Geluidskaart calibratie REW

Ik geloof dat het gelukt is. Ik zie wel dat de lijn niet meer recht loopt vanaf 3k. Heeft dat met de kaart te maken of heb ik weer iets niet goed gedaan?

mr816x_calibratie.png

Dit ziet er in ieder geval wel uit als een normale/typische soundcard calibration curve.
Wanneer alle andere kanalen, behalve de gebruikte Input en output, uit staan (ge-muted) en de gebruikte input en output niet intern verbonden zijn (direct monitoring), dan kun je er vanuit gaan dat je niets verkeerd hebt gedaan.
Als er geen rimpeling/afwijking zou zijn, dan zou de soundcard natuurlijk niet gecalibreerd hoeven worden.

Nu kun je lekker aan de slag met jouw metingen :)

Jompo,

Ik heb overigens de kalibratie met alleen de loopback kabel gedaan, dus zonder de measurement mic of wat dan ook. Zo hoort het toch ook?

Maar als ik wat meer inzoom ziet het er zo uit:

127618d1472931699-steinberg-mr816x-calibration-cal_mr.jpg

Het frappante is dat je de vertiicale lijnen om de afgeronde frequenties ziet lopen: 100, 200, 300, 400, 500, etc etc...

Ik heb ook een thread lopen bij hometheatershack.com. Volgens de moderator hoef ik helemaal geen calibratie te doen. Ik citeer: "We’ve seen this before, some kind of corruption in the graph for whatever reason, like perhaps the level was too hot or too soft. I'm sure Johh M could explain the exact reason, but it’s nothing to worry about, and it doesn’t mean that’s what the interface’s actual frequency response is.

As noted, you don’t need a calibration file anyway, with response that good. Just go ahead and start measuring.
t.gif

Regards,
Wayne."

Het calibreren kan ik dus wel overslaan zo uit zijn reactie af te lezen.

Momenteel ligt de homestudio overhoop ivm een aanpassing aan de muur [hoek]. Ik heb ook alle basstraps en panelen verwijderd om daarna van begin af metingen te doen. Ik hou jullie op de hoogte..

Je doet inderdaad de soundcard calibratie met alleen de loopback kabel.

De HTS moderator zal wel weten waar hij het over heeft, al vind ik, als hij zelf ook aangeeft dat de response zo goed is, dat je ook net zo goed de calibratie file wel gewoon kunt gebruiken.
Zo extreem ingezoomed, heb je het wel over anomalies (die vertikale lijntjes) in de curve van minder dan 0.5dB.
Dus het zal in jouw metingen minder dan 0,5dB (verwaarloosbaar) verschil uitmaken of je de file gebruikt of niet.

Succes met de metingen :).

Je doet inderdaad de soundcard calibratie met alleen de loopback kabel.

De HTS moderator zal wel weten waar hij het over heeft, al vind ik, als hij zelf ook aangeeft dat de response zo goed is, dat je ook net zo goed de calibratie file wel gewoon kunt gebruiken.
Zo extreem ingezoomed, heb je het wel over anomalies (die vertikale lijntjes) in de curve van minder dan 0.5dB.
Dus het zal in jouw metingen minder dan 0,5dB (verwaarloosbaar) verschil uitmaken of je de file gebruikt of niet.

Succes met de metingen :).

Dat is eigenlijk ook wat hij zei in eerdere reactie: "Yes, the calibration file looks good. I’m surprised you were able to generate one at all, as typically complicated interfaces like this don’t play well with REW.

But honestly, if it’s down less than .5 dB @ 20 kHz, you don’t really need the calibration file.

Regards,
Wayne"

Maar goed, dank je wel. Ik zal de resultaten nog posten mocht het zover zijn.

Hierbij de metingen met de Sonarworks microfoon:

Gehele grafiek on-ingezoomed:
meting_no_smoothing.jpg

Grafiek ingezoomed vam 37 Hz t/m 800 Hz
meting_zoomed_in.jpg

Ik zie een versterking rond de 140 Hz waar ik maar niet vanaf kom. Iemand suggesties?

P.S. Kan ik de reverb time ook met REW meten?

De 'reverb time' kan je genereren via REW in het tabblad waterfall en moet zo gelijk mogelijk zijn over het gehele bereik.
Selecteer een meting; ga naar tabblad waterfall en linksonder staat het knopje generate.
Je zou dan iets moeten verkrijgen zoals dit:
waterfall%2BL%252BR%2Bpositie1%2Bbehandeld.jpg

Ik zou bij die gezoomde meting ook even de grenzen instellen op bovengrens 70dB en 45dB ondergrens dan heb je een beter zicht op je grafiek

Als je helemaal rechts kijkt in de (3d-) grafiek zie je de milliseconden (van 0 tot 300ms).
Je kan op deze grafiek dus aflezen hoe lang het duurt om van de piek tot je ingestelde ondergrens uit te doven.
Zo snel even gekeken is dat een 80 tot 100ms in je grafiek.
Ik denk dat je de ondergrens wel nog moet verlagen, maar wat de norm is kan ik niet echt vertellen. Daar moeten de kenners op dit forum op antwoorden.
Het is bij mijn weten wel belangrijk dat dit zo gelijkmatig mogelijk is (dus liefst zo weinig mogelijk uitschieters).

Dank je Steve, ik begrijp het.

Als ik de ondergrens moet verlagen zou dus moeten betekenen dat er nog meer absorbers geplaatst moeten worden. Misschien dat een kenner idd de norm kan vertellen.

Back