Klinkske daagde me uit om eens iets met stem te doen...

Nicolas 2000

It's a household name
...en dan doen we niet flauw. Dus geen vocoder, geen korte "Booonsaï TSA TSA!" kreetjes, geen stem begraven in de mix of doorspekt met FX. Nee, gewoon een 5 minuten new wave song cover. En omdat we flinke jongens zijn, geen autotune ofzo. Recht van de microfoon hopsa de mix in. Ik heb nog nooit eerder gezongen, dus of dit slimme beslissingen waren laat ik aan de luisteraar. :D Ik merkte in ieder geval zelf dat mijn long-covid-longetjes echt geen uithalen toestaan, dan wordt het een genepen niemendalletje. Dus het is alvast geen dynamische zang.

Recept zoals altijd: geen DAW, maar een Atari MIDI sequencer en een harddisk recorder. Alles zelf ingespeeld, alleen af en toe naar een partituur gespiekt om de juiste noten te vinden. Gebruikte instrumenten in order of appearance:

-Korg ES1 drums
-Behringer 303 bas
-ESQ-1 "gitaar" patch
-Yamaha elektrische gitaar (FOEI!)
-Hydrasynth bliepje
-Juno 60 cream
-Triton classic pad
-en mijn Voice Of Europe natuurlijk.

Verder nog een bult mixers, FX en Finalizer voor de mix. Nadien in Audacity enkel nog een 30Hz hipass (want ik mix af op hoofdtelefoon) en loudness normalisation over de stereomix gedaan.

Het doel voor mezelf van heel deze oefening was trouwens eigenlijk gewoon een kapstok hebben om bij te leren: beter met de Atari leren werken, met de HD recorder, met de finalizer, de Hydrasynth. Beter leren mixen met mijn hardware. Microfoon opnames. En dat kan ik alleen "meten" door naar een vooraf vastgelegd doel te werken, een cover dus. Anders weet ik nooit of het briljante resultaat een gevolg is van mijn vaardigheden of een happy accident...

Maar Klinkske blijft de schuldige.

Laatst gewijzigd:
Knap in zwartwit ingezongen. Zit goed in elkaar. De vocals zijn ok. Zeker vaker doen.

Oeh, best goed voor een eerste take. Zang is heel tricky. Je stem is zeker niet kut, maar soms zit de uitspraak of toonhoogte er wel wat naast. Maarja je bent geen zanger, sterker nog, nog nooit gezongen (ook noet onder de douche? Stiekum? )

Leuk! Was t fijn om ff uit je confortZone te stappen?

Heel dit nummer is uit de comfortzone. Ik kan ook geen gitaar spelen. :kroon: Maar met 1 snaar kom je er ook mee weg als je je goed verstopt.

Uit de comfortzone is waar je bijleert. Dus met beide benen erin! Eruit. Je snapt het wel.

Vind de muziek, de sounds, heel mooi klinken.

De zang...... ja... das toch even een ander ding. Een microfoon is meedogenloos. En we zijn natuurlijk allemaal steevast gewend aan muziek met perfécte zang in iedere plaat die je tegenwoordig hoort. Dus voor zang ligt de lat eigenlijk vrijwel altijd standaard torenhoog.
Maar goed, je zegt er ook bij dat het eigenlijk je eerste experiment ermee is.

Voor nu iig:

- de uitspraak: daar zul je nog wel echt ff flink aan moeten werken. Woorden als 'not', 'told', 'long', klinken hier net ff te dutch :P
- toonvastheid (ook nog wel werk aan de winkel)
- mix van de vocal ... het klinkt behoorlijk droog. Blend nog niet helemaal lekker met de muziek eromheen. Zit wat te dicht op de speaker. Hij zakt niet lekker in de mix weg als dat ie er één mee is

De klank van je stem is iig niks mis mee wat mij betreft. Dus allemaal goed te ontwikkelen lijkt me. :okdan:

Te Dutch is op zich ook een prestatie aangezien ik niet NL ben. 😁

Heb je tips voor de mix van de vocal, die hopelijk toe te passen zijn met mijn hardware? Er zit een galm en delay op wat fx betreft. Compressor enkel op de masterbus beschikbaar, dus ik kan niet sidechainen binnen de mix ofzo.

Te Dutch is op zich ook een prestatie aangezien ik niet NL ben. 😁

Heb je tips voor de mix van de vocal, die hopelijk toe te passen zijn met mijn hardware? Er zit een galm en delay op wat fx betreft. Compressor enkel op de masterbus beschikbaar, dus ik kan niet sidechainen binnen de mix ofzo.
Oh ja, belg 😛 nou ja, dan ben je een soort reserve hollander 🫣

Zal er zo nog ff goed naar luisteren met m'n koptelefoon. Eerst effe een wandeling maken.

kom deze ff lenen volgende keer je nabij bent ;)
ik verkoop m niet, momenteel vind ik m overtuigender dan de Voicelive rack die k heb (of beter: makkelijker) - maar k moet die laatste leren, die op de foto is niet leren, is gewoon draaien en go

De oplettende kijker spot de gedempte LEDS :mega:

IMG_5922.jpg

Ik heb die Voice range een tijd geleden bekeken, maar ik weet niet of dat is wat ik zoek. Of beter gezegd: voor zover ik ze zou willen gebruiken, denk ik dat ik er ook kom als ik mijn huidige setup goed inzet. Bij deze opname viel me op dat ik de reverb maar beperkt hoorbaar kreeg op de stem. Mogelijk door een mismatch van het frequentiebereik waarin de stem zit en hoe ik de reverb return gefilterd heb. Je moet er nog wel iéts doorheen laten natuurlijk. Maar voor dat soort dingen hebben we een volgend project. Belangrijkste mijlpaal daarbij wordt het instellen van de offset tussen MIDI en audio zodat ik die door elkaar kan opnemen ipv eerst alles met MIDI en dan de rest.

In sommige van die TC Voice apparaten zit pitchcorrectie, maar ik weet niet of ik daar eigenlijk wel mee aan de slag wil. Misschien.

Wie weet heb ik dat stiekem aangehad zonder dat ik t wist en zing ik in t echt nog veel slechter dan iedereen denkt - let op geen smiley -
Gewoon proberen en zero fucks given zeg ik ;) - wel smiley - zolang t niet opvalt all good, toch, en mijn oren zijn erg kritisch voor auto tune: ik HAAT het
trouwens ik doe nooit full wet dus zo autotune zal ie wel niet zijn

Met de noise floor zit het in deze opname -voor mijn doen, niet industriestandaard- trouwens ook wel goed: ondanks 2 microfoontracks, een gitaartrack, een Juno60 chorus op 2 tracks en natuurlijk alle analoog gemixte outboard, is er zelfs na het compressen geen storend hoorbare ruis in bv de fadeout op het einde. Deels opgelost door waar mogelijk balanced te gaan, deels door beter te mixen. Een grote les bij dit project is dat je je opname een stuk beter tot haar recht kan laten komen in een betere mix, zelfs wanneer de losse sporen op zich niet zo bijzonder zijn. Ik denk dat nogal wat opnames van mij uit het verleden veel potentieel hebben laten liggen in een matige mix. Niet dat de huidige mix zo fantastisch is, maar ondanks een druk arrangement met volle individuele klanken, hoor je tenminste toch de verschillende sporen er nog in terug.

De zang heeft nog wel wat werk nodig. Probeer anders eens een Nederlandse of Duitse tekst want het Engels is niet zo goed. Denk dat het dan beter uit de verf komt. Succes!

Back