vinyl

Het beste advies dat ik kan geven:
verkoop je platen nooit

zei je dat ook niet ooit eens met betrekking op synths?

Je vrouw daarentegen...

Echt gebeurd - helaas wil ik geen namen noemen :

Een zeer bekend festival in onze hoofdstad - kreeg voor deze zomer een technical rider van een erg bekende DJ.
Daarop stond de laatste Pioneer XDJ-RX.
Het festival antwoordde dat er een Nexus 2000 set ter beschikking stond.
De DJ antwoorde dat zijn show op USB stick stond voor de XDJ.
Het festival antwoordde dat hij als gevolg daarvan geannuleerd werd van het Festival programma.
Inderdaad. Groot gelijk.

Ik stam ook nog uit de vinyl periode (Rodec) en heb het gehad met 'Startknop' drukkers a la meneer Guetta (EK was ook weer mooie play-back) en Tiesto's en Like Mikes van deze wereld die daarenboven nog (veel) te veel geld voor krijgen ook. Alleen maar om op startknopjes te drukken ?
Onbegrijpelijk dat mensen ook veel geld uitgeven om naar De Efteling voor volwassenen (lees MorgenLand) met preprog licht, video en vuurwerk effectjes en startknop drukkers te gaan kijken. De massa is dus werkelijk D*M ! (verassend hoe sommige jongelui hun leven willen geven voor een ticket - men wil je graag laten geloven dat je een loser bent indien afwezig)

Als ex-festival organisator zou ik, indien ik daar morgen terug aan zou beginnen slechts 1 eenvoudig regeltje stellen voor DJ's : STRICTLY VINYL !
De rest mag thuisblijven. We zouden het ook niet accepteren als pakweg Bryan Adams on stage een tape machine zou starten en meelippen door de micro...toch ?

Vinyl rulez en is aan een totale come-back bezig. Zie ook de interesse hier. Niet verkopen dus of check ten minste Discogs voor de waarde van sommige plaatjes om spijt achteraf te voorkomen.

Laatst gewijzigd:
Als dat inderdaad klopt dan vind ik het wel heel erg triest.....het lijkt dan alleen nog maar te gaan om de buitenkant / de show en totaal niet meer om het neerzetten van een performance. Dan kan je net zo goed thuis een mix CD'tje opzetten.

Nou heb ik sowieso niks met trance of zo, maar het gaat om het principe. Je betaalt geen duur kaartje voor een playbackshow, zeker niet als (op zijn minst) gesuggereerd wordt dat het "live" is.

Ik koop zelf ook nog regelmatig nieuw vinyl trouwens...niet in grote aantallen, maar de verzameling groeit gestaag. Sommige platen van vroeger heb ik ook niet meer zoveel mee (je smaak verandert en je doet ook wel eens een miskoop), maar verkopen zal ik ook niet zo snel doen inderdaad.

Altijd dat focussen op de gebruikte media, ik snap het niet. Het is niet omdat je met CDJ's draait dat je set pregeprogrammeerd is of gesynced wordt. Dit is inderdaad de norm geworden bij die oetlullen die op de mainstage staan. Moeten zij weten en ik begrijp het ook niet dat je daar je geld aan spendeert. Wat mij nog het meeste stoort is dat nummers niet langer dan 20 seconden mogen duren in die sets alvorens weer te droppen en wat te beginnen lullen.

Vinyl is aan een stevige remonte bezig, dat is waar, maar om alle niet-vinyl DJ's nu over dezelfde kam te gaan scheren is wel erg kort door de bocht. Ik heb zelf nog een pak vinyl staan waar ik no way afscheid van neem, maar ik ben wel superblij met alle voordelen die aan digitale muziek (WAV's !) verbonden zijn, zoals portabiliteit en prijs (vinyl is een erg dure hobby!).

Het festival waar je het over hebt heeft het dit jaar blijkbaar ook begrepen met het terug binnenhalen van de originele organisator en stilaan terug af te gaan wijken van het idee om een TML kopie te willen zijn.

My 2 cents.

Een zeer bekend festival in onze hoofdstad - kreeg voor deze zomer een technical rider van een erg bekende DJ.
Het festival antwoordde dat hij als gevolg daarvan geannuleerd werd van het Festival programma.
Inderdaad. Groot gelijk.

