wie kan mij helpen met m'n analoge synth?

Synthsan

Nieuwkomer
Hoi,

Sinds gisteren een nieuwe Sovjet synth in huis; deze prachtige Aelita.
Alleen... Ik kan er maar geen fatsoenlijke toonladder uitkrijgen. De F en de Bes en de Fis en de B klinken hetzelfde, hoe ik 'm ook stem. En dat is over het gehele keyboard.

Iemand een idee waar dit aan ligt? Keyboardtracking of iets in m'n oscilatoren?
Heb er dit filmpje van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=Zkc6eny6Imw&feature=youtu.be

Groetjes,
Sanne

Het is een soort euvel dat ik eerder zou verwachten van een frequency-divider bak dan van een monosynth. Ik vermoed dat de Russen een redelijk esoterische manier hebben gekozen van het vertalen van toetsen naar voltages, wellicht zit de tuning verwerkt in het bovenste octaaf en zijn de andere toetsen afgetapt van een octaaf hoger met een extra weerstand? Dit zou in ieder geval zijn waar ik zou beginnen met kijken: vogel uit wat er uit het keyboard-gedeelte komt en kijk of dat klopt.

ik begrijn echt niet waarom iemand een sovjet synth zou willen.
het zijn allemaal een soort van foute orgels met een filtertje erachter.
ik denk dat er iets foet zit bij de delers.
:mega:

Thanks! Ik ga dit even nalopen. Is allemaal nogal een mysterie voor mij nu.

Het is een soort euvel dat ik eerder zou verwachten van een frequency-divider bak dan van een monosynth. Ik vermoed dat de Russen een redelijk esoterische manier hebben gekozen van het vertalen van toetsen naar voltages, wellicht zit de tuning verwerkt in het bovenste octaaf en zijn de andere toetsen afgetapt van een octaaf hoger met een extra weerstand? Dit zou in ieder geval zijn waar ik zou beginnen met kijken: vogel uit wat er uit het keyboard-gedeelte komt en kijk of dat klopt.

Heb 'm opengeschroefd, maar het lijkt dat elke toets een aparte draad heeft lopen, wel zit er op elke octaaf een chip, maar daar lijkt niks mis mee te zijn, deze loopt verder naar een andere chip, maar ik zie zo met mijn middelmatige kennis niks vreemd. Heel vaag dit...

Zeker as is gekocht? Dus zeiken bij verkoper heeft geen zin?

Zou er zelf niet te veel mee kloten als je het niet snapt en op zoek gaan naar een reperateur die deze bak kent. Het klinkt iig als een simpel probleem als het elk octaaf herhaald.

Maar als je alleen Russische service manuals kan vinden blijft de taal een probleem. Tenzij ze niet Russische chips gebruiken.

Misschien kan je andere gebruikers checken hier op het forum of online. Misschien weten die een reperateur die dit probleem herkent.

Het keyboard van de Aelita zit aangesloten aan een hele zooi logica en delers en diodematrixen.
Tevens zit het KB aangesloten op een diodedmatrix voor de 12 noten. Bij dat laatste zou wel een een fout kunnen zitten (kapotte diode).
Dus: alle diodes na gaan meten met een mutlimeter.

Om in hoofdlijnen te begrijpen hoe de zaak in elkaar steekt heb je geen kennis van het Russisch nodig. Wel schema's kunnen lezen en fundamenteel begrijpen.
En ja, er worden Russchische onderdelen gebruikt dus het gaat lastig worden als er chips kapot zijn.

Schema:
http://www.ruskeys.net/eng/pasp/aelita/pasp.php

Edit:
Ah, felshout heeft 'm ook in de smiezen ;-)

Ja dank! Heb het schema inderdaad ook gevonden en mijn vriend kan gelukkig de taal. Alleen het gekke is dat er op het eerste oog niks te zien valt. Ik ga 'm toch maar wegbrengen naar iemand denk ik. Iemand tips voor een monteur die hier iets mee durft?

fuck de tering, heb je dat ervoor betaald?....:D
het ding is werkend nog niet eens een kwart waard.
ik zou als ik jou was maar snel een dispute openen, dan krijg je je geld terug van paypal.
:dubbel:

Wow, dat is wel aan de prijs inderdaad. Als de verkoper je niet behoorlijk tegemoet komt zou ik inderdaad de zaken verder regelen via ebay zelf.
Ik vermoed dat het ding gewoon al defect was.

ik begrijn echt niet waarom iemand een sovjet synth zou willen.
het zijn allemaal een soort van foute orgels met een filtertje erachter.
ik denk dat er iets foet zit bij de delers.
:mega:

Je moet ook niet alles willen begrijpen ;-)

Beste Synthsan,
Welkom op het forum! Trek je niks aan van schaterende smilies, zonnebrillen en bierglazen, er lopen hier veel behulpzame mensen rond.
Succes!
torp

Back