TAL sampler VS hardware

Paulogic

Stamgast
Ik gebruik al enige tijd de TAL sampler (aangekochte versie).
Ik heb er nog niet heel veel tijd met doorgebracht maar hij bevalt mij wel.

Nu dacht ik dat het wel handig zou zijn om misschien samples in een toestel te hebben.
Ik denk dan niet direct aan de classics van Akai, EMU enz maar eerder aan de nieuwe
generatie toestellen waarbij zoiets eventueel mogelijk is. Niet direct samplen op zich maar
toch afspelen.

Ik heb een MOXF (zonder geheugenuitbreiding) en die zou kunnen samples afspelen.
Echter volgens ik begrijp is dit niet zo evident. Het inladen van een sample lijkt vlot,
daarna, net zoals vroeger, de sample over het gehele keyboard laten spelen is zo te zien
een key/key te mappen werkje.

Ik zag onlangs wat info/filmpjes/... over de nieuwe DS van Roland. Die kan zowel
samples afspelen via de 8 pads maar ook blijkbaar over een keyrange.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee hieromtrent of zeggen jullie toch :
als je oldskool wilt, koop oldskoop?

Een gelijkaardige vraag zal al wel veelvuldig gesteld zijn maar ik richt mij nu meer op
de nieuwe gen van toestellen.

Fijn zondag allen !:W

Het mappen van samples per key is alleen nodig als je per toets een andere sample wilt. Dit is als je instrumenten heel gedetailleerd wil samplen of drum kits wil maken. Anders kun je gewoon instellen dat een sample van C3 tot C4 reikt en ben je dan klaar. Heel erg vroeger kon je slechts 1 sample uberhaupt inladen en werd die gewoon over het toetsenbord gerekt; toen er eenmaal multisampling was werd het allemaal wat minder eenvoudig.

Bij oudere samplers is het werk er nog steeds, alleen moet je dan alles op het apparaat zelf doen en da's tijdrovend en saai werk. Toch hoor ik wel dat het bij keyboardsamplers van bijv. Ensoniq allemaal een hoop makkelijker is - mits je de sneltoetsen uit je hoofd leert. Bij samplers die nog modern genoeg zijn om bijv. USB of muis/toetsenbord te ondersteunen, alsmede vanille .wav bestanden in plaats van een eigen obscuur formaat - is het makkelijker. Dan kom je bij een Akai Z4/Z8 uit of S5000/6000 met expansions, of een E-mu Ultra van de laatste serie met alle toeters en bellen.

Een Blofeld of een Nord Electro/Stage kan ook samples inladen, mocht je naar alternatieven zoeken. De rack-hardwaresampler zoals je die vroeger had, da's verleden tijd; samplers zijn nu extra features op workstations en synths.

Voor je XF kun je iets als http://www.jmelas.gr/motif/wave.php overwegen wat het bouwen van libraries makkelijker maakt.

Dank u !

Ach ja de John Melas tools... al eens tegengekomen en compleet niet meer aan gedacht.

TAL is fun maar enkele klanken zou ik wel steeds aan boord willen hebben dus prima
te doen met de MOXF. Enkel even zoeken naar de geheugenuitbreiding.

Wordt zeker vervolgd !

Back