Ik stam ook nog uit de vinyl periode (Rodec) en heb het gehad met 'Startknop' drukkers a la meneer Guetta (EK was ook weer mooie play-back) en Tiesto's en Like Mikes van deze wereld die daarenboven nog (veel) te veel geld voor krijgen ook. Alleen maar om op startknopjes te drukken ?
Onbegrijpelijk dat mensen ook veel geld uitgeven om naar De Efteling voor volwassenen (lees MorgenLand) met preprog licht, video en vuurwerk effectjes en startknop drukkers te gaan kijken. De massa is dus werkelijk D*M ! (verassend hoe sommige jongelui hun leven willen geven voor een ticket - men wil je graag laten geloven dat je een loser bent indien afwezig)

Als ex-festival organisator zou ik, indien ik daar morgen terug aan zou beginnen slechts 1 eenvoudig regeltje stellen voor DJ's : STRICTLY VINYL !
De rest mag thuisblijven. We zouden het ook niet accepteren als pakweg Bryan Adams on stage een tape machine zou starten en meelippen door de micro...toch ?

Vinyl rulez en is aan een totale come-back bezig. Zie ook de interesse hier. Niet verkopen dus of check ten minste Discogs voor de waarde van sommige plaatjes om spijt achteraf te voorkomen.

Sommige dj's kunnen gewoon niet anders dan een vooraf opgenomen set spelen!

Kan jij misschien je haar kammen, meezingen door de micro, op de dj booth staan springen, champagne spuiten, taarten gooien, stagedivenen, je dj set syncen aan het vuurwerk en nog 1001 andere dingen combineren met platen draaien???:D

Dit weekend zelf nog vinyl gekocht op een rommelmarkt. Kreeg meteen weer dat heerlijke gevoel van in de bakken snuffelen en een praatje slaan met de mensen...

Inderdaad. Groot gelijk.

Goed gedaan van die organisatie en een dikke middenvinger naar die DJ!

Ik ga zelf nooit naar festivals omdat ik hou van duistere sfeervolle keten. Voor mij past het gewoon niet om die muziek overdag te spelen. Agh ik zal wel oud aan het worden zijn ofzo... .

...hele post, zie hierboven...

:halleluja

Laatst gewijzigd:
Ik was vroeger ook echt geobsedeerd door vinyl mixen en DJs. Ging speciaal naar een club om de DJ aan het werk te zien van dichtbij. Puur om te zien hoe ze het technisch voor elkaar krijgen. Ook vond ik het veel gaver om de bekende f**k ups mee te maken! Mijn eigen setje thuis staat er ook nog en soms ga ik weer is mixen, maar merk dat je de finesses na x jaar snel vergeet.. :) Maar het is veel meer werk en veel vermoeiender!

Kan jij misschien je haar kammen, meezingen door de micro, op de dj booth staan springen, champagne spuiten, taarten gooien, stagedivenen, je dj set syncen aan het vuurwerk en nog 1001 andere dingen combineren met platen draaien???:D

Opzeker! Boek me maar :)

[EDIT]Als het zuiver zingen moet zijn, haak ik af[/EDIT]

Last edited by a moderator:
Het festival waar je het over hebt heeft het dit jaar blijkbaar ook begrepen met het terug binnenhalen van de originele organisator

Nee, ik sprak niet over het festival waar ik zelf bij betrokken was, maar een festival in Brussel.
(ik zei hoofdstad...)8)
Ik heb trouwens aan het festival waar jij over spreekt (en ook mijn beste vriend en ex-collega en huidig organisator) een prachtige live set met dance van 2 SF-leden hier aan de hand gedaan.
USB stick-laptop startknop drukkers, wees verwittigd :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=195310&highlight=live+set

En toen dit :
http://www.laundryday.be/artist/dumb-and-dumber

Zo hoort het. Laptops en USB-sticks, nog even en niemand wil daar nog voor betalen.
Allen gaan kijken zou ik zeggen. Ik ben dan helaas (euh...) met vakantie want ik had ze graag begroet.

