Waarschuwing: fraudemeldingen forumlid "janet_K"

Ik zie een hoop verschillende meningen, maar uiteindelijk zijn het de mods die werk zullen hebben aan een eventueel "feedback subforum" of "verificatieservice". Ik moet er zelf niet aan denken om ruzies te gaan zitten modereren tussen ontevreden kopers en verkopers, of een administratie te runnen met scans van paspoorten oid. Maar het lijkt me dus puur iets voor de mods om hier zelf over te beslissen.

Als bewezen oplichters in het algemeen weinig posts hadden, dan is het een wellicht een simpel middel om een minimum post count in te stellen voor de marktplaats. Maar mij maakt dat niet zo uit, ik haal in principe alles op, tenzij het om geringe bedragen gaat, en/of ik aan eerdere posts (niet enkel aantal maar ook inhoud) van de verkoper de indruk krijg dat het wel goed zit.

Ik vind het allemaal geneuzel.
Een oplichter op een forum met 10.000 leden.
Poe poe...
Oplichting moet niet worden getolereerd maar ben ik raar als ik vind dat het allemaal wel meevalt kwa oplichting hier op SF?

Mwah, een postlimiet voor verkopers lijkt me ook geen slecht idee.
Over een feedbackforum denk ik: als het bij Tweakers kan, waarom hier dan niet? Voorbeeldje van een willekeurige tweaker (die ik niet ken).
Of zijn muzikanten zo anders dan nerds en maken ze altijd ruzie?

Heb hier al een aantal keren iets gekocht, verkocht of geruild en altijd goede ervaringen gehad.

Je moet natuurlijk wel je verstand gebruiken... Als de verkoper net geregistreerd is en nauwelijks/geen posts heeft, is dat al een reden om argwanend te zijn en kan je best bijkomende dingen vragen... Bvb een specifieke photo ofzo... Dan weet je tenminste dat hij het toestel ook effectief heeft.

Voor de transactie zelf kan je eventueel langs gaan en eerst effe testen voordat je geld overhandigd. Als dat niet lukt transactie via eBay of Paypal ofzo. Dan heb je tenminste een minimum buyer protection...

Je zou toch ook geen tweedehands auto kopen van iemand die je niet kent in een afgelegen straatje van een achterbuurt zonder dat je de auto kan testen of zelfs zien... :stupid

Deze oplichter had juist meerder foto's, overtuigende advertentietekst en juist omdat ik zulke goede ervaringen heb/had op het SF forum, was ik niet bang om het geld over te maken. Heb eerder een Virus B gekocht voor 400E, geld overgemaakt en netjes per post de aankoop ontvangen. Ik heb daarnaast met iemand die maar 5 posts oid had een goede deal gemaakt. foto's en hoeveelheid posts zeggen dus niet erg veel. Via Paypal zou wel een goede oplossing zijn. Even een telefoontje eraan wagen wil ook wel helpen. Wil iemand zijn tel niet geven weet je genoeg. Het is zo sneu dat al deze extra stappen nodig blijken om een aankoop te kunnen verifiëren. Bij welk bedrag zijn jullie bereid flink te reizen?

IK vind een feedback systeem geen goed idee, wat je dan krijgt is dat mensen nep accounts gaan maken om feedback te geven op zich zelf, waardoor ze betrouwbaar lijken. een minimale post count lijkt me ook niet handig, omdat je dan veel nieuwe forum members misloopt. Ik hem mij bij dit forum aangemeld vanwege de marktplaats sectie. en kijk vaak genoeg naar interessante topics en heel soms post ik er zelf 1. zit volgensmij nog niet op de 20 maar ik ben wel een bijna dagelijkse gebruiker.

houd je gewoon aan wat simpele regels.
- lijkt het te mooi dan is het waarschijnlijk ook te mooi.
- doe een image search als je het niet vertrouwd
- kijk op het profiel van de verkoper

en als je het echt niet vertrouwd maar ook echt niet kan ophalen, kan je altijd eerst zeggen dat je het op komt halen en om z'n adres vragen. en als je die hebt toch zeggen dat je het toch wilt laten verzenden. Als ze geen precies adres geven weet je ook al hoelaat het is/

Ik pleit nog steeds voor een iets uitgebreidere info page/sticky bij de MP sectie.. Dan weet iedereen waar hij echt goed op moet letten. Als iemand dat ook nog is helemaal negeert dan tja, pech.

