303 basslijntje ontcijferen

anoniempje

hobby knooier
Wie is handig met het ontcijferen van basslijntjes en kan van dit fragmentje het basslijntje voor mij uitzoeken hoe te programmeren?
Heb dat ooit eens gemaakt met audiorealism bassline en geen idee meer hoe ik dat heb gedaan, vind het lijntje erg vet en ben benieuwd hoe die in de tt 303 klinkt, kan ik meteen goed het verschil tussen audiorealist en cyclone horen.

Attachments

• Raw Enihcam - Hard Acid.wav
    4,6 MB · Bekeken: 143
Ik kan er geen chocola van maken. Als ie niet zo zou piepen en knorren was het misschien makkelijker geweest.

Een normaal muziek stuk kan ik meestal wel met piano geluid ernaast de boel uitvogelen.

Ja kom er zelf ook niet uit, heb de pattern geprobeerd in te kloppen in de tt303 en ik kom er in de buurt maar meer ook niet. Het ritme en noot lengtes heb ik goed maar de tonen en slides naar andere tonen lijkt totaal niet overeen te komen.

Dacht even dat de tt303 gewoon anders klinkt dus heb audiorealism er even bij gepakt om ook daar de pattern in te kloppen, maar ook met audiorealism krijg ik het niet meer voor elkaar om het basslijntje uit die track te her produceren. De audiorealism plugin klinkt nu net als de tt303.

Ik denk dat de acid-lijn uit drie noten bestaat, C-E-A-rust, C-E-A-rust, C-E-A-rust. De twee lange noten in het patroontje komen niet uit de zelfde 303-lijn. En er zit een accent op elke tweede noot, op de E.

Dat denk ik, hoor... geen garantie op deze reply...

Hoe bedoel je deze?

Voor mijn gevoel komen die twee noten met portamento (omhoog-omlaag) niet uit de 303, ik denk dat het een tweede 303 is die simultaan of in multi-track in een tweede take opgenomen is. Ook omdat de resonantie van die twee noten niet helemaal precies doen wat de andere drie noten doen.

Ik kan het mis hebben hoor... ik weet niet...

Laatst gewijzigd:
Oke, nee het is 1 lijntje wat uit 1 instantie van audiorealism komt, heb ook niks gemultitracked of wat dan ook.

Ben al aan het zoeken naar de originele ableton file van deze track maar kan natuurlijk niks vinden.
Helaas stamt dit uit een tijd dat ik helemaal niks bij hield en tracks namen gaf als, raggen 1, raggen 2, raggen 3 etc...

Tegenwoordig doe ik op jaartal en datum een map aanmaken met alle gebruikte files en waves en een text bestand in een mapje met de preset namen van de synths en nog een master bus opname van de track zelf om het makkelijk te maken.

Kan geautomatiseerd zijn.

Verder moet je gewoon aan de creatie datum van de file het stuk terug kunnen vinden. Althans als je de sessie überhaupt hebt gesaved.

Creatie datum, 2007 februari, maar ableton file is niet te vinden.

Ga nog eens proberen het na te maken.

3 uur zitten knooien, kom heel iets dichter in de buurt, audio realism en tt303 komen beide nog niet in de buurt van het fragment, heel apart. Gaat echt om stapjes 1,2,3,4 en 9,10,11,12 wat ik maar niet voor elkaar krijg.

Hoe ziet het er tot nu toe uit qua timing dan?

ABL heeft wat extra dingetjes die een echte 303 of TT niet heeft, in de preferences qua filter, VCA settings etc. Misschien heeft het daar mee te maken?

deuntje klinkt toch redelijk simpel/standaard 303, denk niet dat er speciale settings aan te passen komen

hoe ik het meestal doe is een in audio editor markers zetten bij elke "stap", zo kom je er wel uiteindelijk.

zal als ik thuis ben en tijd krijg een stukje van tt303 en audiorealism posten.

instellingen van audiorealism had ik al mee gespeeld maar die veranderen niet het verloop van de noot glide op stap 1234, de audiorealism blijft dichter bij de tt303 zitten dan de 303 bassline in het fragment wat ik heb gepost. Ik denk het dat het geluid van die 4 stappen toch vooral zit in de combinatie van noten en glides.

Moeilijk, vanavond weer een paar uur tweaken eens kijken of ik verder kom.

Ja je hebt ook wel gelijk, maar wil zo graag weten hoe dat lijntje te programmeren.

De stapjes 1,2,3,4 en 9,10,11,12 in het fragment met het filter dicht lijken 2 noten van elk 2 steps.

Die zelfde 1,2,3,4 en 9,10,11,12 stapjes wat verder in het fragment met het filter open lijken 1 noot van 4 stapjes met slide over de hele lengte met op de 3de step een accent achtig iets. Maar accent is het niet want die kan ik niet programmeren halverwege een slide.

Snap er niks van. Tot nu toe met dit gekomen met de tt303, hetzelfde stukje in audiorealism geprogged maar dat heeft geen zin om te posten want dat klinkt vrijwel hetzelfde en komt ook niet in de buurt van het fragment uit de beginpost.

Attachments

• 2016 januari Raw Enihcam - acid 2.wav
    1,2 MB · Bekeken: 151
Nou, heb het voor elkaar gekregen om er erg dicht in de buurt te komen, althans... Met het filter dicht klinken de audiorealism en tt303 niet als 2 losse noten, in het fragment wel.

Met het filter open klinken de audiorealism en tt303 vrijwel hetzelfde als in het fragment van de openingspost.

Waar het aan ligt weet ik niet, heb nu 1 lange noot met slide voor 4 steps geprogged met step 2 en 10 een octaaf lager om die 2 noten te simuleren met filter dicht en met filter open te klinken als 1 lange noot. Wat een gedoe, dichterbij kom ik niet denk ik dus ik vind het wel mooi zo, bedankt voor alle suggesties.

Volgorde, Origineel>audiorealism>tt303

Attachments

• 2016 januari Raw Enihcam - acid 3.wav
    3,5 MB · Bekeken: 174
Tsjonge, respect! Off-topic: ik zou je naamgeving meer in cijfers en compacter houden, als 160127_naamProject. Dat sorteert makkelijker in Finder of Explorer!

Volgens mij zitten je accents nu op de verkeerde noten
Ook klinkt het geheel te laag in pitch en kloppen volgens mij enkele toonhoogtes niet. Het klinkt wel beter hierdoor, maar ook braver omdat je meer in dezelfde toonschaal zit ipv ertegenin te gaan.

Back