Na acht jaar... eindelijk nog eens iets opgenomen.

hermax

Ouwe rot
Door omstandigheden volg ik momenteel zangles. (=het nichtje van mijn vrouw durfde enkel naar de zangles te gaan indien er iemand mee ging...)

En volgens mijn zanglerares moest ik echt maar eens opnames durven te maken. Dus hier is mijn probeersel. Het is een eigen compositie, buiten de tekst, die is van een vriend die een slechte relatie met zijn vader had en dat even wou ventileren :P

Alles is opgenomen met de Roland Integra-7 en V-synth. Gewoon ingespeeld, geen computer, geen sequencing noch quantisering. What you hear is what I played.

Wat denken we? Zijn die dure zanglessen hun geld een beetje waard geweest?

Attachments

• SOCIETY.mp3
    8,2 MB · Bekeken: 63
Okee, je vraagt onze mening. Als leek hoor ik het volgende: je stem klinkt wat vlak, mogelijk een beetje nasaal. Soms lijkt het meer op praten. Het refrein "Living in a house" is beide keren niet helemaal zuiver. Die lange uithalen, bijv. "houououse", klinken niet mooi.

Mijn ongezouten mening: Ik weet niet hoe je vóór de zanglessen zong, maar het haalt het niet bij je pianospel.

Prima stem hoor, echt niets mis mee! Ik mis alleen wel een reverb/delay erover. Blijf zo doorgaan :okdan:

Te laat, hij is net van de brug gesprongen =(

Volgens mij is dit nummer wat hooggegrepen met die lange uithalen. Ik denk dat het ook beter klinkt als je wat expressiever zingt.

@Torp:
och, over vlakheid gesproken: ooit wel eens naar Leonard Cohen geluisterd? ;-)
En nee, die zanglessen hebben nog niet hun zaadje laten uitkomen maar, dat kan nog komen.
Je hebt wel een mooi timbre in je stem. Gewoon doorgaan met de zoektocht.

Wel mooi timbre in je stem, daar kun je met meer training echt wel leuke dingen mee doen. Licht nasaal, maar niet heel erg storend. Engels accent vind ik wat minder persoonlijk, maar nog best te doen. Wat ik vooral nog mis is een stukje emotie en expressiviteit in de stem. Maar das ook een kwestie van vee loefenen en doen denk ik.

Je klinkt iig al een stuk beter dan die huispianist van Met het mes of Tafel :okdan:

Voowall doohrgaaaan zou ik zeggen :D

leuk om te horen, ik doe het je niet na !

ik vind de manier van zingen wel enigzins tegen de musical manier aanliggen, een andere phrasering zou het nummer behoorlijk veranderen, is een keuze natuurlijk, maar nu ga ik er toch anders naar luisteren door het verhalend zingen.

De nasale invloeden zijn af en toe aanwezig, zeker niet overal, aangezien het maar op een paar punten is zal dat vrij simpel op te lossen zijn door je zanglerares. Bijvoorbeeld door die specifieke stukken met een meer open mond te zingen (standaard truukje). Let ook op de toonvastheid bij lange uithalen, zeker in de uitloop drift je nu af en toe een beetje, daar op volgend ook de timing van de woorden mag iets strakker, zoals de phrase: living in a house, die loopt er naast, dat zou je dan in de post productie op de tel moeten zetten.

Maar zeker als je dit een klein beetje bijwerkt in het post productie proces hoor je daar niets meer van, het zit er wel zo behoorlijk strak op dat autotune correcties praktisch onhoorbaar zullen zijn. Sowieso kun je met de juiste reverb op je stem al heel veel van de kleine dingen verbloemen.

Ik vind het een goede poging, zoals ik al zei, ik doe het je absoluut niet na.

Overigens , prachtig arrangement en pianospel!

Ik hoor bijna een beetje boudewijn .. ja ook dat nasale
daarna werd het een beetje saai eigenlijk
maar toch, vooral vanwege het begin dus ook
:okdan:

Dank voor de commentaren!
Ik weet dat ik de lat wel hoog leg door net van alle strakke timing zoals dat tegenwoordig "moet", af wil gaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat eender welke andere phrasering dan maar goed is. Integendeel, het is nog moeilijker om niet "in de pas" te lopen en toch in het ritme te passen. Denk aan Louis Neefs bvb, die was daar een absolute meester in. Daar heb ik dus nog veel werk aan.
Dat nasale, wel, ik ga mijn lerares er wel over aanspreken, maar langs de andere kant, als dat een probleem zou zijn vraag ik me wel af hoe Céline Dion dan ooit aan haar successen is geraakt. :-D

... en stemmen opnemen met een microfoon is toch wel eventjes iets heel anders dan mijn dertigjarige ervaring met synths via kabels. dat is duidelijk een vak apart...

Doet me aan een nummer van Pink Floyd denken met Roger Waters aan de zang.

Krijg ook associatie met Roger Water. Als je de emotie aan het eind van je song naar de rest projecteert wordt het qua beleving nog een stuk lekkerder om naar te luisteren. Als je daarnaast nog de gebruikelijke zang effecten inzet dan is het een puik stukje vakmanschap. Begeleiding is verder prima en aangenaam gedoseerd.

