Track veroorzaakt gekraak/wrijving in elke luidspreker

Sorenski

Nieuwkomer
Beste allemaal,

Ik ben al langer met muziek bezig, maar ik ben een beginner als het aankomt op DAW's en VSTi's.

Ik ben momenteel met een projectje bezig in Logic Pro X waarbij ik een persoonlijk arrangement maak van een hier lokaal gekend, maar met uitsterven bedreigd lied.
Ik wou dit stukje muziek dus vereeuwigen.
Ik heb gekozen voor een wat intieme benadering met piano en cello.

Voor de pianoklanken gebruik ik de vsti van XLN AUDIO, meer bepaald 'Addictive Keys' https://www.xlnaudio.com/addictivekeys

Ik mix het geheel naar mijn smaak en het klinkt goed door de hoofdtelefoon.

Speel ik het voorlopig nummer af op een stereo-installatie dan hoor ik vaak een 'gekraak' - 'wrijving' in de luidsprekers.
Het zou aan de luidsprekers kunnen liggen. Maar draai ik dan op die zelfde installatie de radio, klassieke muziek, rock, ... dan is er geen enkel probleem.
Ook bij andere stereo-installaties hoor ik telkens weer dat zelfde gekraak - ruisende wrijving. En ook bij die andere installaties loopt alles vlekkeloos als de radio aanstaat of als er klassiek, rock en dergelijke meer worden gedraaid.

M.a.w. de problemen die ik hier aanhaal hebben niets met de luidsprekers te maken.
Blijkbaar ligt het probleem bij mijn track die op de meeste installaties een soort gekraak veroorzaakt.

Ik heb al van alles geprobeerd.

Minder velocity: Pieken zitten rond 103 en dat is dan eenmalig even een seconde in het hele nummer.
Gemiddeld zal de velocity dus rond de 40 tot 60 liggen.
Overdreven hoge velocity kan het probleem al zeker niet zijn... ook bij lage velocity is het verschijnsel te horen.

Ik heb via de EQ het mogelijke gedaan om de pianoklanken wat meer bright te maken - minder bas.
Dat helpt ook niet.

Overigens pas ik op het channel EQ een Low Cut toe tot 25Hz zodat eventuele stortende onhoorbare basklanken geëlimineerd worden.

Als ik bij de stereo output een levelmeter invoeg dan stel ik vast dat de luidste passages een 'piek' -5.1dB halen.
Van clippen is er hier dus al zeker geen sprake.

Ik weet op dit moment niet wat ik nog zou kunnen doen.

Ik vraag mij soms af of het de vsti is die de boosdoener is. Op het internet wordt vaak lovend gedaan over Addictive Keys van XLN Audio. Misschien heb ik de terechte kritieken gemist?

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt of die weten wat het probleem mogelijk kan zijn en zodoende een oplossing kunnen voorleggen?

Ik zou U hiervoor enorm dankbaar zijn.

Iedereen bedankt bij voorbaat!

Met vriendelijke groeten,

Sorenski.

Luister je de track vanuit je DAW rechtstreeks op de stereoinstallatie? Dus met bijv. een tulpkabeltje er tussen? Of speel je de gerenderde track af op de stereo? Als dat laatste het geval is, kan het misschien dat het renderen niet helemaal goed gaat?

Wellicht een te lage audio buffer size, waar staat deze op?

Anders één voor één de kanalen langslopen om uit te vinden wat er precies kraakt. Kan ook dat er een bepaalde vst clipt zonder dat je mainbus clipt.

Loop het krakend stukje en laat er een para. Eq op los? Andersom: boost tot je meer gekraak hebt en trek die freq naar beneden.

Loop het krakend stukje en laat er een para. Eq op los? Andersom: boost tot je meer gekraak hebt en trek die freq naar beneden.

Lijkt me eerder dat je de oorzaak van het gekraak moet wegnemen ipv dit te gaan maskeren. Tenzij er een kraak in een audio file zit maar dat lijkt me hier niet van toepassing.

Anders één voor één de kanalen langslopen om uit te vinden wat er precies kraakt. Kan ook dat er een bepaalde vst clipt zonder dat je mainbus clipt.

Dit is inderdaad een goed idee. Alles proberen uit te sluiten. Heb ook wel eens precies dit mee gemaakt. Bleek een plug-in te zijn die kraakjes etc veroorzaakten.
Open je mixer en wellicht kan je daar precies zienn aan de hand van de vu meters.

Luister je de track vanuit je DAW rechtstreeks op de stereoinstallatie? Dus met bijv. een tulpkabeltje er tussen? Of speel je de gerenderde track af op de stereo? Als dat laatste het geval is, kan het misschien dat het renderen niet helemaal goed gaat?

Ja dat was ook mijn vraag want die info ontbreekt nou net. Zeker omdat er op meerdere systemen getest is ga ik er half vanuit dat er een cd gebrand is. Misschien heeft het brand-programma zich verslikt in de output van de Logic render.

Rechtstreeks aangesloten mag er geen verschil zijn met de koptelefoon, zeker niet zonder externe geluidskaart (want in dat geval gebruik je op de Mac hetzelfde stekkertje...). Tenzij je jack-tulp kabeltje brak is ofzo.

Lijkt me eerder dat je de oorzaak van het gekraak moet wegnemen ipv dit te gaan maskeren. Tenzij er een kraak in een audio file zit maar dat lijkt me hier niet van toepassing.

als je al weet wat er kraakt in de track kan je 't misschien ontmaskeren, of "begrijpen" - dacht ik. Maar 't is vast iets later in de keten, inderdaad. Na 't render brand of whatever proces

Kraakt hij steeds op hetzelfde moment in de song , of is het random?

