Doepfer DIY set OK ?

G

Guest

Guest
ik wilde eigenlijk 2 LCB cases kopen, maar die zijn wel erg prijzig en eigenlijk zou een iets ander model me ook meer aanstaan.

nu zag ik de DIY setjes van doepfer met externe transformator ipv ringkern voeding (of zo)

is dat allemaal net zo goed en levert t dezelfde prestaties als de voeding in de kant en klaar doepfer kasten?

Met een externe voeding wordt er met een enkele wisselspanning de plus en min 12v gemaakt. Dit gebeurt door enkelzijdig gelijk te richten. Waarschijnlijk wordt er bij de ringkern in de kast gebruik gemaakt van dubbelzijdige gelijkrichting, met een trafo met twee wikkelingen of een wikkeling met midden aftakking. Dat laatste is mooier, maar of je het hoort is de vraag.
Andere opties (meer DIY) is om zelf een industriele voeding erin te flanzen, maar dan moet je wel ergens busboards kopen of maken.

Bij die industriele voedingen heb je dan nog de keus om een schakelende voeding te gebruiken ipv lineair. Meer stroom, kleiner, lichter, maar meer ruis.

Conclusie, de voedingen in de kast ingebouwd (de Doepfer opties), is beter (en duurder, da's vaak hoe dat het werkt :D ).

bedankt !
ik neig toch naar die kant. heb er geen verstand van en zie duizend en 1 meningen. heb wel eens zelf geknutseld en meanwell gebruikt. werkte perfect, geen gekke dingen meegemaakt, maar dan lees ik weer dat makenoise geen garantie geeft als je meanwell gebruikt en dat hun modules naar eigen zeggen niet compatible zouden zijn. ik heb een paar doepfer LC3 cases en hoewel ik het wat gehannes vond om er 5v adapters bij te moeten kopen, werkt het zo prima.

Da's bijzonder van die garantie, die voedingen kunnen niks beschadigen aan een fatsoenlijk ontworpen module.

Da's bijzonder van die garantie, die voedingen kunnen niks beschadigen aan een fatsoenlijk ontworpen module.

Garantie hoeft niet per se te gaan over dat het stuk gaat, het kan ook zijn dat ze geen garantie geven op correcte werking (bijvoorbeeld omdat ze geen hf filter gebruiken en dus eventuele troep in de voedingslijn uit een geschakelde voeding niet filteren).

Zeker bij Meanwell niet helemaal onbekend (ik had een piepende TTSH omdat de Meanwell zo laag stond te converteren).

Da's inderdaad een punt. Maar ja, paar condensatortjes een ferrietje, en eventueel een regelaar. Zouden ze zo bang voor BOM cost zijn?

Ja maar waar houdt dat op? Als ze er vanuit moeten gaan dat je een brakke voeding hebt, dan is het einde een beetje zoek, want daar kan nog veel meer misgaan. Volgens mij doet geen enkele modular fabrikant dat.

Heb nu zeker 8 jaar een dergelijke voeding. Klein rammeltje in de adapter verder prima. Minpuntje van de versie die ik heb (weet eigenlijk niet of dat bij de nieuwe ook zo is), dat de adapter met connectoren op het busboard wordt aangesloten. Als ik de kast wil verplaatsen, moet ik altijd erg goed opletten dat ik bijvoorbeeld de adapter (en dat is echt een zware jongen!)op de kast leg en hem dan verplaats. Een vrouwtje (met connectoren naar de bus)/mannetjes plug oplossing had ik netter gevonden.

Back