Probleem Juno106

Timecop

Preset Manager
Somewhere in the vast nothingness of space...
Mijn geliefde Juno106 heeft sinds twee maanden een probleem. Als de synth een paar minuten aan staat begint het geluid opeens te kraken/storen. De synth werkt wel, maar kraakt soms uit het niets, zowel tijdens het bespelen als wanneer er geen toets wordt aangeslagen.

Nu weet ik dat de 106 bekend staat om zijn potentiële problemen met de voices. Kan dit probleem daardoor veroorzaakt worden?

Helaas heb ik 0,0 ervaring met het repareren van synth, dus ik ben eigenlijk op zoek naar een reparateur in de omgeving Eindhoven/Noord Brabant.

John/Wiseguy heb ik al geprobeerd, maar vanwege omstandigheden kan ik niet bij hem terecht en Maarten van Artefacts heeft het te druk.

Misschien de level schakelaar achterop? Had ik ook last van.

Als de volumeknop heel slechts is, kan dit zich voordoen.
Draai daar eens flink aan.
Ook de schakelaar aan de achterkant een paar keer op en neer halen.

Als het een voicechip is die aan het sterven is - een bekend probleem bij de juno - kan je dat testen:

Houdt tijdens het aanschakelen de KEY TRANSPOSE knop in.
Je komt dan in de testmode.
POLY1 en POLY2 aan.
Je kunt dan van het display lezen welke voice klinkt (monofoon spelen).
Als het iedere keer bij een bepaald voicenummer is dat de kraak klinkt, dan is ie aan het stuk gaan.

Zie:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=172522&highlight=dnaab&page=5

en

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=184924&highlight=dnaab

Als de volumeknop heel slechts is, kan dit zich voordoen.
Draai daar eens flink aan.
Ook de schakelaar aan de achterkant een paar keer op en neer halen.

Als het een voicechip is die aan het sterven is - een bekend probleem bij de juno - kan je dat testen:

Houdt tijdens het aanschakelen de KEY TRANSPOSE knop in.
Je komt dan in de testmode.
POLY1 en POLY2 aan.
Je kunt dan van het display lezen welke voice klinkt (monofoon spelen).
Als het iedere keer bij een bepaald voicenummer is dat de kraak klinkt, dan is ie aan het stuk gaan.

Zie:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=172522&highlight=dnaab&page=5

en

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=184924&highlight=dnaab

Thanks! Ik ga daar eens naar kijken!

Het kan zijn dat je problemen hebt met in elk geval één van de voices.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat een voice kraak/knal-geluiden maakt.
In het ene apparaat werk de betreffende voice wel gewoon, in het andere geval werkt die voice verder niet helemaal goed of zelfs helemaal niet.
Verder moet je even kijken naar de level-schakelaar op de achterkant.
Daarmee zijn ook nog wel eens problemen.

Al het bovenstaande geprobeerd, maar mocht helaas niet baten. Daarna de check gedaan en het probleen zit in voice 4.

Raden jullie een set nieuwe chips aan of kan ie met een aceton badje weer even vooruit?

Aceton kan maar dan moet je waarschijnlijk wel de 2 , dacht ik, iig de 2 dezelfde, BAA chipies vast/na solderen, alleen deze 2 vielen er bij mij af na een nachtje aceton, ik kon ze net op tijd uit de wasbak vissen voor ze weg gespoeld werden tijdens het afschrobben van de plastic laag.
Die 2 weer vast gesoldeerd en het speelt nog steeds na 3 jaar, ik denk dat ie BAA, als die het zijn, verontreinigde aansluitpootjes hadden tijdens het soldeer process en daarom nooit goed aan de print zijn gehecht, juist omdat de rest van de componenten gewoon goed vast gesoldeerd zitten.

Tja, het is wat je wilt en hoeveel geld je er voor wil uitgeven. Als er 1 voice begint is er een grote kans dat niet al te lang daarna de volgende zich aandient. Dus of alle voices gaan uitsolderen en experimenteren met je acetonbadje, of alles in 1 keer vervangen met de replacements chips. Ik heb zelf voor de tweede optie gekozen.

Ik ga denk ik samen met een ervaren soldeerder eerst de voices in een badje aceton dompelen. Lijkt me wel leuk om te doen.

Heb gelijk sockets besteld die we er meteen opzetten en zodra weer problemen ontstaan bestel ik 6 nieuwe voicechips om het probleem grondig aan te pakken.

Of ik moet iemand vinden die tijd heeft om gelijk alles te vervangen zonder dat ik er 200 km voor hoef te rijden.

Voor sockets moet je idd andere pinnen soldren aan de voices.

Ook met machined pin sockets?

In elk geval, sockets zijn echt niet te vertrouwen voor zo'n zaken.

Ook met machined pin sockets?

In elk geval, sockets zijn echt niet te vertrouwen voor zo'n zaken.

Nee, ook de machined niet. De pinnen klemmen niet vast.

Ga nou niet lopen prutsen met aceton want dat werkt heel vaak niet.
Koop gewoon 6 nieuwe voices en regel de synth daarna af.
Of laat dat doen door iemand met de nodige ervaring.
Ben je in één klap van de problemen af.

Jeetje. Als ie nou lekker wil klooien met aceton. Vervangen kan daarna ook nog.
Dat gezegd hebende, ik zou ze ook meteen vervangen.. :)

Mijn 106 had ook last van gekraak en geruis.
Dit was nadat ik er een nieuwe voicechip in had laten zetten.
Na een tijdje met ruis/kraak kwam er heel zacht een toon door die altijd klonk.

Toen mijn 106 maar weg gedaan :(

Is wel bijna 10 jaar geleden toen waren die nieuwe chips nog niet te koop, anders had ik ze wel laten vervangen

Uiteindelijk kunnen alle originele juno-106 voices kapot gaan. 2 oplossingen hiervoor zijn 1. ontjassen en weer terug solderen of 2. vervangen voor dnaab clonen. Om goed te kunnen checken moet je eerst de volumepot en level switch een paar keer flink heen en weer halen en vervolgens de ju106 bespelen. Daarna alleen een koptelefoon erop en volume voluit, chorus uit. Na een half uur voorzichig gaan luisteren (dus zonder te spelen) als de juno dan stil blijft zijn alle stemmen goed. Hoor je een krakend geluid dan kun je met de testmodus achterhalen welke voice kraakt. Zou er ook nooit 1 kopen waarbij je zon test niet gedaan hebt, tenzij solderen je hobby is. :kroon:

Laatst gewijzigd:
Ga nou niet lopen prutsen met aceton want dat werkt heel vaak niet.
Koop gewoon 6 nieuwe voices en regel de synth daarna af.
Of laat dat doen door iemand met de nodige ervaring.
Ben je in één klap van de problemen af.

Luisteren naar de kenners

Anders word dit weer zo'n heel lang topic , het werkt toch niet, of nu doen de andere ook raar.
Anders zet het nu te koop met 1 kapotte voice .. liefhebbers zat.

Back