep help / dus een snapshot feature zou welgekomen zijn ; 1 die ik kan opslaan en opnieuw zenden à volonté / op aanvraag

ik hoop dat ie (goed) syncd met MIDI clock
eveneens dat ie een snapshot kan nemen van al je (cc) controls en die bewaren ; ik ben dikwijls aan het noodlen (lees prutsen) met een boel MIDI cc's (naar een of andere synth ofzo) en dan oppeens vind ik het perfecte geluidje dus wil ik al die MIDI cc's (waardes) bewaren - dat lukt op dit moement niet tenzij ik al die controls een keer aanraak om zo de laatste waarde (nogmaals) te zenden (en op te slaan in de sequencer bv) - maar dan riskeer ik dikwijls dat door die controls aan te raken k toch om eea reden de patch om zeep help / dus een snapshot feature zou welgekomen zijn ; 1 die ik kan opslaan en opnieuw zenden à volonté / op aanvraag
Dat is volgens mij precies wat de Drop kan….snapshots opslaan.

Dat is volgens mij precies wat de Drop kan….snapshots opslaan.
Ja, maar volgens mij moet je wel eerst de betreffende controls mappen. En waarschijnlijk zit er wel een limiet aan het aantal controls

De mapping doe je vooraf op de Drop. Mijn interpretatie van een snapshot is een preset. Deze bevat de te wijzigen key/value pairs van je setup. De snapshot moet je wel vooraf configgen, dus midi output, channel, midi CC, value etc. Je kunt tot 8 midi messages per encoder instellen. Dat betekent dat iedere snapshot een andere setup met synths kan aansturen. En je kunt actuele instellingen in andere snapshots opslaan (save as). Ik zie 1-2-3 geen probleem 🙂

Is er niemand anders die zich zorgen zou maken over de, in mijn opinie, risicovolle plaatsing van minitrs midi aan de achterkant van het apparaat? Voor iets wat vooral voor live doeleinden bedoeld is vind ik dit best een misser eerlijk gezegd. usb-c net zo. De hoeveelheid onbetrouwbare poorten daarvan die ik inmiddels ben tegengekomen in mijn werk is niet meer op 2 handen te tellen helaas.

Is er niemand anders die zich zorgen zou maken over de, in mijn opinie, risicovolle plaatsing van minitrs midi aan de achterkant van het apparaat? Voor iets wat vooral voor live doeleinden bedoeld is vind ik dit best een misser eerlijk gezegd. usb-c net zo. De hoeveelheid onbetrouwbare poorten daarvan die ik inmiddels ben tegengekomen in mijn werk is niet meer op 2 handen te tellen helaas.
Waarom zou dat risicovol zijn?

Ik maak me niet zo'n zorgen.

De bouwkwaliteit/afwerking van alles wat ik tot nu toe in mijn handen heb gehad van Neuzeit Instruments is op een bijna eenzame hoogte.
Van de drop weet ik niet waar ie gefabriceerd is maar de modules komen allemaal echt uit Duitsland

Die kleurtje kun je naar wens instellen. Zou op deze controller ook wel zo zijn.

Back