Welke Cassette tapes voor Fostex 280

Het hangt ook af welk tape deck je hebt,ik denk niet dat je meerwaarde hebt met dure cassettes met een cassette multitracker,maar heb het nooit getest,ik gebruik enkel 2track.

Als je een top cassette deck hebt,geen multitrack dus ,met goede cassettes kan je een ongelooflijke goede sound verkrijgen ,kan soms beter zijn als met een pro R2R recorder!

Top om te weten, heb hier nog een hele fijne HK TD292 staan, toch maar eens gaan experimenteren met cassette's. :okdan:

De dag dat m'n taperecorder gruizig klinkt gooi in 'm buiten :frons:.
Dat kan toch niet het opzet zijn van tape :?

Cheers,
Exo. :mega:

Er staat in de topic dat hij meer lofi wilt. Als je iets anders wilt als de topic starter moet je ff een andere draad aan maken. Want je maakt het zo erg onduidelijk , ik begrijp uit je verhaal dat het niet jouw insteek is .

Ik heb de Fostex 280 zojuist aangesloten. Om te testen of het apparaat functioneert heb ik een gebruikte tape in de Fostex gestopt. Echter stopt de cassette continue na enkele seconden met afspelen en maakt een dubbel klik geluid. Alsof de tape op het einde van de band zit, terwijl de band daadwerkelijk op het midden zit.

Enig idee wat er fout gaat?

Tape omdraaien ?

Ook rewinden en forwarden doet de Fostex in gelijke enkorte periodes en stopt dan vervolgens weer.

Mijn cassettedeck registreert of de tape goed blijft doorlopen. Zoniet dan stop ie. Ook aan het einde van de tape. Dit mechanisme kan ook kapot zijn of bijvoorbeeld in werking treden door een slippende snaar. Ik heb gemerkt dat bandjes die ik al jaren niet meer heb geluisterd wat meer weerstand lijken te hebben. Dan spoel ik even vooruit en terug voordat ik m afspeel.... :-)

Bij het afspelen van beide kanten van het cassettebandje lijkt het alsof de tape supersnel wordt afgespeelt terwijl de pitch op 0 staat. Bij het open draaien van de pitch knob maakt het apparaat overigens een zoemend geluid

Er staat in de topic dat hij meer lofi wilt. Als je iets anders wilt als de topic starter moet je ff een andere draad aan maken. Want je maakt het zo erg onduidelijk , ik begrijp uit je verhaal dat het niet jouw insteek is .

Onder lo-fi begrijp ik waarschijnlijk iets anders dan "gruizig". Tevens, tal van voorgaande posts hebben het over de goede geluidskwaliteit van diverse types van cassettes... maken deze de zaak dan ook maar meer (of "erg") onduidelijk :?.
Never mind... :walker:

Cheers,

Bij het afspelen van beide kanten van het cassettebandje lijkt het alsof de tape supersnel wordt afgespeelt terwijl de pitch op 0 staat. B
Gaat zo'n Fostex niet twee keer sneller dan een normaal deck?
(weet ik niet zeker..)

Onder lo-fi begrijp ik waarschijnlijk iets anders dan "gruizig". Tevens, tal van voorgaande posts hebben het over de goede geluidskwaliteit van diverse types van cassettes... maken deze de zaak dan ook maar meer (of "erg") onduidelijk :?.
Never mind... :walker:

Cheers,

je hebt gelijk wat is lofi?

Dit is een beetje (veel) gruizig als je het mij vraagt.

https://www.youtube.com/watch?v=NsEktRTVWJE

;)

je hebt gelijk wat is lofi?

Dit is een beetje (veel) gruizig als je het mij vraagt.

https://www.youtube.com/watch?v=NsEktRTVWJE

;)

Maar wel dik.

Is trouwens volgens mij niet het geluid van de opname tape. Althans niet in de eind fase als extra wat je er bij tape bij krijgt. Volgens mij is het gewoon de systeemruis van een tafel wat ze hard hebben opgenomen en toen weer bij de opname hebben gevoegd.

Gaat zo'n Fostex niet twee keer sneller dan een normaal deck?
(weet ik niet zeker..)

Ja toch al die 4 en multi track tape recorders nemen op veel hogere snelheid op, je kan er dus geen normale bandjes in draaien om af te luisteren

Ze gebruiken ook bijna altijd de voor en achterkant tegelijkertijd, 2 tracks op kant A an 2 tracks op kant B, je hoeft ze dus niet om te draaien want je neemt maar op een kant op.

