Akkoorden door elkaar?

supahgrass

Stamgast
Hallo

Gebeurt het soms dat er akkoorden van verschillende toonladders door elkaar gespeeld worden in een melodie of harmonie?

bvb. het Cmin-akkoord gevolgd door Cmaj-akkoord?

Of is dit not done, en gebruikt men altijd de akkoorden van 1 toonsoort/toonladder (schaal)?

grtz

Allereerst zou ik me niet zoveel aantrekken van wat men doet. Verder hangt het in sommige gevallen af van het genre. En in ALLE gevallen hangt het af van de context. Waar gaat het heen? Tot slot geldt hier misschien wel het meest "als het goed klinkt is het goed".

Dus om een antwoord op je vraag te geven: ja hoor, dat gebeurt soms.

Ik heb het even nagekeken in het Wetboek van Muziekrecht, je kunt het in principe straffeloos doen, mits het niet indruist tegen de in het algemeen verkeer geldende regels van fatsoen en goede zede. :beard:

Ja ok ik weet wel wat jullie bedoelen ("artistieke vrijheid") :-P

Maar goed... ik neem genoegen met de antwoorden? grtrz!

dat gebeurd zeker in sommige stylen en is geen enkel probleem.

Ook in melodielijnen wordt er vaak gewisseld tussen minor en major toonladders. Bijvoorbeeld in de blues zijn er talloze melodielijnen die bestaan uit minor en major pentatonic phrases door elkaar, dat wil prima en is super herkenbaar voor de luisteraar.

nou, ik weet niet hoe jullie het doen, maar ik flikker al jaren alles door mekaar, maj, min, dim, 2, 5,6,7,8,9,11,10,12,13,14,15 ,enz.ect.
anders kan je toch geen muziek maken?
alles in een toonsoort is volgens mij rete saai.
:D
:mega:

Waar gaat het heen?

Dit is heel belangrijk.

Voor de rest, ik heb zelf veel geleerd van chords voicings en grace notes. (blues jazz.) Maar dat zijn meer de accenten.

vaak gebeurd er ook dat je noten weglaat. Dus linkerhand C major, rechts c major 7th 1st inversion. Dan begin je met de b flat ipv de C. Klinkt erg lekker. Of Links C rechts een F :). Je kunt alle ladders mixen maar het is "veiliger" denk ik om 1 ladder te gebruiken en deze evt. te transposen.

Je hoort het vaak in de harmonie of de frequencies passen, als het niet past hoor je het eigelijk meteen wel, maar ik vind het belangrijkst, waar gaat het heen.

In jazz/blues/latin bijv. kan een hoop :D

Beetje onsamenhangend allemaal misschien, ben ook nog volop in de leer.

De circle of fifths gaat je zeker helpen maar hiermee leer je meer de toonladders zelf en niet zozeer de combinaties ervan. Hiermee leer je heel makkelijk welke toesten in een ladder zitten. (pentatonic scale denk ik?)

Back