Nord Stage 2, kapotte output

Synthesist

Getoetst lid
Vandaag sloot ik mijn Nord Stage 2 en kwam ik er achter dat output 2 alleen nog maar ruis geeft. De ruis is constant en er komt geen normaal signaal meer door de output. Andere kabels geprobeerd, ander kanaal op de mengtafel geprobeerd, maar helaas lijkt het toch echt aan de Nord te liggen. Outputs 1, 3 en 4 werken wel prima.

Vorige week werkte de Nord nog naar behoren. Hij heeft een week in een tas gezeten en vanavond bleek dus een output kapot. Wat kan er aan de hand zijn? (Hoe) Is dit op te lossen? Ik heb 'm een half jaar geleden van een particulier overgenomen, dus terug naar het verkooppunt zit er niet in.

Inmiddels ben ik er achter dat het probleem ook op de headphones output zit. Steek ik er een monokabel half in dan krijg ik alleen ruis, steek ik deze er helemaal in dan heb ik wel signaal. Zou het kunnen dat er een D/A converter kapot is?

Voor nu heb ik de output routing onder system alles maar naar output 3 en 4 gestuurd, dan kan ik tenminste spelen.

Ideeën zijn zeer welkom.

DA converter lijkt me onwaarschijnlijk omdat die altijd diep in het schema zitten. Waarschijnlijker is een opamp na de da converter (omdat je daar bv per abuis fantoomvoeding op kunt knallen, of andere narigheid). Heb je schema's? Daar zijn ze niet te scheutig mee bij Clavia/Nord toch?

Waarschijnlijk slecht contact.
Ik zou de connectoren naar het outputboard nalopen. (aandrukken of even los/vast maken)

Check de routing instelling bij de Output Routing optie in het System Menu? Mijn Nord Electro 5D heeft een routing optie waardoor de L en R output apart gebruikt kunnen worden... geen hoe dit werkt bij de Stage 2, maar het zou mogelijk daar iets mee van doen kunnen hebben.

Andere suggestie: maak een back-up van je programs/library etc. via de Nord Sound Manager, en doe een full factory reset om software- of setupproblemen uit te sluiten. Als dat niks oplevert dan lijkt het inderdaad op een hardwareprobleem.

Check de routing instelling bij de Output Routing optie in het System Menu? Mijn Nord Electro 5D heeft een routing optie waardoor de L en R output apart gebruikt kunnen worden... geen hoe dit werkt bij de Stage 2, maar het zou mogelijk daar iets mee van doen kunnen hebben.

Andere suggestie: maak een back-up van je programs/library etc. via de Nord Sound Manager, en doe een full factory reset om software- of setupproblemen uit te sluiten. Als dat niks oplevert dan lijkt het inderdaad op een hardwareprobleem.

Lijkt me idd een betere eerste stap ipv meteen de boel open schroeven.... :D

Bedankt voor jullie hulp. De output routing staat goed, ik heb alle settings meermaals geprobeerd. Vervolgens maar het factory reset bestand geladen en helaas, dat helpt ook niet.

Inmiddels heb ik ontdekt dat er nog wel een heel klein beetje regulier signaal door de kapotte output komt. Dan lijkt het me net als SRPP waarschijnlijker dat er iets aan het einde van het signaalpad kapot is. Ik heb zelf geen spullen of vaardigheden om daar wat aan te doen, dus dan maar op zoek naar een reparateur.

Back