Altijd dat focussen op de gebruikte media, ik snap het niet.
maar ik ben wel superblij met alle voordelen die aan digitale muziek (WAV's !) verbonden zijn, zoals portabiliteit en prijs (vinyl is een erg dure hobby!).
Ik heb niets tegen 'nieuwe' media. Thuis of in de studio. 'Live' wordt dat een heel ander gegeven. Waarom geen sampler met loops en live op een klaviertje spelen ?
Platenbakken zeulen mag als je 50.000€ per uur en meer vraagt...voor die gage kan je wel wat roadies betalen.
Een doorsnee rockband kan eenvoudigweg niet zonder en een Rhodes weegt behoorlijk veel.
Ik vraag het nog eens : zouden we accepteren dat Red Hot Chilli Peppers een USB stickje mee hadden in plaats van een hele set ?

TL was over een van de vorige edities trouwens behoorlijk snel om - zo bleek uit foto's onstage - te weerleggen waarom Guetta's faders op de DJ mixer allemaal dicht stonden tijdens zijn ' live optreden'...
Maar toegegeven, hij heeft wel een paar mooie hitjes gemaakt.
http://www.youredm.com/2012/08/15/d...is-tomorrowland-set-tomorrowland-defends-him/

Attachments

• 55034875.jpg
    55034875.jpg
    58,5 KB · Bekeken: 143
Laatst gewijzigd:
Ik draai zelfs eens af en toe (en soms ook vinyl jajajaja :D) maar meeste 'kleinere' feestjes
willen de moeite niet meer doen om draaitafels te huren zelfs wat ikzelf zeer spijtig vind...

Ook is het best wel moeilijk als je, als onbekende dj moet beginnen, iedereen 'draait' maar alle
bekendere nummers etc en jij komt niet vaak ad bak... maar we knallen ons er gewoon doorheen!

Daarom: Zelf maar feestjes organiseren waar dit wel allemaal gebeurd!

FSOL- ISDN was dan wel weer koel.

Ik draai zelf 99% vinyl, en meestal twee of drie nieuwe onuitgebrachte tracks van een USB om te kijken of ik ze een beetje ok heb gemixed en of ze misschien een leuke reactie veroorzaken.
Digitaal kan heel koel zijn, edits, loopen, remixen weet ik het wat maar ik vind er geen hol aan, krijg de zenuwe van naar dat cd scherm turen.
dan maar sjouwen

ik heb tot 2015 familiefeesten gespeeld, ook als resident nam ik in 99,9% mijn eigen technics en mee. Maar of dat nu een reet uitmaakt voor 't publiek? ALs ze dansen op een usb stick, een FM radio, allemaal heel nobel hoor om 'real vinyl DJ' te zijn, maar eerlijk - does it matter the fuck?
Neon judgement speelt half hun set van een CD.
O ja, ze zijn gestopt. Vorig jaar op PKP zei een vriendin na ze te hebben gezien 'wat cool dat ze nog echt spelen zonder computer'
Euh - 't was ne cd(j), juffra

Ik ben nog op tv geweest omdat ik de 'jongste' was op een vinylbeurs. Net voor de hype.
Ik zag die kerel me filmen en dacht 'man, ik doe niks speciaals en ben ouder dan je denkt, oprotten met die camera :) "

Ik begrijp de aversie tegen startknop drukkers maar niet helemaal wat het verschil is tussen tracks op vinyl en diezelfde tracks op een digitaal medium? En in beide gevallen gaat het toch ook om klaarstaande muziek?

Waar ik persoonlijk warm voor loop zijn degenen die hun muziek live op het podium maken met whatever apparatuur. En yep dat mag ook een"sampler met loops en live op een klaviertje spelen" zijn, ik ben geen puritein :)

We zijn hier natuurlijk een select clubje "ouderen" maar het verschil tov digitaal is oa dat je platenbestand beperkt is on stage en je geen sync knop hebt :)
Al wat live gebeurd is knap,,of t nu rammen op maschinepads is, cdjs berijden als een jockey of de vinyl wolken rond je hoofd doen ontstaan bij t scratchen.
Maar handjes in de lucht djs geven me stenen kloten. Niet dat de rest vh publiek dat snapt, behalve die 100 schrap wat past: nerds/wannabe dj / producers die avond zoals jij en ik

Laatst gewijzigd:
Back