Keyboards met het vliegtuig mee

bikkel

Everything is on the One
Ik heb nog twee keyboard synths in Nederland staan die ik graag mee wil nemen. Ik heb nog geen flightcase dus ik zoek allereerst goed advies over een flightcase die hufterproof genoeg is maar niet te gek is qua prijs. Ik weet dat die dingen flightcase heten met een reden maar ik denk niet dat iedere flightcase stevig genoeg is voor ruimbagage. Moet er ook een slotje op?

Als je met KLM vliegt, zou je het ook als bijzondere handbagage mee kunnen nemen? Ik heb wel eens iemand met een hengel zien lopen in de cabine, inderdaad typisch zo'n ding wat inderdaad te makkelijk kapot gaat in het ruim.

Ik heb een keer een Kawai K5000S in een Thon flightcase met de post opgestuurd gekregen. De synth zelf was weer in bubbelwrap. De case was omwikkeld met van die dunne folie. Als je er maar flink wat van dat spul om doet is een slotje ook niet nodig. Een 61 toetsensynth krijg je vast niet mee in de cabine, die kunnen ze nergens kwijt, hooguit bij de jassen in business class. Of je versiert een stewardess (m/v)

Je kan zeker bij de KLM aangeven dat jhe speciale bagage hebt. In het geval van muziekinstrumenten is dat zo, die kan je dan afgeven bij een speciale balie.

Ik heb zelf deze koffers:
EXPLORER CASE

detailn.jpg

Je kan zeker bij de KLM aangeven dat jhe speciale bagage hebt. In het geval van muziekinstrumenten is dat zo, die kan je dan afgeven bij een speciale balie.

Net zoals kites, snowboards enzovoort?

Ik heb zelf deze koffers:
EXPLORER CASE

detailn.jpg

Duur? En dan meer een bak voor losse modules of echt een keyboard flightcase?

"Hufterproof" bevalt me wel.

als je kan timmeren, gewoon een hele dikke kist eromheen timmeren, met een flinke laag schuimplastik *( matrassen van de kringloop).
zo heb ik al meerdere synths verscheept ( ik vaak ook goedkoper dan met het vliegtuig).
Wel bij de douane inklaren voordat de deksel eropgaat.
:mega:

als je kan timmeren, gewoon een hele dikke kist eromheen timmeren, met een flinke laag schuimplastik *( matrassen van de kringloop).
zo heb ik al meerdere synths verscheept ( ik vaak ook goedkoper dan met het vliegtuig).
Wel bij de douane inklaren voordat de deksel eropgaat.

Ik weet niet of verschepen wel zo'n goed idee is naar waar ik zit. Maar ik zit ook nog met een berg boeken, platen en vintage computers die ik wel hier zou willen hebben. Ik weet niet wat ze qua invoerheffingen gaan doen met allerlei spul wat gemiddeld uit 1985 komt. Ik moet er toch eens in duiken. Ken wel mensen bij de douane maar blijft lastig.

ah, nee, ik zie het, toch wel een stukkie fietsen naar Buenos Aires.
maar kisten kan je ook met het vliegtuig meenemen.

Ik heb tot nu toe alles met het vliegtuig steeds meegenomen of mee laten nemen als mensen kwamen. Alles wat in een reguliere koffer past staat nu al hier, dus de rest daar moet ik wat voor bedenken. Dus vandaar dat ik aan een of twee flightcases dacht. Maar misschien moet ik maar gewoon even met KLM praten.

In de tijd dat emigreren courant was deden wij (als klant) dat met kisten per schip, maar daar waren toen dus bedrijven mee bezig om te zorgen dat dit allemaal goed liep. Dat soort bedrijven zal je richting jouw locatie helaas niet echt vinden vrees ik...

Belletje met KLM lijkt me de beste optie.

Ik dacht het allemaal goed uitgezocht te hebben bij KLM maar nou blijkt uiteindelijk het verschepen van alle instrumenten inclusief case groter dan 158cm (l+b+h) of meer dan 23kg inclusief case 300 euro afgetikt te worden. En de meeste flightcases zijn minstens 180cm ook voor een 61 key keyboard.

Dus: ja het kan mee, nee het is niet makkelijk te betalen.

Misschien een custom flight case die gewoon nauw aansluit....maar generieke cases werken niet.

Laten bouwen , naar smaak en geen cm groter dan nodig ?
Bv case companie geleen
Als het je eigen instrument is en je neemt het weer mee terug hoef je geen invoerrechten te betalen, moet je wel de benodigde papieren voor regelen
Bij ups en zo betaal je wel invoer

Misschien gewoon hier verkopen en het plaatse idem aanschaffen.
Lijkt me de veiligste en goedkoopste optie.

Nou ik had het er al met mijn vrouw over, om gewoon daar iets te kopen. Maar een ESQ-1 is daar gewoon lastig te vinden, indien iemand hem verkoopt is hij 2-3x zo duur als in Nederland en je hebt gewoon standaard te maken met mafkezen. Standaard. Marktplaats meets Trainspotting.

Tegenwoordig heb je op zich wel een paar interessante nieuwe poly's en al die Roland klonen van tegenwoordig, die zijn niet zo gek veel duurder dan ze in Nederland zijn.

En versturen met een koerier zoals Fedex o.i.d., is dat misschien wat goedkoper? Dat deden wij wel 'ns met platen die we op reis hadden gekocht, was goedkoper dan bijbetalen bij de luchtvaart maatschappij.

Ik heb wel gekeken maar nog niet echt wat goedkoops gevonden. Een stel platen is volgens mij qua formaat om te verzenden goedkoop terwijl ze relatief zwaar zijn voor een koffer. Dan is versturen misschien wel makkelijker en goedkoper dan een extra koffer kopen voor 50 euro.

Laten bouwen , naar smaak en geen cm groter dan nodig ?
Bv case companie geleen
Als het je eigen instrument is en je neemt het weer mee terug hoef je geen invoerrechten te betalen, moet je wel de benodigde papieren voor regelen
Bij ups en zo betaal je wel invoer

Ja zoiets...of zelf iets timmeren, je kunt die dingen op zich los kopen. En als het eenmalig moet zijn hoef ik verder ook geen klep te hebben, gewoon acht hoeken, zes planken, acht strips en dichttimmeren. Beetje laat om nu nog wat te regelen helaas.

En versturen met een koerier zoals Fedex o.i.d., is dat misschien wat goedkoper? Dat deden wij wel 'ns met platen die we op reis hadden gekocht, was goedkoper dan bijbetalen bij de luchtvaart maatschappij.

gewoon opsturen inderdaad.
als je een synthesizer 4 a 5 keer strak omwikkelt met (grote-) bubblewrap, in beide richtingen, met aandacht voor de hoeken, krijg je een soort stuiterbal waar niet veel mis mee kan gaan. stevige kartonnen doos eromheen (stevig karton) bv kopen bij Paardekooper of andere winkel voor verpakkingsmateriaal en dan opsturen. lukt vaak nog met PostNL, ben je afhankelijk van gewicht 65 of 105 euro kwijt. per pakket. aangetekend/verzekerd.

zelf meeslepen is duurder, lastiger en biedt ook weinig garantie. een case maakt de boel alleen maar zwaarder en duurder.

persoonlijk zou ik het trouwens gewoon niet doen. lekker achterlaten en wat anders kopen.

Misschien ter info, de flightcase die ik op dit moment te koop aanbied (zie Marktplaats) is "ATA" certified.. maw, goedgekeurd door Air Transport Association..

Back