akoestiek op zolder.....

gemmetje

de ideale schoonzoon
Hey piepeltjes,

Ik ben 'n zeer blij mens, ben eindelijk begonnen met de bouw van m'n nieuwe herrie-hokje.
Stroom is netjes gescheiden, enz. enz.
Maar nu heb ik wel 1 vraagje:
Het gaat om 'n zolder met 'n hoog puntdak.
In andere threads heb ik gelezen dat schuine wanden goed zijn tegen nare reflecties enzo, dus wat dat betreft zou je zeggen dat 'n puntdak alleen maar jippie is.
Hoe geluid zich gedraagt in kubus-vormige ruimtes weet ik wel, maar zijn er speciale zaken of punten waar rekening mee gehouden moet worden in mijn situatie ??
Mijn plan was om de monitors schuin in de hoeken tegen 'n rechte muur te zetten, enige afstand van de muur in acht nemende natuurlijk.

bvd

Hallo Gemmetje,

Ik ben eens benieuwd naar de antwoorden ... zit in de zelfde situatie: zolder met beschikbare ruimte: 2.75 x 3.5m en een hoogte van 1.90m. Het is een beetje klein en daarom moet ik m'n monitors (Celestion Ditton 55) achter me zetten =( .

Ben wel eens benieuwd naar de andere reakties ;) .

Succes met de verdere afwerking :okdan:

:doei:

Ik denk dat je een heel eind komt als je her en der wat stukken isolatieschuim neerplakt (of ei-rekjes, maar dan moet je nog effe dooreten). Met de speakers zou ik gewoon even experimenteren waar ze niet in de weg staan en waarbij jij het geluid goed kan beoordelen.

thnx bananaman, en ik kom al 'n heel eind met m'n opgespaarde eierdozen !!

Mijn probleem is wel iets anders als dat van danny, als ik ergens GEEN last van heb, is het ruimtegebrek !
De zolder meet iets van 5,5m bij 7m (laatste maat is vloermaat, onder het schuine dak) en de hoogte is +/- 3,5m in de nok.
Lastig is wel dat de cv-ketel ook op die zolder hangt, maar daar bouw ik nog wel 'n mooi mdf hokje omheen.

Monitorplaatsing is weer 'n heel ander verhaal, ben erg veeleisend, wil overal redelijk geluid.
Ik loop nl altijd van de ene synth naar de andere tijdens het freaken.... (heb m'n compu-muis ook altijd in m'n broekzak!)
Maar die plaatsing daar kom ik wel uit, met veel testen.

Mij gaat het alleen echt om akoestiek nu.

Origineel geplaatst door gemmetje
Mijn probleem is wel iets anders als dat van danny, als ik ergens GEEN last van heb, is het ruimtegebrek !

You lucky bastard ;)

Wel effe oppassen met die verwarmingsketel ... als het een atmosferische of open ketel is, dan moet je zien dat je z'n luchttoevoer niet te erg afsnijdt want dan krijg je een minder gunstige verbranding en dan heb je kans op CO-vergifitiging (misschien weet je 't wel, maar toch maar even vermelden). Bij ons hangt de gasketel ook op 7m achter mij. Ik ben van plan om een valse wand vlak voor de zoldertrap te zetten ... zo heb ik gelijk een afscherming dat je niet per ongeluk van de trap valt. :)

Daar zeg je nog zoiets: trap.
De zolder is idd loei-groot, maar wel voorzien van zo'n "handige" vlizo-trap.
Ik ben al 3x bijna door dat gat heen gelazerd tijdens het pvc-pijpjes aan het plafond spijkeren.........

Die ketel komt wel goed, ik heb nog zo'n dakpan met doorvoer liggen: gat in het ketel-hok, pijpje erop, en klaar !!

Als je mixen buiten deze ruimte goed klinken dan hoeft er niks te gebeuren. Als je hoge eisen steld dan kan er nog wel wat veranderd worden naar mijn idee.

Hier kan je informatie vinden:

http://www.saecollege.de/reference_material/index.html

Ook hier, en je kan vragen stellen op het forum:

http://www.johnlsayers.com/ Deze site is van die man die de informatie op SAE heeft geschreven.

Ik zelf heb wat panelen gemaakt met steenwol erin om de acoustiek te verbeteren. Nu klinken m'n mixen buiten m'n studio veel beter.

Elk paneel heeft het formaat van de breedte van een steenwol plaat en de hoogte van twee van die platen boven elkaar. In de diepte zitten twee van die platen. Aan de achterkant heb ik een dichte stof zitten. Aan de voorkant een behoorlijk open stof. Er zitten dus 4 platen in elk paneel.

