E-MU ESI-32

Hoodbeats

Stamgast
Hallo

Ik heb deze oude sampler gratis bij het rackje gehad die ik pas gekocht heb.
nu vroeg ik me af hoe deze precies werkt.

staan er sounds op de module of moet er een flopje in met data? want die zit er niet bij.
en om sounds te kunnen spelen moet er een midi keyboard in neem ik aan?

mochten er nou geen sounds op staan, hoe kom ik dan aan zo'n flopje?
en ja ben een noob ik werk altijd digitaal dus dit is voor mij nieuw :p

gr

Ik zou zeggen , als je zo'n een zelf koopt weet je waar je aan begint ,als je hem krijgt zou ik je adviseren hem te verkopen voor 25 euro. De meerwaarde van een hardware samplet is minimaal . De nadelen maximaal. Je zou kunnen opnemen met een mic of een ander apparaat die sounds of noise geeft die je in een maat wilt triggeren.

Ja, het idee van een hardware sampler is dat je zelf gaat SAMPLEN. Of samples laden van floppy of een SCSI harddisk of CDROM. En ja, bespelen gaat via de midi ingang. Daarvoor heb je dan een midi interface nodig bij je PC.

Handleiding is gewoon online te vinden - http://www.deepsonic.ch/deep/docs_manuals/e-mu_esi32_manual.pdf . Maar ik schat ook in dat je 'm misschien beter kan doorverkopen.

De Esi 32 is een leuke sampler, als je het samplen onder de knie hebt kan je er best gave dingen mee. Je moet jezelf er wel toe zetten, t'is een steile leercurve, opnemen van instrumenten, loopsecties aanmaken, velocity zones (het zelfde instrument, de zelfde noot, andere filter-cutoff voor als er met andere velocity ingespeeld wordt). Als je een XP computer hebt, oud scsi kaartje er in en je hebt met diverse software (audio-editers) toegang tot het geheugen en functies in de sampler.

De sampler bespeel je vaak via midi, dat kan met een midiklavier, maar ook bijvoorbeeld vanuit je DAW, Renoise, Ableton, hebben daar wel midi sequencers voor.

Hoe de Esi precies werkt weet ik niet, heb zelf een S3000xl van Akai en een MPC2000xl.

Op sound on sound staat een leuke drieluik over samplen. Dit is deel twee, geef het eens een uurtje van je tijd!

Die emu esi is een leuke sampler.. een sampler als alle anderen - ik vind hem niet zo heel speciaal. Het is een mooi compact apparaat qua kast en werkt relatief eenvoudig doordat z'n menu werkt met pagina nummers die je snel in kan typen.

Je moet zelf samples opnemen (het is een sampler), of je kan kant en klare cd's of floppies inladen. Deze zijn in eigen sample formaat.. dus een mp3 file, wav file of aiff leest hij niet. Dus alles wat je zelf gaat samplen is in emu formaat. en moet je met aparte software converteren als je die als wav op je computer wil gebruiken..

Om te kunnen undo'en moet je een harde schijf of zip drive op de scsi poort aansluiten dus die moet je ergens tweedehands op de kop tikken. Extern kom je dan uit op een oude vergeelde scsi apparaat met dikke kabel, of je kan iets inbouwen (bv een zip drive).

Editten gaat vrij traag.. zoals met veel hardware samplers.. Zeker als je het vergelijkt met een computer en software zoals die er nu is... Samples editten doe je op gehoor, een waveform tonen kan hij niet.

De meerwaarde van zo'n ding is dat je zonder computer kan werken, hardware only werken heeft z'n charme.. Ik vind hem er ook mooi eruitzien... Maar als je er mee aan de slag wil moet er echt wel wat tijd insteken zodat je samples kan mappen, editten etc.

Het was in de tijd dat hij uitkwam een doorbraak op het gebied van prijs. Eindelijk had je de warme emu sampler sound voor een betaalbare prijs, Volgens was hij iets van 2750,- gulden toendertijd..

Eindelijk had je de warme emu sampler sound voor een betaalbare prijs, Volgens was hij iets van 2750,- gulden toendertijd..

en dat is het mooie van dit ding: hij klinkt fijn :)

er zit vast wel ergens een kringloop in de buurt waar ze nog floppies hebben liggen en evt wat extra werkgeheugen. gewoon proberen om wat te samplen en je zult zien, de sound is ok

Back