elektrische gitaar op mixer/pc aansluiten?

DJ-D_Prime

Die Rakete zu den Planete
Aangezien ik binnenkort in samenwerking met een gitaarspelende vriend wat nummers wil maken vroeg ik mij af of het mogelijk is die jack van die gitaar gewoon direct op mn microfoon ingang van mn audigy platinum aan te sluiten, of gewoon om te spelen op mn mixer

of is er iets speciaals aan zo'n gitaar versterker?

dit leek me namelijk wel handig om zonder microfoon op te nemen..

verder ben ik wel benieuwd wat voor geinige geluidsdingetjes je met een gitaar kunt doen?! iemand ervaring met een gitaar als luidspreker gebruiken enzo?! :D

mic preamp is wat te krachtig, maar line input wat te zwak

niettemin pleur ik m zelf gewoon in de line in van mijn mixer. Wat meer gain, ik kan ermee leven.

(ik weet wel blalbla impedantie bla bla kwaliteit)

Maar t kan

Haha, de relatie met je gitaarspelende vriend...:D

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
ok super! :D maar kan er uberhaupt iets kapot gaan daardoor?

Nee hoor, je overbelast je kanaal niet ofzo als je m in de linein prikt. Eerder onder-belast.

Als je dit optimaal wil doen, dan heb je een DI-box nodig.
(Direct Injection box).
Deze box bevat de benodigde electronica om je signaal
met hoge impedantie (guitaar) om te zetten naar een
signaal met lage(re) impedantie (mixer, soundcard input).

Buiten dat je levels nu goed zijn (en dus het frequentiebeeld
van je geluid op orde is), helpt de impedantie correctie ook
tegen hum.

Mvg.

CoolRunning

Wellicht heeft je vriend een effektapparaat of voorversterker met een line-out...

eh, nee, dat heeft ie niet, wellicht dat mn gitaarspelende huisgenoten zoiets hebben

ik wilde emeigenlijk in de mic-in van mn audigy doen want da's een mooie grote jack :)

Je kunt je gitaar gewoon in die grote MIC-IN van je Audigy pluggen. Zo heb ik het ook een poosje gehad. Je kan dan zelfs in een 1 of ander menuutje wat gitaareffecten er op los laten die Creative 'r bij heeft gedaan (verwacht er niet teveel van ). Ik weet het alleen even niet meer hoe dat tooltje heet want ik gebruik tegenwoordig die KxDrivers (en dus werken de tools van creative niet meer) en een guitarport om m'n gitaar aan te sluiten (topdingetje).

Zoals gezegt kun je hem ook rustig in een line-in van je mixer pluggen. Ik had op m'n oude behringer UB mengpaneel zelfs nog wat leuke effecten om de boel op te leuken :) Het was niet echt je van het, maar je moet wat als je ff niks anders hebt :)

je bedoelt EAX, heb iig ook nog een CS6x staan met line in en die heeft ook nog de nodige effecten :D

bedankt voor deze info mensen :D

Nou ja, gitaren aansluiten?

Dat doe je toch gewoon via midi?

Als je wil dat het geluid goed is... koop dan gewoon een DI-box... zo duur
zijn die nu ook weer niet...

Een basgitaar kun je vaak nog wel goed door een DI de mengtafel/recorder in laten gaan. Een gitaar neem je toch het best op door een microfoon te gebruiken en de gitaarversterker op te nemen. Of gebruik een goede preamp.

Heb hier een Fender strat direct op mijn mengtafel. Zit een POD 2.0 tussen. Dat apparaat is er echt voor gemaakt. Is echt super. Cabinets kiezen, amp modellen, fx en... parameters zijn makkelijk te wijzigen. Via midi-pedaaltje kun je ook wah-wah etc gebruiken.

Kost 400 euro's, maar er is ook een goedkope versie van Behringer. Enne, je hebt geen DI meer nodig.

De ervaring leerde mij het volgende:

Gitaar NIET op de mic-in -> teveel voorversterking, brom, ruis, meer van die ellende.
Gitaar op line-in kan, maar is het ook niet echt.
Gitaar op 'n gitaarversterker met line-out, en die line-out doorlussen naar je mixer.
Microfoon voor de speaker van je gitaar-amp, werkt ook errug ok.
POD -> THE BEST !!!!! (behringer of line6 maakt niet zoveel uit, line6 gaat zelfs sneller kapot !!)

'n DI wordt vooral gebruikt om 'n ongebalanceerd signaal (zoals van je gitaar, mijn synths, enz.) om te zetten in een gebalanceerd signaal. voordelen: minder kans op ruis

veel suk6

Back