geluidskaart hulp

martin h

Stamgast
hallo,
ik heb veel tijd genomen om te snappen(deels snap ik er niks van) hoe een geluidskaart werkt en heb diverse (met name) usb adio-interfaces op hun specificatie's beoordeeld maar ik kom er gewoonweg niet uit welke in mijn situatie het beste is
ik wil een usb audio-interface met uiteraard midi in en out
wat ik totaal niet snap is hoeveel analoge ingangen ik nodig heb
momenteel heb ik een roland synth als master keyboard die is via midi gekoppeld aan een korg synth module
verder gebruik ik in fruityloops diverse vst's
dat master keyboard en de korg zijn aangesloten op een spirit folio sx mixer ook mijn pc heb ik op mijn mixer aangesloten
verder heb ik een samson servo 170 versterker die is ook op die mixer aangesloten
mijn monitoren zijn ook op de mixer aangesloten
als ik een usb audio-interface koop kan ik die set-up dan gewoon zo houden?
hopelijk wil iemand zijn kennis met mij delen want ik wil nu echt eens iets gaan opnemen

mvg
martin h

Een geluidskaart met meerdere inputs is ervoor om meerdere bronnen tegelijk, maar op aparte sporen op te nemen in een daw. Als alles via de mixer loopt, kan je vaak alleen een stereo output opnemen of hooguit een aantal bussen, die je dan in je geluidskaart stopt. Heb je een mackie onyx oid dan zit daar al een geluidskaart in en heb je helemaal geen extra geluidskaart nodig.

Als het alleen om midi gaat kan je ook een usb-midi kabeltje kopen voor een paar tientjes, hoef je geen hele geluidskaart te kopen.

wat ik totaal niet snap is hoeveel analoge ingangen ik nodig heb
1 analoge ingang per mono-apparaat, 2 analoge ingangen per stereo-apparaat. Heeft het apparaat meerdere outputs, dan meerdere ingangen nodig.

een roland synth
een korg synth module

24PqKg1.png

Kun je ook zeggen welke modellen dat zijn? Dat maakt nogal wat uit :P

dat master keyboard en de korg zijn aangesloten op een spirit folio sx mixer ook mijn pc heb ik op mijn mixer aangesloten
Als je genoeg analoge inputs hebt heb je je mixer eigenlijk niet meer nodig. Je mixer reduceert alles tot slechts 1 enkele stereo output. Als je je mixer dus wil blijven gebruiken heb je eigenlijk aan 2 analoge inputs al genoeg, al loont het wel om er voor 4 te gaan; je kunt dan zonder je mixer uit te pluggen externe effecten gebruiken op je VSTs, mocht je dat willen.

Voor je hardware kun je je mixer daar ook voor gebruiken, dan hang je het effect gewoon op de aux en regel je met de mixer de wet/dry verhouding. Insert-effecten kun je ook direct tussen het apparaat en de mixer in zetten. Het hangt er maar van af hoeveel je wil ompluggen.

Nadeel daarvan is wel weer dat als je iets opneemt en alles met MIDI doet je alle andere kanalen op mute moet zetten. Anders worden je Roland en Korg op 1 spoor opgenomen, en da's nogal onhandig als je bijv. alleen een VST-reverb wil toepassen op de Korg.

Als ik het goed begrijp komt het geluid van FL studio, je master keyboard en korg je mixer binnen en dat gaat via de samson naar je speakers? Uiteraard kan je dit zo houden maar het antwoord op jouw vraag is sterk afhankelijk van wat ( midi/externe audio of allebei) en hoe je wilt opnemen. Wil je live spelen op je master keyboard en de geluiden toevoegen in een FL project als track(s) of maak je in FL een song of loops en speel je hier live overheen waarbij je het totaal als track wil opnemen? Alles kan in principe.
Een reden dat je je routing met de aanschaf van een "foute" externe audiokaart in huidige setup zou moeten aanpassen is feedback in jouw geschetste situatie

Aanvulling: als jouw kwaliteiten op andere vlakken liggen dan geluidskaarten let dan wel heeeel goed op de software die bij je aanschaf zit. Een Native instrument complete 6 ofzo heeft een vrij beknopte en duidelijke interface voor instellingen, een Focusrite Saffire bijvoorbeeld is een ander verhaal en kan je creatieve proces volledig lamleggen. Juist op dit vlak wordt in specificaties weinig aandacht besteed.

Back