Graag zou ik meer ervaring willen met optredens

Robi

Hega
Zelf heb ik (nog) geen ervaringen met optredens en alleen met het maken van muziek thuis, in oefenruimtes etc.

Heb bijvoorbeeld wel een Akai APC mini.
Zou ik hiermee (icm mijn laptop) eventueel (kleinschalige) optredens kunnen gaan doen?
Weet echter nog niet goed hoe ik 'onderdelen' van mijn gemaakte songtracks in Ableton in de 'Session View selector' zou kunnen gaan plaatsen (deze heb ik allemaal gemaakt in de 'Arrangement view selector').
Hoe zou ik dit kunnen gaan doen?

Of zou ik wellicht beter zijn om met een soort van dj-set te gaan optreden (heb ook wel een Behringer dj-controller)?

Zoals je kunt lezen ben ik (als 'optreden-leek') nog erg zoekende.....

Het jammen met losse clipjes (session mode) is sowieso leuk om te doen.. ook zonder publiek :)

Je kunt uit de arrangment view van alles gebruiken in de sessionmode. De locators instellen en het geselecteerde stukje als een scene exporteren. (check video hieronder hoe)
Dit is erg leuk (en verrassend) om random verschillende clipjes met elkaar te combineren. Of, om natuurlijk verschillende thema's achter elkaar uit te proberen. :)

Heel erg bedankt voor je reactie en het Ableton-filmpje.
Dat waardeer ik enorm.

Soms ben ik wel huiverig voor het feit met een eventueel live-optreden, dat mijn laptop/pc (Lenovo) kan gaan vastlopen.
Nou heb ik daar thuis heel soms weleens last van.
Daarom overweeg ik weleens om op een nieuwe pc (Lenovo?, Toshiba? etc) of wellicht zelfs een Apple over te gaan stappen.

Wat zouden jullie kunnen adviseren (helemaal wat betreft optredens etc)?

En zou een SSD-schijf ook noodzakelijk kunnen zijn?

P.S. Weet eigenlijk niet of ik deze links hier mag plaatsen, maar zouden dit nog opties kunnen zijn?;

https://tweakers.net/pricewatch/496811/lenovo-ideapad-100-15iby-80mj00lcnx.html

http://link.marktplaats.nl/m1085322327

https://tweakers.net/pricewatch/483235/toshiba-satellite-l50d-c-17p-(azerty).html

Laatst gewijzigd:
Je zegt zelf: "Nou heb ik daar thuis heel soms weleens last van", dus eigenlijk: bijna nooit. Fixeer je je dan niet teveel op een *mogelijk* probleem? Als je er thuis "heel soms" last van hebt, dan kun je verwachten dat het bij optredens waarschijnlijk ook "heel soms" zal zijn. Daarnaast vraag je advies over welke laptop het meest geschikt is. Aangezien je toch al op Tweakers zit, kun je daar wellicht beter die vraag stellen.

Belangrijker lijkt me: repertoire. Richt daar je aandacht op en als je voldoende hebt: ga ermee de bühne op. Pas op dat je geen virtuele drempels aan het opwerpen bent voor je eerste optreden. De kans dat je afgaat vanwege een vastlopende computer lijkt me kleiner dan vanwege een slechte performance. :dj:

Je zegt zelf: "Nou heb ik daar thuis heel soms weleens last van", dus eigenlijk: bijna nooit. Fixeer je je dan niet teveel op een *mogelijk* probleem? Als je er thuis "heel soms" last van hebt, dan kun je verwachten dat het bij optredens waarschijnlijk ook "heel soms" zal zijn. Daarnaast vraag je advies over welke laptop het meest geschikt is. Aangezien je toch al op Tweakers zit, kun je daar wellicht beter die vraag stellen.

Belangrijker lijkt me: repertoire. Richt daar je aandacht op en als je voldoende hebt: ga ermee de bühne op. Pas op dat je geen virtuele drempels aan het opwerpen bent voor je eerste optreden. De kans dat je afgaat vanwege een vastlopende computer lijkt me kleiner dan vanwege een slechte performance. :dj:

Bedankt voor je reactie.
Het klopt inderdaad ook dat ik oo tweakers zit.

Zal het zelf goed moeten gaan inschatten of ik wel of niet met deze Lenovo laptop zou kunnen gaan optreden.
Belangrijk is natuurlijk wel dat deze betrouwbaar is.

Als ik jou was, zou ik gewoon beginnen met live optredens op YouTube of Facebook, dat kan tegenwoordig enorm simpel via de live optie. Of je gaat een perfomance van je live opnemen en posten.

Zo doe je ervaring op en heb je toch de druk van kijkers. Maar mocht het hopeloos mis gaan en blijkt het toch allemaal niet zo stabiel te draaien, dan maakt het uiteraard ook niet zoveel uit als op een echt podium.

Laatst gewijzigd:
Als ik jou was, zou ik gewoon beginnen met live optredens op YouTube of Facebook, dat kan tegenwoordig enorm simpel via de live optie. Of je gaat een perfomance van je live opnemen en posten.

