Moog 12 Stage Phaser- voedingsprobleem

Frits van Mouri

Nieuwkomer
Hallo beste mensen,

Samen met een goede vriend ben ik twee Moog 12 Stage Phasers aan het opknappen.
De mooie oude rack-versie dus, niet het pedaal!
Na ampele problemen te hebben getackeld, bleef er nog ééntje over:
- Bij het inschakelen krijgen we uit beide apparaten een ongelofelijke partij inschakel-
bumps- en clicks, die zeker twee seconden duren.
Na uitgebreid onderzoek blijkt het in beide gevallen aan de voedingstrafo'tjes te liggen!!
Als de netspanning op zo'n trafotje wordt gezet, duurt het dus twee seconden, eer de secundaire spanning ( 2X 15 VAC ) stabiel is...
Ik weet, dat een trafo tijd nodig heeft, om z'n magnetisch veld op te bouwen,
maar twéé seconden? Voor een k*ttrafotje van zo'n 10 VA?

Let wel : ik zoek geen oplossing, die is al voorhanden,
maar waar ik wèl nieuwsgierig naar ben, is de oorzaak!

Iemand enig idee?

VrGrFr

Mijn ervaring met die racks van Moog is dat de on/off schakelaar van matige kwaliteit is.
Misschien heeft friemelen aan die knop invloed op het gekraak etc?

Ik neem aan dat het oude zooi is. Dus 20 jaar ofzo. Lijkt mij dat condensatoren gewoon vervangen moeten worden in de voeding.

Maar ben geen expert. Denk dat Marc Marc het wel weet :)

Ben geen expert. Maar volgens mij moeten condensatoren opgeladen worden. Dat neemt wat tijd in beslag. Als ze dan een beetje gaar zijn dan wil dat opladen niet zo lekker omdat ie bijvoorbeeld spanning lekt waardoor ie weer snel ontlaadt en het weer van voor af aan gaat. Dus weer opladen. Totdat er genoeg spanning is en hij het wel goed vasthoudt.

Dat op en neer gaan van laden en ontladen zou volgens mijn simpele logica tot geluiden kunnen leiden zoals beschreven.

Ben geen expert. Maar volgens mij moeten condensatoren opgeladen worden. Dat neemt wat tijd in beslag. Als ze dan een beetje gaar zijn dan wil dat opladen niet zo lekker omdat ie bijvoorbeeld spanning lekt waardoor ie weer snel ontlaadt en het weer van voor af aan gaat. Dus weer opladen. Totdat er genoeg spanning is en hij het wel goed vasthoudt.

Dat op en neer gaan van laden en ontladen zou volgens mijn simpele logica tot geluiden kunnen leiden zoals beschreven.

Ik ben het ook volledig met je eens en zou de elco's zelf preventief vervangen.

Ik merk dat er veel negativiteit is omtrent deze componenten en ik denk dat dat deels onterecht is, daarom mijn opmerking.
Mijn excuses als dit vervelend overkwam.

Speculeren op een probleem dat al opgelost is doe ik niet ;-)
Wel zou ik willen weten hoe het opgelost is, want het is raar dat er hier een probleem wordt voorgelegd dat inmiddels geen probleem meer is en dan niet melden wat dan de oplossing was.

Alle aangedragen ideeën zijn natuurlijk welkom. Echter Frits schrijft duidelijk dat het probleem aan de trafo ligt. Belast en onbelast doet dat ding dus raar. Maar waarom doet zo'n trafo raar een heeft die tijd nodig om op te starten. het is tenslotte maar een 10 VA trafo. Ik hoop dat iemand hem daar mee kan helpen. Ik weet het helaas ook niet. En ja, simpelweg vervangen is de oplossing, zoals hij al schreef.

Ik ben het ook volledig met je eens en zou de elco's zelf preventief vervangen.

Ik merk dat er veel negativiteit is omtrent deze componenten en ik denk dat dat deels onterecht is, daarom mijn opmerking.
Mijn excuses als dit vervelend overkwam.

Kwam niet vervelend over. Ik vind het gewoon leuk om er over na te denken.

En ik vervang pas onderdelen als ze problemen geven. Anders ben ik met al die oude zooi van mij nog wel een tijd bezig :D

Zal wel een interne wikkel(kort)sluiting oid hebben, trafo heeft (bijna) geen opstarttijd, gaat zo snel als het licht dus daar hoef je niet echt op te wachten.
Maar kortsluiting op wikkel, ik neem aan van een spoel, is toch permanent? En niet dat het na 2 seconden opeens over is?

Alle aangedragen ideeën zijn natuurlijk welkom. Echter Frits schrijft duidelijk dat het probleem aan de trafo ligt. Belast en onbelast doet dat ding dus raar. Maar waarom doet zo'n trafo raar een heeft die tijd nodig om op te starten. het is tenslotte maar een 10 VA trafo. Ik hoop dat iemand hem daar mee kan helpen. Ik weet het helaas ook niet. En ja, simpelweg vervangen is de oplossing, zoals hij al schreef.

Oh vervangen zie ik hem niet noemen. Misschien kijk ik niet goed.

Maar je hebt volgens mij 2 manieren om hem aan te zetten. Dus eerst voeding spanning geven, 3 seconden wachten en dan aanschakelaar op machine zelf aanzetten. Vanuitgaande dat ie een schakelaar heeft.

Maar als ie in een rack zit zet je hem dus aan dmv spanning op de travo zetten met een powerdistributeur. En dan hoor je altijd die 2 seconden opstarttijd als je geluid al aanstaat.

Zinkpest. Grappige naam, als je het effect op het zinkhoudend metaal bekijkt. Ik herken het wel van een oud treintje dat op zolder ligt Het grappige is van al die connectoren, is dat ze aan militaire specs blijken te voldoen. Maar ja, dat zegt helemaal niets achteraf. Ik zal eens mijn connector van mijn mini laten onderzoeken of daar ook zink in zit en welke metalen dan verder met elkaar in aanraking komen. Je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt marcmarc.

Back