CS60 foutanalyse

exel

Ouwe rot
Voor ik met 40 kilo synth naar Sint Juttemis ga slepen wil ik eerst zelf een beetje kijken of ik er wat aan kan doen.

Het oppervlakkige euvel is dat, bij sommige presets meer dan bij andere, éen van de voices een stuk zachter klinkt.

Na experimenteren met de front panel preset zijn me de volgende zaken ogevallen:

• Het verschil is minder, maar niet helemaal weg, als ik het filter openzet
  • Het verschil wordt ook minder als ik de waveforms minder hard zet in de VCA mixer
  • De 'zachte' noot komt 1 op de 7 keer voorbij
  • Bij opstarten van de synth hoor ik heel kort éen noot

Naar mijn gevoel heb ik dus stiekem twee problemen. Dat 1 op de 7 keer kan ik niet rijmen met 8 voice boards, dus ik vermoed dat er ergens in het keyboard circuit een 'toets' blijft 'hangen' die 1 van de voices steelt? Aangezien het verder geen effect heeft is dit op zich een probleem dat ik tot later uit kan stellen, maar ik ben wel benieuwd hoe het kan gebeuren.

Het andere probleem lijkt mij ergens tussen het VCF- en het VCA-deel van het getroffen voice board mis te gaan. Wellicht is dit recht te calibreren?

Is er behalve tellen nog een manier om makkelijk te weten welk voiceboard wanneer klinkt? Gezien het mysterie van de verdwenen voice is gewoon tellen geen garantie.

Dit heeft te maken met een wat verwarrend gedrag van de CS60 key assigner (KAS)
Bij na-elkaar-triggeren roteert de KAS door de eerste 7 stemmen.
De achtste stem wordt pas getriggerd bij het vasthouden van de voorgaande stem(men) - zoiets was het i.i.g. - ik heb me er in het verleden ook wel eens door laten foppen.

In de technische handleiding staat dit, geloof ik, ook uitgelegd. De bijbehorende 'oplossing' om dan ook met het handje de KAS chip even te shorten zou ik niet overnemen - wegens extreme zeldzaamheid van deze chip.
De kunst is daadwerkelijk (vanaf het 'opstarten' van de synth - dan begint-ie altijd bij #1) even goed te 'tellen' welke voice zachter is. Dat volumeverschil is dan vrij eenvoudig bij te trimmen, trouwens.
Jammer genoeg zit er niet gewoon een LEDje op iedere stem zoals bij de OBXa / OB8 etc. Heb dat overigens wel eens aangebracht gezien!

Als j'm uit en daarna weer aanzet dan is de eerste noot die je hoort uit kaart 1. Als je niks hoort is kaart 1 stuk.

Krijg je met 8 vingers wel 8 verschilende noten?

Van die 1 op de 7 staat me ook iets bij. Ah ja, hiero: http://therogoffs.com/cs80/manuals/CS60_Service_Manual/17b - Pitch Adjustment.jpg :

Als je de toesten een voor een aanslaat (en loslaat) dan rouleert -ie tussen kaart 1 en 7. Pas als je als je alle zeven toetsen ingedrukt houdt klinkt de 8e kaart bij de eerstvolgende aanslag. Lachen met die japanners

Nog een tip (ooit van Hanz gekregen geloof ik) die ik ooit op AH had gemeld (http://analogue-heaven.1065350.n5.nabble.com/Tuning-Yamaha-cs50-td101611.html):
I locate the VR for pitch (never remember which one it is) using the service manual. Then I just use a small insulated screwdriver, ears and guitar tuner. The cycling through the voices is somewhat maddening indeed. I usually leave the first and the sixth well out of tune (too high and too low resp. so that I know where I am and adjust these as last. Florian's method is much better and very thorough of course but perhaps a bit much for your needs. As long as you don't wear a tie, mop your brow every now and then and don't drop the screwdriver there's nothing much that can go wrong. My CS60's tuning is rock solid, I need to tune twice a year.

Ja, vooral die van de stropdas. Gelukkig blijft mijn CS-60 gewoon goed gestemd. Voor het laatst een jaar op 6 geleden gedaan. Kan me voorstellen dat het bij een CS80 allemaal wat krapper komt. Maar dat zijn onbereikbare luxeproblemen.

Ja, mooi was die tijd ;{
Inmiddels al behoorlijke tijd poly-CS-loos, wegens aanhoudend modulair geweld. Gelukkkig klinken die altijd vals, daar heb je geen calibratie voor nodig.

Ok, ik acht het mysterie-van-zeven bij deze opgelost.
Wat betreft het andere probleem heb ik inmiddels een wat beter beeld van wat er gebeurt. Ik heb de 'front panel' preset nu zo gek dat er, ongeacht hoe ik filter, waveform, envelopes instel, consequent geluid geeft. Maar onder de presets is het nog steeds mis. De 'foute' stem lijkt een andere setting voor het low-pass filter uit de presets op te pikken. Als ik bij de 'foute' noot de 'brilliance' 1 streepje terugtrek en de resonance 1 streepje erbij, dan klinkt hij zoals de vorige noten.

Edit: goede nieuws is dat ik in ieder geval een werkende synth heb, alleen de presets zijn dus 'stukkig'. Dat zijn ze op mijn minimoog ook ;)

Back