[Roland] SH-32 - Resonance open en hij begint te kraken.

JohnnyBusca

rocket scientist
Natuurlijk heb ik de zoekmachine al gebruikt, maar ik kon zo 1-2-3 niet vinden of dit al een keer besproken was.
Wel: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=1990 dus waarschijnlijk kan Redstudio mij het beste helpen.

Gisteren waren de founders van http://www.ringwegeindhoven.nl bij mij om een ringweg tune te maken (uiteraard met ringmodulators erbij!) en Seksie Leksie had een SH-32 bij.

Een erg leuke bak moet ik zeggen. Viel me helemaal niet tegen, maar als ik de resonance open draaide gaat ie wel enorm kraken en piepen.. Geen 'normaal' resonance gedrag... Hebben jullie daar ook ooit last van? Ik had het gevoel dat ie intern over zijn nek ging?

Re: [Roland] SH-32 - Resonance open en hij begint te kraken.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
maar als ik de resonance open draaide gaat ie wel enorm kraken en piepen.. Geen 'normaal' resonance gedrag...
het fenomeen 'digitale filters' mischien aan de orde? een digitaal filter gaat over zijn nek bij volledige self-oscillatie nl...

Re: Re: [Roland] SH-32 - Resonance open en hij begint te kraken.

Origineel geplaatst door 6 trak
het fenomeen 'digitale filters' mischien aan de orde? een digitaal filter gaat over zijn nek bij volledige self-oscillatie nl...

zou wel 's kunnen. ik heb een tijd geleden 's met zo'n sh32 gespeeld en hij is op zich wel leuk, maar de digitale 'zipper-noise' op de cutoff viel me wel meteen op..

Is dit niet iets 'typisch roland filter' achtigs?

Mijn mc-307 heeft ook van die vreemde filters.. met het lp filter is amper iets 'dicht' te gooien en met veel reso krijg ik alleen maar gefluit..

Dat zat ik al te denken, maar dit was wel heel erg extreem... Ik mag van analoog houden, maar zo snel kan digitaal toch niet flippen..

Kan iemand een sampletje maken van een SH-32 die over zijn nek gaat? Kijken of het hetzelfde klinkt? Ik zat echt te denken dat ie stuk was.

Komt denk ik door de XP/JV engine - de XP bij mij gaat ook de meest walgelijke dingen doen (en niet op een goede manier) als je de filters omhoogsmijt.

Bij de EF-303 heb ik 't nog niet gemerkt.. maar ja, misschien hebben ze daar ook een apart filtermodel voor gebruikt.

kijk alleen al naar softsynths bijv. Reaktor...
de maximale waarde qua reso mag echt niet veel hoger zijn dan 0.95 anders krijg je een clippende blokgolf te horen...
Ik ben blij dat ik nog nooit moeite gestoken heb in softsynths. Wat ongelooflijk ONacceptable is dat..
Ik hoor echt iets nieuws... damn

Ik ben blij dat ik nog nooit moeite gestoken heb in softsynths. Wat ongelooflijk ONacceptable is dat..
Ik hoor echt iets nieuws... damn
meen je dat?
jij wil per se 'met alle geweld' de reso openschroeven om het filter te laten selfen?

selfoscilatie is in principe iets onnodigs... iets wat moet oscilleren is een... *precies* ...een oscillator...
in principe is een filter dat ook maar heeft een totaal ander doel...

bij de oude analoge bakken moet je het eigenlijk zien als 'een foutje'... je zou alleen digitale selfoscillatie kunnen nabootsen met een truckje, iets in de trent van 1 of meerdere oscs die op de frequentie van de reso opereren...

te veel selfen op het filter betekent dat het originele geluid van de standaard osc weinig tot niet meer te horen is, het filter word een eigen osc met de freq van de cutoff freq... analoog heeft nog het voordeel om 'mee te buigen' (flexibeler dus) digitaal daarintegen is radicaal daarin...

Laatst gewijzigd:
Volgens mij klinkt zelfoscillatie al een stuk beter op VSTi's als Oddity. Dit resonantieprobleem is echt meer iets voor 2e generatie VA's / Softsynths.

resonance open geeft een perfecte sinus... Filter tracking precies op 1 V/oct en je hebt een heel mooie sinus oscillator. Erg goede bron voor bijvoorbeeld een ring(weg)modulator.

Waarom kun je bij reason de resonance uberhaupt zo ver open draaien als ie dan alles verneukt? Waarom maken ze het niet gewoon dat je maar tot de 9 open kunt draaien.

Waarom kun je bij reason de resonance uberhaupt zo ver open draaien als ie dan alles verneukt? Waarom maken ze het niet gewoon dat je maar tot de 9 open kunt draaien.
omdat je nu eenmaal elke waarde aan een element kunt toevoegen... dus ook al is deze buiten de range...
in reaktor staat bij elke module het er vaak ook bij (in de info) tot hoever die kan gaan... maar het is niet al van te voren begrenst zeg maar...
maar dat fenomeen heb je ook bij analoge bakken, ik denk bijv. aan de cutoff + de VCF env helemaal open...

resonance open geeft een perfecte sinus... Filter tracking precies op 1 V/oct en je hebt een heel mooie sinus oscillator. Erg goede bron voor bijvoorbeeld een ring(weg)modulator.
ben ik met je eens... zo kun je op een synth die alleen saw en pulse heeft en geen pitch env (bijv. juno-60) de filter sinus over een env gooien en je hebt dan toch de mogelijkheid qua pitch env...

maar dat fenomeen heb je ook bij analoge bakken, ik denk bijv. aan de cutoff + de VCF env helemaal open...

