Plafond isoleren garage

E.S.P.

Stamgast
Hallo allemaal,

ik ga mijn studio verhuizen naar de garage.
Nu moet deze garage nog in orde gemaakt worden qua isolatie (warmte en kou)...

Het plafond is alleen niet zo hoog in deze garage, de houten balken zitten op 220 cm.

Zou het mogelijk zijn om tussen deze balken isolatie te plaatsen welke ook fungeert als basstrap??

Als ik namelijk gipsplaten tegen de houten balken aan ga schroeven en hieronder moeten nog de basstraps komen blijft er weinig ruimte over.

Iemand misschien tips of ideeën hiervoor?

Gr Gavin

Last edited by a moderator:
Hallo allemaal,

ik ga mijn studio verhuizen naar de garage.
Nu moet deze garage nog in orde gemaakt worden qua isolatie (warmte en kou)...

Het plafond is alleen niet zo hoog in deze garage, de houten balken zitten op 220 cm.

Zou het mogelijk zijn om tussen deze balken isolatie te plaatsen welke ook fungeert als basstrap??

Als ik namelijk gipsplaten tegen de houten balken aan ga schroeven en hieronder moeten nog de basstraps komen blijft er weinig ruimte over.

Iemand misschien tips of ideeën hiervoor?

Gr Gavin

Ik weet niet hoe het zich verhoudt tot warmte/kou isolatie, maar op deze wijze het hele plafond absorberend te maken, is uiterst effectief, akoestisch gezien.
Je moet wel het juiste, voor GELUID absorptie geschikte, materiaal hiervoor gebruiken en deze is niet altijd wat voor warmte isolatie wordt voorgeschreven.

Bovendien moet je het absorptiemateriaal niet afdekken met gipsplaten; achter de gipsplaten zullen de absorbers niet veel kunnen absorberen.
Dus gipsplaten aan de bovenkant van de balken (indien dat al niet dicht zit), in de ruimte tussen de balken glas/steenwol van 55kg/m3 tot 70kg/m3 densiteit plaatsen/hangen en deze, voor het zicht, afdekken met geluiddoorlatend materiaal.

Succes. :)

Bedankt voor je reactie Jompo :)

Dat is dus precies wat ik zelf in gedachte had ;) Heb al enkele basstraps gemaakt met Rockwool 221 en deze wou ik dan ook gebruiken voor isolatie/akoestiek verbetering aan het plafond.

Enige probleem wat je dan nog hebt is condens vorming (heb ik begrepen) als je de isolatie aan de onderkant van het dak aanbrengt, iemand enig hoe dit op te lossen?

En als je het hele plafond op deze manier maakt is het dan niet een overkill aan basstrapping?

Rockwool 221 is goed.

Met goede 'climate control', voldoende ventilatie (ook voor je eigen gezondheid) zou condensvorming geen probleem mogen zijn. Maar dat is niet mijn gebied van expertise.

Basstrapping is nooit 'overkill'; wanneer er in een frequentiegebied niets meer te absorberen valt, zullen meer absorbers dus gewoon niets meer absorberen in dat gebied, maar gaan door absorberen op lagere frequenties.

Als je de ruimte niet tè dood wilt maken, dan beplak je gewoon, buiten de reflectievrije zone (achterste gedeelte studio), de voorzijde van de steenwolplaten met kraft papier. Dit houdt de ruimte levendig èn maakt bovendien de absorbers nòg effectiever op lagere frequenties.

Back