Als je die op een normale taperecorder afspeelt hoor je dus het geluid heel langzaam, en aan de andere kant van de tape het geluid achterstevoren

Voor flip, heb je de opname gaatjes op de cassette zelf dicht geplakt (2 rechthoekige inkepeingen aan iedere kant op de bovenkant van de tape, als die open zijn kan je niet opnemen)

Of even het rubbere elastiekje in de recorder vervangen

:koffie:

de capstan is versleten

als je nog goed kan spoelen heen en weer maar het afspelen lukt niet meer is het 9/10 de capstan

Bij het afspelen van beide kanten van het cassettebandje lijkt het alsof de tape supersnel wordt afgespeelt terwijl de pitch op 0 staat. Bij het open draaien van de pitch knob maakt het apparaat overigens een zoemend geluid

Ja daar komt de gevleugelde opmerking weer: ik heb hem zelf gehad.
De Fostex speelt zoals scepticist en smackos ook al aangeven op hogere (dubbele snelheid). Dit is om hogere audiokwaliteit te kunnen realiseren. Hoe hoger de snelheid, des te beter. De Fostex speelt cassettes op 9,5cm/s ipv 4,75cm/s bij een normaal cassettedeck.
En hij neemt ook tot 4 sporen tegelijk op, dus je bandje omdraaien is er inderdaad ook niet bij.

En het afslaan is zeer waarschijnlijk een versleten/doorslippende aandrijfsnaar. Als die het inderdaad is, is die goedkoop en eenvoudig te laten vervangen (heb ik ook in het verleden bij mijn 280 laten doen).

Leuk! Enigszins offtopic, maar ik heb na jaren weereens mijn doos met cassettebandjes opengemaakt......

Ik ben blij dat ik altijd goed kwaliteit bandjes heb gekocht. Want het klinkt best aardig...

Mijn inmiddels 33 jaar oude Nakamichi bx-2 met loopwerkmodificatie, doet het nog prima. Die heb ik ooit nog eens met m´n krantenwijkje verdiend... :-)

ALs je gaat opnemen met bepaalde soorten cassettes denk er dan aan dat je de recorder laat afstellen. Anders klinkt je fi soms heel erg lo . Mijn Tascam 244 reageerde heel anders op Maxell II dan op Maxell IIS

Ja toch al die 4 en multi track tape recorders nemen op veel hogere snelheid op, je kan er dus geen normale bandjes in draaien om af te luisteren

Voor flip, heb je de opname gaatjes op de cassette zelf dicht geplakt (2 rechthoekige inkepeingen aan iedere kant op de bovenkant van de tape, als die open zijn kan je niet opnemen)

Logisch natuurlijk. Ik wist van de snelheid af, maar simpelweg niet goed genoeg nagedacht dat het daarom niet mogelijk zou zijn om normaal af te spelen. Dan is dat gedeelte van het probleem in ieder geval opgelost ;)

de capstan is versleten

als je nog goed kan spoelen heen en weer maar het afspelen lukt niet meer is het 9/10 de capstan

Zowel heen en weer spoelen als afspelen en recorden lukt niet langer dan een paar seconden. Dus daar ligt de oorzaak niet, lijkt me dan.

En het afslaan is zeer waarschijnlijk een versleten/doorslippende aandrijfsnaar. Als die het inderdaad is, is die goedkoop en eenvoudig te laten vervangen (heb ik ook in het verleden bij mijn 280 laten doen).

Dan maar even naar de repair shop om de hoek hier. Aan wat voor prijs moet ik denken? Deze repair shop komt soms namelijk met rare prijzen..

Dank iedereen voor jullie hulp en extra details! Erg blij mee

Dan maar even naar de repair shop om de hoek hier. Aan wat voor prijs moet ik denken?

Het instellen van de Nakamichi op verschillende tapesoorten en ook de loopwerkmodificatie toendertijd was gratis... :-)

Maar ik heb al gemerkt dat mijn inbreng in dit topic overbodig is.... :-P

Laatst gewijzigd:
Beste topic sinds tijden.

Misschien dat het veranderd kan worden in een cassette topic?
Als je het oke vind, Flip.

Zowel heen en weer spoelen als afspelen en recorden lukt niet langer dan een paar seconden. Dus daar ligt de oorzaak niet, lijkt me dan.

dan is het de aandrijfriemen idd

Back