Zo doe je ervaring op en heb je toch de druk van kijkers. Maar mocht het hopeloos mis gaan en blijkt het toch allemaal niet zo stabiel te draaien, dan maakt het uiteraard ook niet zoveel uit als op een echt podium.

Heel erg bedankt voor je reactie en je tip.

Hier wil ik ook zeker mee aan de slag gaan.

Maar eerst wil ik nog meer gaan oefenen met de 'session view' etc.

Goede tip :)
Nuance, mocht je gaan streamen is het wellicht verstandig dat met een ander werkstation te doen dan waarop je DAW draait.

Goede tip :)
Nuance, mocht je gaan streamen is het wellicht verstandig dat met een ander werkstation te doen dan waarop je DAW draait.

Waarom zou dat verstandig zijn? Ik kan me voorstellen dat je misschien niet je computer vol met projecten en masters meesleept langs allerlei podia (in elk geval niet zonder goede backup thuis), maar als je thuis streamt maakt het toch niets uit?

Waarom zou dat verstandig zijn? Ik kan me voorstellen dat je misschien niet je computer vol met projecten en masters meesleept langs allerlei podia (in elk geval niet zonder goede backup thuis), maar als je thuis streamt maakt het toch niets uit?

Omdat ik lees dat de TS zich zorgen maakt over eventuele vastlopers. Een livestream kan een extra belasting zijn voor je systeem. Als de TS met een livestream thuis wil oefenen om de livedruk te ervaren (zoals Quifster als tip geeft), zou het vervelend zijn als z'n DAW "crasht" door een factor die hij bij een optreden op een podium vermoedelijk niet heeft. En dus qua systeemcrashtest een niet eerlijke (appel/peer) vergelijking zijn.

Hoe gaan jullie eigenlijk het probleem tegen dat een laptop/pc kan vastlopen ?

Open deur, maar wel waarom mijn eigen voorkeur naar hardware gaat (en daar kan je net zo goed problemen mee hebben). En draaien met vinyl. Nu heb ik wel het voordeel dat ik nooit optreed :D

Open deur, maar wel waarom mijn eigen voorkeur naar hardware gaat (en daar kan je net zo goed problemen mee hebben). En draaien met vinyl. Nu heb ik wel het voordeel dat ik nooit optreed :D

Natuurlijk kun je met hardware ook net zo goed problemen hebben, maar soms zijn laptops/pc's wel erg kwetsbaar.
Dat heb ik met mijn Lenovo het afgelopen ca half jaar helaas ook moeten ondervinden.

Ik denk dat het bij live optredens als eerst belangrijk is dat je goed song materiaal hebt: dus heb je een paar goede tracks liggen waar mensen enthousiast over zijn? Waar je je publiek mee kan boeien? Heb je nu al wat fans?

Daarnaast: kan je entertainen? De zaal bespelen.. is je optreden leuk om naar te kijken? Is er interactie tussen jou en publiek? Ben je extrovert op het podium, vind je het leuk om in de belangstelling te staan? Live moet je je publiek entertainen..

Als je live optreed in je eentje zou ik het zo simpel mogelijk houden zodat je niet in de war raakt en je niet in de stress hoeft te zitten of al je 64 tracks en vst's wel doen wat jij wil.

Verder zou ik een snelle laptop gebruiken, iets wat bij de tijd is. Zonder allerlei zooi er op, of virusscanners en andere shit die performance beinvloeden. Dus ik zou niet zo snel de laptop pakken waar je overdag je baan op kantoor mee uitvoert, of waar je overdag op internet mee surft naar spannende filmpjes en plaatjes ;)

Dit is alles is common sense hoor.. ik treed nooit live op (geen materiaal / geen zin). Maar bij live optredens die ik bezoek zijn dit de dingen die ik waardeer.

Oh.

en ik zou ook denken aan een backup plan voor als je laptop er mee kapt, vastloopt. Wat ga je dan doen, hoe kan je je backup CD'tje zo aanzetten en de boel faken dat je er toch mee weg komt? :)

En een optreden hoeft niet perfect of vlekkeloos te verlopen.. ik vind dit wel charmant: lekker live tempo aanpassen etc.

Laatst gewijzigd:
"Weet echter nog niet goed hoe ik 'onderdelen' van mijn gemaakte songtracks in Ableton in de 'Session View selector' zou kunnen gaan plaatsen (deze heb ik allemaal gemaakt in de 'Arrangement view selector').
Hoe zou ik dit kunnen gaan doen? Of zou ik wellicht beter zijn om met een soort van dj-set te gaan optreden".

Lijkt me goed eerst na te gaan wat je daadwerkelijk zou willen bij een optreden. Flexibiliteit van Ableton maakt dat je zowel als dj als meer 'live' kan werken in het programma. Je moet dus keuzes maken. Render je tracks, en render evt. stukken/fx en gooi ze in sessionview en experimenteer met de mogelijkheden. Daarnaast kan je met vst's/midifiles ook flink veel doen. Zijn geen grenzen. Behalve een beetje stabiele laptop ;-)

Back