Waldorf Attack in NI Maschine

Hallo,

Ik probeer Attack als VSTi in Maschine zodat ik de stepsequencing via de controller kan doen.
Dit lukt vrij goed. Als ik bv. de 808 kit laad en de kick wil sequencen, zoek ik in Padmode en keyboardmode de kickpad en pas de "base key" hieraan aan en sequence. Dan kopieer ik de VSTi naar de volgende sound (track) in Maschine en zoek hier mijn snare en doe hetzelfde...maar ondertussen heb ik ook een bassline ingespeeld en het lukt me niet deze in een andere toonhoogte te spelen. Als ik dit toch probeer door bv. in de editor een noot hoger of lager te tekenen neemt hij natuurlijk de volgende of vorige Attacksound.

Met een keyboard lukt het wel, ook in Maschine. Daar stel ik mijn keyboard-midichannel op 11 (voor de overéénkomstige sound zoals beschreven in de manual). Maar wanneer ik dan met het keyboard opneem klinkt de juiste sound tijdens de opname maar bij het afspelen zijn he tweer de verkeerde.

Weet er iemand hoe ik dit met de pads kan doen? De midi input naar 11 veranderen helpt niet.

Ik houd mijn groepen altijd gescheiden. Dus groepen voor drums, een groep voor bv. melodieuze instrumenten, een groep voor sfx etc...
Ik begrijp uit je verhaal dat je je bassline in dezelfde groep hebt als je drums ?
ik zou die bassline dan in een andere groep plaatsen.. maar misschien begrijp ik je niet goed.

Dat geeft geen verschil jammer genoeg. Ik heb het even getest met een nieuwe versie van Attack in een andere groep.
Je zou natuurlijk gewoon die bassnote kunnen samplen maar dan kan je daarna niet meer prullen met de sound in de VSTi.

als ik je goed begrijp lukt het je niet om een bassline in te spelen via de step sequencer?

In de step sequencer zet je steeds 1 note (1 pad) neer. Als je dus je bassline hebt ingespeeld in keyboard mode, dan trigger je in step mode nog steeds maar 1 note..
Dus een melodie inspelen in step mode kan je enkel doen als de base key (de note die je inspeelt) steeds opnieuw instelt. Dat kan je doen via het de draaiknop onder display, maar ook door de step ingedrukt te houden en met de tempo knop te draaien.

En idd wat man-T zegt, drums, bass, lead etc in aparte groups plaatsen..

Nee, je begrijpt het niet. Dat zou de normale werkwijze zijn zoals jij het beschrijft.
Maar een kit in Attack heeft 24 sounds, die zijn verdeeld over verschillende noten op je keyboard. Dus je moet met de basekey eerst de juiste sound vinden die je wil gebruiken. Maar hierdoor ben je die pitch-functie al kwijt. Dat is echter geen probleem omdat je kan pitchen in de plugin. Vervolgens heeft Attack dan ook nog sounds die je melodisch kan spelen. Maar die zitten op verschillende midikanalen en het lukt alleen maar om de eerste sound op midikanaal 1 te horen. Deze kan je dan weer wel op de normale manier sequencen. Als ik mijn keyboard op midi channel 11 zet hoor ik dan wel de sound die ik wil en kan hem spelen in pitch maar bij het opnemen snapt machine niet dat hij het midikanaal moet behouden en zo doorsturen naar de VSTi Attack ipv. te veranderen naar midichannel 1.

Maar ik heb een oplossing gevonden door mijn sound naar de eerste sound van midikanaal 1 te kopiëren en deze te overschrijven.
Als je dan een 2de sound melodisch wil spelen moet je wel even een 2de instantie van je VSTi opendoen en hetzelfde doen, terwijl je in een normale DAW nog 11 sounds extra met dezelfde instantie kan spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=evDr0yCQ68A&feature=youtu.be

Zie video als het nog onduidelijk is :)

Laatst gewijzigd:
Vandaar dus:
Be aware that Maschine ignores the channel part of the MIDI message, so you are limited to just one channel per port when using external MIDI controllers.

Back