Strijkers patch op synth programmeren

Enzo.F

vrijwillig lid
Ik ben een beetje op zoek naar een beginpunt voor het programmeren van een strijker-gelijkende (viool, cello) patch voor een analoge substractieve synth.

De beweging van de strijker op de snaren van een viool gaat heen en weer, dat hoor je, dit krijg ik niet echt naar wens.

Inspiratie om dit te kunnen maken is het arpje in de outtro van The Americans... (aanrader, die serie). Staat hier te beluisteren...

Eens met SynnyS..
Als je LogicX hebt kan je is Sculpture proberen, das physical modelling (imo wat je zoekt?)

Voor PM synthese heb je nu het niet geschikte instrument.
Wat je wel misschien kunt doen is formant synthese wanneer je meerdere filters tot je beschikking hebt.
Zaagtand + ruis door parallelle filters sturen. Die filters niet moduleren zodat er vaste punten in het spectrum onststaan.
Dat heen en Zagen van de strijkstok, de articulatie, kun je simuleren wanneer je meerdere env's aan boord hebt.
Ruis door een enorm snelle, random getriggerde env sturen. Of anders, van deze snel gestriggerde env, het modulatie signaal 1 filter laten moduleren en deze door een serieel geschakelde filter(statisch) sturen.

Gewoon kontakt gebruiken voor dit soort imitaties
Zelfde voor akoestische piano bv

Ik ben een beetje op zoek naar een beginpunt voor het programmeren van een strijker-gelijkende (viool, cello) patch voor een analoge substractieve synth.

De beweging van de strijker op de snaren van een viool gaat heen en weer, dat hoor je, dit krijg ik niet echt naar wens.
De beweging kun je simuleren als je de beschikking hebt over twee envelope generators en een switch. Ik herinner me zo een patch uit het boek van de MS-50. Die is vast wel ergens op het net op te halen, maar nog beter is het om van je eigen kracht uit te gaan en zelf aan de slag te gaan.

Dank voor de software-tips, ARV en Sunny.
Roland, goeie input wbt filters en formant. Jouw benadering is super en een waardevolle toevoeging, gaf me doorlees-voer!
Akikaze, jouw tip zet me verder aan het werk; met een ms10 en ms20 beschik ik over 3 envelopes, wellicht kan ik het op de ms20 alleen al, met m'n cirklon. To be continued!

Thanks all! Ik post m'n bevindingen.

Back