De compositie zit helemaal goed.
Wat de zang betreft : alvorens je zang gaat opnemen moet je het stuk in kwestie ongeveer 1000x gezongen hebben waardoor het er uitrolt met de zekerheid en souplesse alsof je boterhammen eet.
Nu klinkt het wat schools, onzeker, vlak, emotieloos en soms zelfs wat zagerig. Dit is geen negatieve kritiek maar eerder een duwtje, snappy ?
(als je wil kom ik je coachen tijdens de opnames - daar ben ik goed in)
Je zingt behoorlijk strak qua timing en tonaliteit en dat is al een hele prestatie. Nu de afwerking.
Opnieuw dus, maar pas opnemen als je het eindeloos hebt gerepeteerd...en dan twijfel ik er niet aan dat dit stuk muziek staat als een huis.
(zorg ook nog even voor die gitaarsolo en dan gaan mensen echt geloven dat het Pink Floyd is)

Laatst gewijzigd:
Nu klinkt het wat schools, onzeker, vlak, emotieloos en soms zelfs wat zagerig. Dit is geen negatieve kritiek maar eerder een duwtje, snappy ?

Absoluut. Ik ben dan ook nog maar op "schoolniveau". Maar ik sta wel versteld van wat ik op korte tijd heb bijgeleerd. Ik had nooit gedacht dat ik als zanger ooit iets zou kunnen betekenen voor mijn eigen muziek.
En ik krijg hier toch het gevoel dat de meesten van mening zijn dat ik mag geloven in mijn mogelijkheden, waarvoor dank!

Maar ik heb tijd... mijn pianospel heb ik ook niet op drie maanden geleerd. ;)

Hoi Herman,

Om eerlijk te zijn let ik bij muziek nooit op de zang. Toch wel knap wat je presteert. Dat het hier en daar ergens op het randje zou zitten, vind ik niet erg. Zeker niet als je er nog niet lang mee bezig bent.

Langs de andere kant heb je dan de muziek zelf: dat is gewoon super! Als ik al ooit op 1/10de van jouw niveau kom, zal ik al heel blij mogen zijn. Muzikaal gezien klopt het plaatje compleet, qua mix staat alles zoals het hoort ... kortom KNAP in hoofdletters. Respect.

:doei:

Danny

Allereerst LEF dat je het hier dropt hoor... het nummer heeft wat melodramatisch en je stem klinkt daardoor ergens tussen Roger Waters (al hier genoemd) en Randy Newman... Er zitten hier genoeg profs die je goed kunnen adviseren qua voice. Je pianospel is dik in orde en de zanglessen zijn m.i. wel aan jou besteed.

Ja je zang timing vliegt alle kanten uit. Heb je dit in 1 take opgenomen? Dus toetsen en stem tegelijkertijd? Lijkt het niet op namelijk. Als je het toetsen stuk speelt hou je namelijk het ritme in je hoofd en dat zou, als je het nummer goed kent, dan een beetje dezelfde timing moeten hebben. Want je pianospel heeft namelijk wel de juiste timing als ik zo effe snel luister.

muziekaal vind ik hem heel mooi.. De zang : geef jezelf nog effe wat tijd, alles komt niet in één keer. Ik zou er wel een reverb opzetten. Veel succes ! :)

Het is al gezegd, maar inderdaad LEF dat je zingt. Punt :). Muzikaal vind ik het echt prachtig, mijn complimenten daarvoor. Qua zang, het nasale is mij niet direct opgevallen, kan dus wat mij prima. Wat me wel opviel was dat je bijna elke toon die je zingt, (waarschijnlijk onbewust) aanzet vanuit een lagere toon. Daar zal vast een term voor bestaan, maar ik ken hem niet. Het is natuurlijk knap moeilijk om altijd precies meteen de toon te zingen die je wilt zingen. Nu lijkt het nig een beetje alsof inzet op een onzekere toonhoogte en die gebruikt om de eigenlijk noot te ijken. Anyway, heel erg dapper dat je uberhaupt zingt. Zelfs onder invloed van de nodige alcoholische versnaperingen zal ik nog niet thuis onder de douche willen zingen.

Nogmaals dank voor de opmerkingen!
Ik heb een paar punten ter harte genomen en ben opnieuw aan de slag gegaan. dat betekent:
- zang opnieuw opgenomen, ditmaal met wat meer "attitude"
- lange uithalen zuiverder proberen te eindigen
- al te lange pauze's opgevuld met wat extra klanken
- reverb op de zang geplaatst
- de gevraagde gitaarsolo toegevoegd *D

Er zitten nog een paar minieme "foutjes"in de zanglijn maar ik ben er nu al zo lang mee bezig dat ik het gewoon even ga laten rusten. Op den duur is een mens het toch wel beu om altijd maar weer hetzelfde te zingen...

Luisteren jullie nog eens naar de nieuwe versie please?

Attachments

• Society.mp3
    8,2 MB · Bekeken: 81
Back