Track veroorzaakt gekraak/wrijving in elke luidspreker

Sorenski

Nieuwkomer
Beste allemaal,

Ik ben al langer met muziek bezig, maar ik ben een beginner als het aankomt op DAW's en VSTi's.

Ik ben momenteel met een projectje bezig in Logic Pro X waarbij ik een persoonlijk arrangement maak van een hier lokaal gekend, maar met uitsterven bedreigd lied.
Ik wou dit stukje muziek dus vereeuwigen.
Ik heb gekozen voor een wat intieme benadering met piano en cello.

Voor de pianoklanken gebruik ik de vsti van XLN AUDIO, meer bepaald 'Addictive Keys' https://www.xlnaudio.com/addictivekeys

Ik mix het geheel naar mijn smaak en het klinkt goed door de hoofdtelefoon.

Speel ik het voorlopig nummer af op een stereo-installatie dan hoor ik vaak een 'gekraak' - 'wrijving' in de luidsprekers.
Het zou aan de luidsprekers kunnen liggen. Maar draai ik dan op die zelfde installatie de radio, klassieke muziek, rock, ... dan is er geen enkel probleem.
Ook bij andere stereo-installaties hoor ik telkens weer dat zelfde gekraak - ruisende wrijving. En ook bij die andere installaties loopt alles vlekkeloos als de radio aanstaat of als er klassiek, rock en dergelijke meer worden gedraaid.

M.a.w. de problemen die ik hier aanhaal hebben niets met de luidsprekers te maken.
Blijkbaar ligt het probleem bij mijn track die op de meeste installaties een soort gekraak veroorzaakt.

Ik heb al van alles geprobeerd.

Minder velocity: Pieken zitten rond 103 en dat is dan eenmalig even een seconde in het hele nummer.
Gemiddeld zal de velocity dus rond de 40 tot 60 liggen.
Overdreven hoge velocity kan het probleem al zeker niet zijn... ook bij lage velocity is het verschijnsel te horen.

Ik heb via de EQ het mogelijke gedaan om de pianoklanken wat meer bright te maken - minder bas.
Dat helpt ook niet.

Overigens pas ik op het channel EQ een Low Cut toe tot 25Hz zodat eventuele stortende onhoorbare basklanken geëlimineerd worden.