Gainstaging?
Heb je de PFL levels op elk kanaal gechecked?
Als jouw individuele kanalen Pre Fader clippen, zal het niets meer uitmaken of je daarna de individuele faders en stereo output omlaag brengt; het signaal is dan al bij de ingang verpest.
Check dus hoe jouw levels zijn bij de channel inputs en bij gebruik EQ, etc., altijd de gain aanpassen (=gainstaging).

En die -5.1dB 'piek' (ik neem aan dBFS) bij de stereo output; is dit gemeten met een RMS level meter of een Peakmeter?
-5.1dBFS RMS (zonder brickwall) is zowiezo aan de hoge kant.

Je computer is overbelast met bijvoorbeeld cpu . Of je driver werkt niet goed.

Mogelijk is het hetzelfde bekende probleem van monitors en laptop op dezelfde groep. Ik kan me zo voorstellen dat als TS inderdaad zijn laptop rechtstreeks op de stereoset aansluit, de harde schijf rommel creëert op het lichtnet en dit dan via de speakers hoorbaar wordt. Randaarde issue.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=190261

Beide zou je dan ook over de koptelefoon moeten horen...

Ja dat is waar.

Mss zijn je outputs verrot of vervuild. Probeer dan eens via je hoofdtelefoon uitgang je spiekers aan te sturen. Of een stuk op te nemen en dan op een ander systeem af te draaien. Mss hoor je dan geen kraak.

Ik vind het altijd erg vermakelijk als een nieuw lid een vraag stelt, waar vervolgens het hele forum zich op stort, maar de vraagsteller vervolgens niets meer van zich laat horen. :D

Ok, go on please.

Heb ook wel eens precies dit mee gemaakt. Bleek een plug-in te zijn die kraakjes etc veroorzaakten.

Wist niet dat Behringer nu ook al plugins maakte...:D

Iedereen van harte bedankt voor de reacties! Ik ben overdonderd door de veelheid ervan.
Ik heb nog niet de tijd gehad om iedere tip uit te proberen doch ik ga hier zo snel als mogelijk mee aan de slag.

Ja dat was ook mijn vraag want die info ontbreekt nou net. Zeker omdat er op meerdere systemen getest is ga ik er half vanuit dat er een cd gebrand is. Misschien heeft het brand-programma zich verslikt in de output van de Logic render.
Rechtstreeks aangesloten mag er geen verschil zijn met de koptelefoon, zeker niet zonder externe geluidskaart (want in dat geval gebruik je op de Mac hetzelfde stekkertje...). Tenzij je jack-tulp kabeltje brak is ofzo.

M01C en etaoin,
Ik had inderdaad wat meer in detail mogen treden hier.
De track wordt niet rechtstreeks afgespeeld op de installatie. De gerenderde track wordt op een CD (CD Audio) gebrand en vanaf CD op de stereo-installatie(s) afgespeeld. Bounce project -> PCM - Wave format (16 bit en 44100 sample rate). De Macbook Pro beschikt niet over een optisch schijfstation; het branden gebeurt op een PC.

The Unholy,
Audio Buffer Size staat ingesteld op 128 - Resulting Latency 25,7ms Roundtrip (21,2ms Output). Dit is hoogstwaarschijnlijk de standaardinstelling van Logic want ik heb deze instelling nooit gewijzigd.
Ik heb er tijdens de mix altijd op toegezien dat er geen enkele vst clipte. De vu waarden van het channel van de piano liggen dicht bij die van de main output.

Kraakt hij steeds op hetzelfde moment in de song , of is het random?

Sunny pedaal,
Ik merk dat het kraken verschilt van luidspreker tot luidspreker. Bij sommige doet het zich eerder sporadisch voor, bij andere is het uitgesproken aanwezig.

Gainstaging?
Heb je de PFL levels op elk kanaal gechecked?
Als jouw individuele kanalen Pre Fader clippen, zal het niets meer uitmaken of je daarna de individuele faders en stereo output omlaag brengt; het signaal is dan al bij de ingang verpest.
Check dus hoe jouw levels zijn bij de channel inputs en bij gebruik EQ, etc., altijd de gain aanpassen (=gainstaging).
En die -5.1dB 'piek' (ik neem aan dBFS) bij de stereo output; is dit gemeten met een RMS level meter of een Peakmeter?
-5.1dBFS RMS (zonder brickwall) is zowiezo aan de hoge kant.

Jompo,
Deze waarde (inderdaad dBFS) is het peak level.
Ik ben beginner in DAW software, ik baseerde me op aanbevelingen/richtlijnen dat men in de mix de peaks tussen de -6.0 dBFS en -3.0dBFS maximum dient te houden.
Ondertussen heb ik de levels in de mix wat omlaag gebracht
Dit levert het nu volgende op: Peak: L -10.0 R-8.5 en RMS L-22,6 R -21,5 in de main output. Het probleem deed zich voorheen ook voor in de lagere levels.
Ik heb er altijd op toegezien dat de individuele channels ver genoeg van clipping bleven. De vu waarden van de piano liggen in de buurt van deze van de main output.
Het gekraak doet zich voornamelijk voor bij de piano solo passage (=piano channel + aux track met reverb).

Je computer is overbelast met bijvoorbeeld cpu . Of je driver werkt niet goed.
Beide zou je dan ook over de koptelefoon moeten horen...

Dre en etaoin,
Ik heb het gechecked via activiteitenweergave: bij het afspelen in Logic schommelt het nog vrije percentage (inactief) tussen de 80 en 90%. CPU is niet overbelast.

Aan de tijd van zijn post te zien, vermoed ik dat hij nocturnal is .
Nice try, maar er is niet echt een constante uit af te leiden en ik spreek uit ervaring ;) .

Nogmaal dank voor de reacties op mijn vraag!

Mvg.

Back