Dit is niet op elke analoge synth onzin. :D Maar goed. (mijn doepfer wel, formant niet.)

Op een of andere manier moet ik nu aan een dx-7 denken met zijn ruis. Dat had toch ook onregelmatig gedrag bij feedbacken te maken.. waar heb ik dat nu weer gelezen / gehoord?

Op een of andere manier moet ik nu aan een dx-7 denken met zijn ruis. Dat had toch ook onregelmatig gedrag bij feedbacken te maken.. waar heb ik dat nu weer gelezen / gehoord?
je bedoeld de eerste dx-7 (dus niet de latere DX7II, DX7s etc)? die ruis heeft zeer waarschijnlijk te maken met de lagere qualiteit van de 'originele' dx... quantiserings-ruis o.a...

was het nu zo dat de oude dx een lagere sampling rate had of een aantal bits minder?

je bedoeld de eerste dx-7 (dus niet de latere DX7II, DX7s etc)? die ruis heeft zeer waarschijnlijk te maken met de lagere qualiteit van de 'originele' dx... quantiserings-ruis o.a...

was het nu zo dat de oude dx een lagere sampling rate had of een aantal bits minder?
Ik bedoelde dat ze dat neveneffect gebruikte om een noise bron te maken.

ach so... idd, door de feedback op een osc (OP dus) geheel open te gooien zul je 'een soort van' ruis krijgen...
zorg wel voor deze algoritme constructie:

Code:
[2] 441hz ,level vol open, feedback vol open
 |
[1] 441hz
stel je de feedback in op 8-10% dan zal het een zaagtand worden...

voorbeeld (kale sinus, sinus met 3, 6 en 9% feedback):

Attachments

• sin2saw.wav
    603 KB · Bekeken: 91
Laatst gewijzigd:
SH32

SH32

Om ff op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen (=sh32 filter). Ik moet zeggen dat ik die filter juist best wel lekker vind. Hij klinkt inderdaad anders dan 'andere' filters, maar dat vind ik juist wel kewl, je kan er andere dingen mee uithalen. Als je der reso open draait en vervolgens wat aan de cutoff gaat draaien, gaat ie inderdaad nogal wat piepen en kraken, das wel een beetje jammer, maar met wat minder reso vind ik m al diep genoeg. Wat ik pas een echt slechte Roland filter vind, is de filter van de MC09. Als je die reso open draait hou je alleen maar een piep over, niet normaal meer... Natuurlijk, de mc09 is een wat goedkopere bak, maar Roland haalt zichzelf met zo'n filter wel erg naar beneden.....

btw, mijn kennis reikt niet zo ver dat ik het principe 'zelfoscillatie' van een filter begrijp. Wat houdt dat precies in?

Re: SH32

Re: SH32

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Om ff op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen (=sh32 filter). Ik moet zeggen dat ik die filter juist best wel lekker vind. Hij klinkt inderdaad anders dan 'andere' filters, maar dat vind ik juist wel kewl, je kan er andere dingen mee uithalen. Als je der reso open draait en vervolgens wat aan de cutoff gaat draaien, gaat ie inderdaad nogal wat piepen en kraken, das wel een beetje jammer, maar met wat minder reso vind ik m al diep genoeg. Wat ik pas een echt slechte Roland filter vind, is de filter van de MC09. Als je die reso open draait hou je alleen maar een piep over, niet normaal meer... Natuurlijk, de mc09 is een wat goedkopere bak, maar Roland haalt zichzelf met zo'n filter wel erg naar beneden.....

btw, mijn kennis reikt niet zo ver dat ik het principe 'zelfoscillatie' van een filter begrijp. Wat houdt dat precies in?
Dank je voor dit antwoord. Nu weet ik dat hij niet stuk is, maar dat het gewoon een bijverschijnsel is. Ik moet nogmaals zeggen dat ik het eigenlijk een hele leuke bak vond, zeker voor die prijs. Maar goed.. Ik heb natuurlijk ook een MC-303 en een Roland verleden.

Zelfoscillatie is dat je zoveel feedback (resonance) hebt dat ie rond gaat zingen. Hetzelfde wat je krijgt als je een microfoon voor de luidspreker houdt.

sh32 filter

sh32 filter

A, grazie, nu begrijp ik het. Volgens mij zijn die kraken een soort digital distortion, want het geluid wordt dan ook belachelijk veel harder. 'k hep ff een arpegio gemaakt, waarin de sh met volledige filter ook gigantisch gaat kraken. Later heb ik de filter half open het is dat effect bijna helemaal weg, en toch nogsteeds veel reso. Op 12 dB heeft ie daar bijna geen last van

Attachments

• sound001.mp3
    386 KB · Bekeken: 91
Re: sh32 filter

Re: sh32 filter

Origineel geplaatst door ProtoHuman
A, grazie, nu begrijp ik het. Volgens mij zijn die kraken een soort digital distortion, want het geluid wordt dan ook belachelijk veel harder. 'k hep ff een arpegio gemaakt, waarin de sh met volledige filter ook gigantisch gaat kraken. Later heb ik de filter half open het is dat effect bijna helemaal weg, en toch nogsteeds veel reso. Op 12 dB heeft ie daar bijna geen last van
Jip! Dit is wat ik ook hoorde. Bedankt. Nu kan ik hem zeggen dat ie er gewoon voorzichtig mee om moet gaan.

Back