@afroham
Je had al bijna 4 maal het minimale quotum gehaald
Daarnaast us het een synthesizerforum, geen marktplaatsforum
Een keer goed voorstellen en een maandje wat rondkijken en meedenken en je quotum is binnen
Is bij veel forums heel gebruikelijk, zie niet wat erop tegen is , en je houdt de goedkope klaplopertjes mooi buiten de deur
Andere optie is hele marktplaats dumpen en verwijzen naar marktplaats.nl, kan ook....
Wordt tijd om eens aan te pakken dit gedoe, blijft een herhaling van zetten

Ik weet ook niet of het wel zin heeft om die drempel op te werpen voor mensen die iets willen verkopen. Ik denk dat een feedbacksysteem hooguit wel interessant kan zijn.

Maar ik denk dat bij iedereen onder de 10 of weet ik veel posts wellicht wel bij het verzenden van een PB naar een dergelijke gebruiker een rode waarschuwing moet komen staan dat je moet opletten dat het een nieuw lid is als je gaat verkopen of kopen. Ook mogen deze leden geen telefoonnummers en mailadressen plaatsen en moeten daar vooraf ook een waarschuwing voor krijgen.

Hier een dre suggestie veel te ingewikkeld natuurlijk , als je je aanmeld voor marktplaats moet je een drie euro betalen , de moderator is verplicht het nummer / naam in te tikken bij "politie.nl" voor je marktplaats op kan . Misschien kan er wel een programma worden gemaakt die alle bankrekeningen elke maand automatisch op nieuw onderwerpt aan de politie Side , Zo kunnen ze hun nummer maar 1 keer gebruiken. Natuurlijk is het niet waterdicht. Dat is alleen als je het gaat halen.
Ik neem aan dat die pagina nog bestaat om bankrekeningen te checken of de naam.

Maar als er zo'n website bestaat kun je die toch zelf checken voordat je geld overmaakt? :eureka:

Dit soort risico's neem je door geld over te boeken.
Waarom zouden anderen jouw risico moeten wegnemen?

Omdat we nou eenmaal in een maatschappij leven waar dat een gebruikelijk fenomeen is. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook verkeersregels. De vraag is in hoeverre het risico dusdanig groot is dat we daar als forum maatregelen tegen zouden kunnen nemen zonder dat het het gebruiksgemak van het forum in de weg gaat staan.

Asjeblieft man, laten we collectief een potje geld vrijmaken om gedupeerde die geld sturen naar mensen die ze niet kennen financieel te compenseren bij ons gebrek om een veilig financieel synthforummarktplaats te creëren.

Wat een onzin man echt, je stuurt geld dan is het een risico dat je het kwijt raakt.

Asjeblieft man, laten we collectief een potje geld vrijmaken om gedupeerde die geld sturen naar mensen die ze niet kennen financieel te compenseren bij ons gebrek om een veilig financieel synthforummarktplaats te creëren.

Wat een prachtig voorstel! :luv:

Wat een onzin man echt, je stuurt geld dan is het een risico dat je het kwijt raakt.

Je lijkt in de veronderstelling te zijn dat ik dat niet met je eens ben...

Maar volgens mij ging je vraag daar niet over toch? Volgens mij wilde je weten waarom anderen dat risico zouden moeten wegnemen. Daarop gaf ik een antwoord. Als wij met een kleine ingreep dat risico mogelijk kunnen verkleinen, waarom zou dat het overwegen dan niet waard zijn?

Ik ben erg blij dat er zoveel leden zijn die wèl willen meedenken over een mogelijke oplossing.

Jaja tis goed.
Maar er zijn volgens mij ook in t verleden ook leden die al lang lid waren die niet erg netjes hun zaken afhandelden, ik zie niet hoe je zoiets wil voorkomen.

Dat is ook lastig te voorkomen denk ik. In het geval van Janet K zou een postcount of minimum hoeveelheid dienstjaren misschien wel hebben geholpen. We zullen in elk geval een aantal opties gaan bespreken.

Back