Origineel geplaatst door gemmetje
Daar zeg je nog zoiets: trap.
De zolder is idd loei-groot, maar wel voorzien van zo'n "handige" vlizo-trap.
Ik ben al 3x bijna door dat gat heen gelazerd tijdens het pvc-pijpjes aan het plafond spijkeren.........

you made my day :D...:duivels:

maar ff serieus :) hmm je wilt dus tijdens het freaken al luisteren enzo. wat ik zelf zou gebruiken daarvoor is (op mijn sony boxen na) gewoon hoofdtelefoon :) verlengkabel eraan en klaar. Heb de Behringer HPS3000 en die zijn rete goed...

oh oh dan kijk maar uit Ronnie hehehe :D

gr. Mario

Origineel geplaatst door mario
oh oh dan kijk maar uit Ronnie hehehe :D

gr. Mario

hoezo ??

bambam blaft misschien ooit, maar bijten....... daar moet je toch ver voor gaan, denk ik.

waar je het meest op moet letten zijn de eerste reflectie lijnen

als je de speakers in de lengterichting plaatst zal je dus reflecies in je oor kunnen verwachten van
1 de twee schuine daken
2 de achterwand

als je de speakers plaatst in de breedte richting kun je eerste reflecties verwachten van
1 de voor- en achterwand
2 een schuin dak

In die tweede opstelling heb je minder last van de twee wanden als je in het midden van de ruimte gaat zitten. Het reflectiepunt van het schuine dak zit in deze opstelling erg hoog , dus daar zou je een absorberend en eventueel verstrooiend materiaal kunnen ophangen.

Attachments

• dakrefl.jpg
    dakrefl.jpg
    5 KB · Bekeken: 165
Waar je het meest last mee gaat krijgen, is de bas. Die gaat zich nl. in de hoeken (dus aan beide zijden van je zolder, bij de vloer, en in de nok) concentreren. Middenin de ruimte hoor je dan veel minder bas.

Ik heb dat zelf ondervonden toen ik jarenlang op een zolder van vergelijkbare afm. muziek maakte. Niet dat ik monsterachtige bas-monitors had (Absolute 2), maar wat had ik vaak klachten van de buren !!! Terwijl ik zelf vond, dat het helemaal niet hard stond.....da's dus iets om rekening mee te houden.

even uitdokteren

even uitdokteren

De Voorman mag graag ook wat techniek er tegen aangooien...En op een simpele wijze...

1. Mijn advies... achter je geluidsisolerend materiaal(eventueel afdekken met gipsplaat> als je geluidsisolatie opslaat achter een lucht vrije plaat werkt het beter> geen geluidslek)... is nu in de aanbieding bij de praxis (dat spul van 4 cm dik akoestifoam maar het heeft ook andere benamingen) en anders bij asona benelux...(in uithoorn)

2. Als je gipsplaat erop plakt heb je weer hetzelfde probleem als wat je had> staande golven die teruggekaatst worden. Je koopt dan gewoon grof vliesbehang...dat is stevig(scheurt niet) en dat is divergerend> het verspreidt je geluid ipv dat het direct terugketst(convergerend)

3. Op je gipsplaat geluidsabsorberend(niet isolerend!!!) materiaal liefst twee plaatjes direct achter jou rug...vergeet niet dat die troep laag(als in: ik maak dance muziek-bassdrums) niet tegenhoudt; dat komt nagenoeg evenhard weer terug kaatsen...
Om het laag te reduceren moet je dus geluidsisolerend materiaal(heeft een veel hogere massa dan geluidsabsorberend materiaal) of basstraps gebruiken(dat mag je opzoeken op internet> in ut kort>kisten met heel veel foam die je op strategische plekken neer zet...(meestal op de grond, in de hoeken> laag blijft meestal ook laag in de ruimte...hou je hoofd maar eens bij het plafond en bij de vloer> je krijgt bij het afspelen van een bassdrum een heel andere beleving)).

4. Voor je hang je 4 plaatjes geluidsabsorberend materiaal neer(zeg maar achter je monitors en het liefst naast je ook, naast de stoel waar jij zit…

Je kan verder nog wel wat mieren neuken maar dit helpt je een heel eind in de goede richting…

Btw een plaatje is even grof gezegd een halve vierkante meter…

Mensen, dank u voor de tips !!
Ik ga morgenvroeg om 6 uur bij de praxis voor de deur liggen, en schroeven/spijkeren/plakken maar !
Om constructieve redenen is het voor mij niet mogelijk om de opstelling te maken zoals matt second adviseerde.
Ik MOET namelijk ook wat gear aan de muur hangen (vrees niet: niet de monitors), en die schuine wanden zijn daarvoor niet geschikt. Ook heb ik de stroom gefabriceerd tegen de rechte muur aan.
Van buren heb ik maar voor de helft last (hoekhuis), dus daar hoef ik minder rekening mee te houden.

thnx ieder1

Indien mogelijk > gipsplaten tegen je isolatie aan lijmen, niet schroeven> dan geef je namelijk nog steeds trillingen door aan de muren...wateven los van je buren> resonantie kan veroorzaken in het laag.

Schroeven doe je maar met je knoppen!!!

Je absorpiemateriaal kan je evenwel wel schroeven maar dit lijmt weer makkelijker...(to do is to find out);)

als je niet geluid hoeft te isoleren , scheelt dat inderdaad aanzienlijk.

met de speakers tegen de zijmuur en de lengte van 7 meter heb je een grote galmende ruimte achter je , daar zou je eventueel een dik gordijn achter kunnen hangen en leg in ieder geval een fijne vloerbedekking neer en als het geluid straks tegenvalt kan je experimenteren met een matras hier of daar voordat je grote investeringen gaat doen aan basstraps.

je komt er wel uit :)

Origineel geplaatst door De Voorman
Indien mogelijk > gipsplaten tegen je isolatie aan lijmen, niet schroeven> dan geef je namelijk nog steeds trillingen door aan de muren...wateven los van je buren> resonantie kan veroorzaken in het laag.

Schroeven doe je maar met je knoppen!!!

Ja, don't worry, snap ik.

Enneuh, ik mag ook graag schroeven met het vrouwke... ;)

Back