Onder welke branche valt een geluidstudio?

Om een aantrekkelijke studio te bouwen moet je diep in de buidel tasten,
de meeste studios zijn langzaam opgebouwd, met van elk jaar de beste ( oude analoge ) gear.

Wel moeilijk om nu nog een goede en betaalbare TR909 of TR808 te vinden,
wie huurt je studio als je alleen een Aira hebt staan ???, niemand.

Ja daar zit inderdaad wat in.

Om een aantrekkelijke studio te bouwen moet je diep in de buidel tasten,
de meeste studios zijn langzaam opgebouwd, met van elk jaar de beste ( oude analoge ) gear.

Wel moeilijk om nu nog een goede en betaalbare TR909 of TR808 te vinden,
wie huurt je studio als je alleen een Aira hebt staan ???, niemand.

In mijn ogen gaat het meer om de ruimte (akoestiek) en de mengtafel + outboard processing en misschien wat mooi mike + vocal booth werk, toch? Ik zie bij die prof studio's dat in ieder geval wel. De rest is denk ik bijzaak, uitgaande van dat de artiest al wat dingen thuis heeft opgenomen als stems.
OF je moet alles uit de kast trekken en een heuse opname ruimte etc etc beginnen, maar dan heb je het over tonnen.

In mijn ogen gaat het meer om de ruimte (akoestiek) en de mengtafel + outboard processing en misschien wat mooi mike + vocal booth werk, toch? Ik zie bij die prof studio's dat in ieder geval wel. De rest is denk ik bijzaak, uitgaande van dat de artiest al wat dingen thuis heeft opgenomen als stems.
OF je moet alles uit de kast trekken en een heuse opname ruimte etc etc beginnen, maar dan heb je het over tonnen.

Het gaat er mij in dit topic ook over de branche informatie/cijfers en niet over deze inhoudelijke kwesties.

Mijn studio valt bij de kvk onder podiumkunsten. Waarom? Geen idee.

Ik denk dat je gegevens over studio's niet naar voren krijgt. Iedereen houd angstvallig omzetcijfers etc onder de pet. BV's deponeren zo beknopt en onoverzichtelijk mogelijke jaarcijfers.

Dat brengt je op een ander punt: Ga eens praten met toonaangevende studio's en producers. Neem 50% van wat ze je vertellen voor waar aan, en voila. daar is je beeld van de markt.

Ik kan je wel vertellen dat de studio markt aan het verschuiven is. De traditionele studios hebben steeds minder werk (dus de studio's met de grote mengtafels etc), en de one-stop-shop gasten (die dus arrangeren/recorden/mixen/masteren/etc) krijgen meer werk (mits ze goed zijn in hun vak).

Je weet dat je grote SSL studio's met alle outboard die je maar kunt wensen tegenwoordig al voor 300-400 per dag kunt huren inclusief technicus?

Mijn studio valt bij de kvk onder podiumkunsten. Waarom? Geen idee.

Ik denk dat je gegevens over studio's niet naar voren krijgt. Iedereen houd angstvallig omzetcijfers etc onder de pet. BV's deponeren zo beknopt en onoverzichtelijk mogelijke jaarcijfers.

Dat brengt je op een ander punt: Ga eens praten met toonaangevende studio's en producers. Neem 50% van wat ze je vertellen voor waar aan, en voila. daar is je beeld van de markt.

Ik kan je wel vertellen dat de studio markt aan het verschuiven is. De traditionele studios hebben steeds minder werk (dus de studio's met de grote mengtafels etc), en de one-stop-shop gasten (die dus arrangeren/recorden/mixen/masteren/etc) krijgen meer werk (mits ze goed zijn in hun vak).

Je weet dat je grote SSL studio's met alle outboard die je maar kunt wensen tegenwoordig al voor 300-400 per dag kunt huren inclusief technicus?

Hoi Pimpampeter,

Bedankt voor je reactie. Gelukkig iemand die er ervaring mee heeft! Ik hoor nu zo al 3 verschillende benamingen voor de branche waar het hier om gaat. Het lijkt niet zo eenvoudig als bijvoorbeeld een kleding winkel, wat onder mode valt en waar volop cijfers over de branche zijn te vinden. Deze algemene cijfers van de branche (dus niet specifieke omzetcijfers van individuele ondernemingen) zouden ergens beschikbaar moeten zijn. Dat is dus vooral om de markt in kaart te brengen en om te zien of er nog kansen zijn voor nieuwe ondernemingen.

