The Deaths Of An Idiot

vink

atropos-krans-os
de meest diepteloze stad van dit kale land
met enige reserve plaats hier mijn nieuwste track. de reserve; van waar het is opgebouwd, is nogal 'fragiel'. met een bevriende muzikant, nog aan de mix getrokken en gedaan, en het synth-werk aangepakt. dit leidde tot een geheel andere sensatie, die veel minder sterk was. en we/ik keerde[n] weer terug naar het 'origineel'.

goed. de lynn is herkenbaar, 2maal de fm8, 1maal de minimoog, die door een vintage equalizer getrokken (meer als effekt dus) wat meer grein [ruwer] heeft verkregen. eigen synth programming, by the way. zang ook van mij...

https://soundcloud.com/sada-exposada/the-deaths-of-an-idiot

Last edited by a moderator:
Het sfeertje heeft wel iets, maar de vocalen spreken me in het geheel niet aan. En de snare vind ik erg clean afsteken bij de rest van de min of meer uit elkaar getrokken sounds.

allereerst dank je voor je reaktie en direktheid, fijn dat je het sfeertje wel iets vindt hebben.
zijn de vokalen op zich slecht, op past het niet bij de muziek?
ik luister de track na iedere opmerking(en), met die opmerking(en) in mijn hoofd, ik begrijp dat je snare erg clean voelt aanvoelen, tegenover de rest. toch, vind ik het kontrast juist een integraal onderdeel. al is het altijd een uitdaging op de snare gruiziger te maken, hoe dat dan werkt.

de vokalen, daar krijg altijd het minste kritiek op, maar ik kan wel begrijpen dat het niet ieders smaak is, of dat er werkelik iets niet goed aan is...

zijn de vokalen op zich slecht, op past het niet bij de muziek?
[...]
de vokalen, daar krijg altijd het minste kritiek op, maar ik kan wel begrijpen dat het niet ieders smaak is, of dat er werkelik iets niet goed aan is...
Dat lijkt me typisch een smaakding van mijn kant. Ik geloof niet echt in objectieve maatstaven voor goed en slecht, dus resteert er verder altijd alleen maar smaak (iets 'goed' noemen ook alleen maar een uiting van voorkeur en niet van kwaliteit). En de vocalen passen best bij de muziek, maar ik kan er niet naar luisteren. Ik trek dat overdreven uitgerekte en overdreven gedoe gewoon niet.

De vocalen (stem plus tekst) zijn nou juist waanzinnig goed. Wat er niet goed aan is is dat de basdrum en snare veel en veel (zeker 200 procent) te hard in de mix zit en wat al te minimalistisch is.
Boem, tik, boem, tik, boem, tik, boem.... Begrijp je wat ik bedoel?

dank over opmerking over de vokalen. de drums staan inderdaad zeer hard en heb vanmiddag een alternatieve versie uitgeprobeerd die zachter staat, en een met compressor, vanwege de reverb die dan meer hoorbaar wordt. twee alternatieve versies, eignenlik, ook 1 zonder compressor. ik weet zelf nog niet welke versie ik prefereer, de originele, zoals hierboven, of de andere versies.
het minimalistische, het is zéer minimalistisch vind ik zelf wel werken, ik heb tijdens de opbouw van het nummer wel geëksperimenteerd met afwisseling van drumpatterns, ik vond het zelf niet werken. ik kan me voorstellen dat het minimalistische en de 'hardheid' te overheersend lijkt, het is wel een bewuste keuze geweest, voor het gevoel dat ik oproepen wil.

elk nieuw nummer is een leerproces, ik zit nog maar aan het begin. van elke opmerking die ik krijg leer ik, al pas ik een opmerking niet toe op het nummer zelf, neem ik het wel mee naar een nieuwe track. ik wil mijn mogelikheden blijven uitbreiden.

Dat lijkt me typisch een smaakding van mijn kant. Ik geloof niet echt in objectieve maatstaven voor goed en slecht, dus resteert er verder altijd alleen maar smaak (iets 'goed' noemen ook alleen maar een uiting van voorkeur en niet van kwaliteit). En de vocalen passen best bij de muziek, maar ik kan er niet naar luisteren. Ik trek dat overdreven uitgerekte en overdreven gedoe gewoon niet.

dat begrijp ik volkomen en ik kan me goed voorstellen dat het overdreven uitgerekt overkomt, de vokalen. de vokalen zijn, net als de minimalistische drums, een bewuste keuze, gericht op het resultaat dat ik wilde bereiken.

Als het over de vocals gaat in deze track, moet ik me voor deze ene keer toch bij Stupide aansluiten. Je weet dat ik je stem in het algemeen heel goed weet te pruimen, maar in deze specifieke track leidt het mij teveel af van de essentie van de muziek. En die muziek vind ik echt geweldig! :okdan:. Het blijft toch een redelijk bizar fenomeen dat ik zo kan genieten van een track in een stijl die ik normaal nooit echt zou luisteren.

Het blijft toch een redelijk bizar fenomeen dat ik zo kan genieten van een track in een stijl die ik normaal nooit echt zou luisteren.
Ja, dat heb ik nou ook..?!
Wat een ongelofelijke sfeer in je nummers..'t raakt me en ik word er telkens een beetje onpasselijk van.. :okdan: Goed bezig.

Als het over de vocals gaat in deze track, moet ik me voor deze ene keer toch bij Stupide aansluiten. Je weet dat ik je stem in het algemeen heel goed weet te pruimen, maar in deze specifieke track leidt het mij teveel af van de essentie van de muziek. En die muziek vind ik echt geweldig! :okdan:. Het blijft toch een redelijk bizar fenomeen dat ik zo kan genieten van een track in een stijl die ik normaal nooit echt zou luisteren.

strijd om de vokalen, de eerste keer. ik vind de vokalen zelf wel werken, al had ik een geheel ander idee hoe de vokalen zouden moesten worden. ook in een geheel andere klankkleur (handig beestje die roland pre-amp mmp-2). ik zal het nummer eens luisteren, met het woord 'essentie', in mijn achterhoofd.

verder, dank, voor je laatste opmerking. vind ik een hele eer. het is altijd mooi om iemand anders een wereld te laten ervaren, die eerder niet toegankelijk was. zo werkt het ook voor mij, ik kan dingen, zoals hier op synthforum, gaan waarderen en zelfs met groot plezier luisteren, al ligt het buiten mijn 'normale' aandachtsgebied.

Ja, dat heb ik nou ook..?!
Wat een ongelofelijke sfeer in je nummers..'t raakt me en ik word er telkens een beetje onpasselijk van.. :okdan: Goed bezig.

heerlik omschreven! en dank!

Back