Casio kusjes (CZ-1 demootje)

MacGyverGear

midi-life crisis
Alle synthsounds komen uit de Casio CZ-1, de grote broer van 101. :okdan:

Eigenlijk niet zo heel veel verschillend op de velocity, polyfonie na.
Daarnaast heeft de CZ1 een redelijk, karakteristieke chorus die wel redelijk wat toevoegt.

Ik sloot hem gisterenavond weer eens aan in de gedachte em misschien te verkopen, totdat ik er weer op ging spelen en er al snel inspiratie ontstond.. Ik ga em toch maar hier houden.. :)

klinkt lekker.. die akkoordjes en dat basje. Swingt de pan uit..

Thanx peeps.. :) Ben er vanavond nog even mee verder gaan sleutelen.
Paar geluidjes toegevoegd (percussie en wat leads) blijft een leuk bakkie met toch wel typische soundjes uit te halen. :)

Heb de structuur wat veranderd.. en er nu een beetje zang in zitten en er komt nog meer maar die post ik beter niet in dit draadje aangezien het een demo voor de CZ1 moet zijn :D

@ RSB: Als je die sequencer van Casio ook nog weet te scoren heb je een mooi setje :okdan:

De edit was te groot voor SF dus moest em op SC uploaden.. check hieronder :mega:
https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-kisses-casio-cz-1-demo/s-G9av5

MacGyverGear heb jij nog pro tips over hoe je het beste de ENV kan benaderen in de CZ-1

Ik snapte er eerst helemaal niks van maar na RTFM kwam ik erachter dat je dus eerst je SUStain en END points moest instellen. Maar ik krijg nog steeds niet goed die envelopes gevisualiseerd in mijn hoofd.
Ondertussen wel werkbaar aan deze kant maar nog heel veel trail&error om het maar netjes te zeggen :)

De hihats uit de rz-1 zijn echt cool, enorm fout.

Hehe.. Ja de CZ-1 gaat toch maar niet weg.. Heb dus ook nog een CZ101, was ooit mijn eerste polysynthje back in 1987 maar de CZ1 lijkt zelfs nog minder op te brengen..

@RSB. Eh ja, die envelopes. Ik moest even nadenken wat nu ook al weer de haken en ogen waren aangezien het een soort tweede natuur is geworden.. ben er al zolang bekend mee... :D

Het nadeel bij de Casio is een beetje dat ze zo uitgebreid zijn maar als je weet hoe ze reageren, is het goed te doen.
Het meest verwarrende is als je het 'end point' uit een step verwijdert, dan verplaatst ie automatisch naar de laatste step, en zit je dus ineens met een super lange release.

Verder moet je goed in de gaten houden waar je wat hebt staan in een geluid.
En natuurlijk de rate werkt contra tov een parameter als attack/decay/release op een reguliere envelope. Des te lager de waarde, des te langer de tijdsduur.. maar dat wist je al waarschijnlijk :)

Een envelope als bij een piano geluid is bv heel simpel in 2 'steps' te programmeren.. dan staat in de tweede step het 'end point' en is de decay gelijk aan de release tijd..
Ik haalde er vroeger met een beetje programmeren ook wel pseudo delay effecten uit.. alleen hield het na 4 herhalingen dan wel op.. maar toch wel leuk wat er allemaal mee kon. :)

Oh ja.. die heb ik ook nog :mega:
Wel grappig is dat niet-lineare verloop van de pitch instelling.. des te hoger de waarde, des te groter het interval..

Ze kunnen beiden behoorlijk puncy klinken.. snelle envelopes :)

Mijn allereerste horloge was een Casio! Synths had ik toen nog niet van gehoord.... :-)
Later wel bij de V&D gespeeld met ritmische rekenmachientjes.....

@ Trag: Ik maak graag muziek voor volwassenen :mega:

@ Scep: Casio, daar kun je op rekenen! :D
Vroegah heb ik dees hieronder ook nog gehad.. was iets groter dan een lineaal (waar soms ook weleens rekenmachine ingebouwd zat trouwens.. )

vltone.jpg

Ja, die bedoel ik!

Die zaten bij de V&D bovenop de toonbank gemonteerd. Je had verschillende met idd een rekenmachien erin..... Als ik tijdens tussenuren door de stad zwierf wilde ik er weleens mee spelen, tot ik werd weggejaagd! :-D

DaDaDa van Trio werd volgens mij rond die tijd ook veel gedraaid.

De VL-1 was the max.. mede door te zelf te programmeren klank met ADSR envelope en meer.. en natuurlijk een ingebouwde rekenmachine ook.

Thanx. :) De woordspeling kaasio is niet zo heel ver gezocht :D Toch hebben ze best wel leuke synthjes gemaakt.. :)

Had er nog wat aan gesleuteld.. dit is em geworden nu.. :mega:

Back