Ik zie dat je uit Eindhoven komt en je hebt 'Muziekfabriek' onder je naam staan. Toen ik net even op Google zocht vond ik een artikel over Showtek die een studioruimte wouden gaan bouwen onder de naam 'De Muziekfabriek'. Heeft dat iets met u te maken (of mag ik jou zeggen :P)? Uit je verhaal maak ik op dat je in principe een dienst aanbied als producer en niet puur de studioruimte verhuurt, klopt dat? Ik denk namelijk dat daar ook al een verschil in kan zitten betreft de brancheomschrijving.

Ik ben inderdaad al een lijst een maken met welke personen of instanties ik contact op nemen voor informatie. Maar goed, zo te horen zijn er hier ook mensen aanwezig die er ervaring mee hebben en er wellicht iets over kunnen zeggen.

Hoi Pimpampeter,

Bedankt voor je reactie. Gelukkig iemand die er ervaring mee heeft! Ik hoor nu zo al 3 verschillende benamingen voor de branche waar het hier om gaat. Het lijkt niet zo eenvoudig als bijvoorbeeld een kleding winkel, wat onder mode valt en waar volop cijfers over de branche zijn te vinden. Deze algemene cijfers van de branche (dus niet specifieke omzetcijfers van individuele ondernemingen) zouden ergens beschikbaar moeten zijn. Dat is dus vooral om de markt in kaart te brengen en om te zien of er nog kansen zijn voor nieuwe ondernemingen.

Ik zie dat je uit Eindhoven komt en je hebt 'Muziekfabriek' onder je naam staan. Toen ik net even op Google zocht vond ik een artikel over Showtek die een studioruimte wouden gaan bouwen onder de naam 'De Muziekfabriek'. Heeft dat iets met u te maken (of mag ik jou zeggen :P)? Uit je verhaal maak ik op dat je in principe een dienst aanbied als producer en niet puur de studioruimte verhuurt, klopt dat? Ik denk namelijk dat daar ook al een verschil in kan zitten betreft de brancheomschrijving.

Ik ben inderdaad al een lijst een maken met welke personen of instanties ik contact op nemen voor informatie. Maar goed, zo te horen zijn er hier ook mensen aanwezig die er ervaring mee hebben en er wellicht iets over kunnen zeggen.

He!

Ik denk serieus dat je van de studio branche geen cijfers boven tafel krijgt. CBS of hoe heet die club verzamelen dat soort gegevens, maar studio's daar zouden ook post-productie studios, opname studios, mastering studios, en av studio's onder vallen, en geeft je dus nooit een helder beeld.

Heb niks met Muziekfabriek of zo te maken. Das gewoon omdat hier de platen "van de lopende band" rollen zeg maar. Ik biedt inderdaad mijn studio niet los ter verhuur aan, al dan niet met of zonder technicus.

Als ik heel eerlijk ben, en ik zou een marktadvies moeten geven: Als je veel geld hebt, en je wilt er van af, ga de opname studiowereld in. Al dan niet verhuren van studioruimte met techniek ofzo. Je hebt geen idee van de hoeveelheid high end opname studio's die als ruimte te huur zijn of met technicus te huur zijn. Complete complexen met zwembad, bar etc, staan gewoon te wachten op werk.

In de regio Eindhoven kan ik je al 6 grote studio's noemen die als je ze NU belt, meteen ruimte voor je hebben, voor een tarief waarvan ze de stroomrekening misschien niet eens van kunnen betalen.

Het word wat anders als je een klantenkring hebt, die bij jou als producer of mix of opname technicus hun muziek willen maken. DAN is het interessant om te investeren, maar misschien nog interessanter om in een bestaande high end studio een room te huren, zoals dat in veel grote Amerikaanse studio's gaat.

Ben je dit puur voor "studie onderzoek" aan t uitvogelen, of om serieus de mogelijkheid te onderzoeken van het openen van een studio complex? In dat laatste geval: Als je er genoeg klanten voor hebt: doen. Anders: nooit nooit nooit aan beginnen.

Studioruimte valt onder algemeen maatschappelijke ruimte qua bestemmingsplan. Als je deze verhuurt is het verhuur onroerend goed en wanneer je opnames maakt en je diensten verkoopt is het podiumkunst.
De cao metaal is zo onlogisch niet omdat electronica daar nu eenmaal ooit min of meer in de zelfde hoek zat.

Back