Microfoon geluid afschermen

D.B.C.

Ingeburgerd
Beste Allen,

Mijn thuis ''studio'tje'' is een kamer van 10m2. Ik wil graag zang opnemen met mijn Mic. Ik heb een Neumann U87 met popfilter en shockmount. Maar ik zou graag deze mic willen isoleren van andere geluiden. Ik heb noppenschuim van afbraak studio als isolatie.
Gezien alles in die 10m2 staat en moet blijven vraag ik om advies en tips.
Is alleen een scherm rondom de mic voldoende, of moet ik het echt isoleren van de rest.
Ik heb de standaard nu bij mn keyboard staan, maar de mic is zo gevoelig dat zelfs het klikken van de muis er heel duidelijk op staat.

Ik hoor graag wat jullie advies en tips zijn!

Groeten, Dave

Is alleen een scherm rondom de mic voldoende, of moet ik het echt isoleren van de rest.

Je zegt het eigenlijk zelf, wil je echt ALLE bijgeluiden er uit halen dan moet je een volledige geluidsdichte kamer hebben.
Maar dan moet je nog altijd rekening houden met de geluiden die je zelf produceert. Niemand staat echt helemaal stil als ie zingt dus met een gevoelige micro -ik heb een Rode NT1-A en heb exact hetzelfde probleem- hoor je zelfs het schuren van je hemd tegen je lichaam als je een beetje gesticulerend staat te kwelen...
Langs de andere kant wil je ook niet ALLE geluiden wegfilteren, een hoorbare ademhaling bijvoorbeeld is niet ongewoon in opname's.

Ik heb effectief zo'n scherm zoals hierboven is voorgesteld, maar dat houdt echt niet alles tegen in een "gewone" huiskamer.

Ik los het op door mij gewoon niks meer aan te trekken van die kleine bijgeluidjes tijdens de opname. In de postproductie knip ik ze gewoon weg in Audacity of zo. Is wat meer werk maar wel zo lekker om helemaal vrij te kunnen inzingen. Da's al moeilijk genoeg :D

Misschien een wat minder gevoelige mic erbij met prox. effect, bv sm 58
Voor stem vaak voldoende

Met condensator microfoons heb je snel dat je veel kamer geluid hoort ja. Heb tijdje geleden de AT2020 gekocht en daar heb ik het een stuk minder bij. Fijne mic. Bij mij kan de kamer ook niet echt akoestisch behandeld worden want het is de woonkamer. :D

gebruik de juiste richtkarakteristiek en richt de nul naar de computer of iets dergelijks die lawaai maakt. Probeer reflecties ook tegen te gaan, wellicht is dichter bij de microfoon of zelfs een ander type gebruiken een idee.. Een mic scherm zoals die van SE of Aston kunnen goed werken in een homestudio.

@hermax Lekker naakt zingen haha. Ik wil wat laten inzingen door een vriendin van die is zangeres, zal mijn eigen vriendin leuk vinden als zij er naakt staat haha.

@sunny pedaal Ik heb ook een Shure u87 Beta, die is minder gevoelig en ook erg mooi, maar ik vind de sound van de Neumann toch net iets mooier.

Ik ga als ik thuis ben eens even kijken of iets soortgelijks valt te maken

Heb je deze al eens gezien? I know, 't ziet er beetje belachelijk uit in eerste instantie.. als een rare telefooncel, maar het schijnt te werken zo.
https://www.thomann.de/nl/isovox_mobile_vocal_booth.htm?ref=search_rslt_booth_376204_0

Misschien is dat wat voor je.. heb het zelf nog niet getest. Ik had zelf twijfels erover, bijv. wat er gebeurt met hele bewegelijke zangers en de Booth, hij raakt volgens mij net je schouders aan.
En of dat hokje niet té klein en isolerend is, misschien klinkt het bedompt o.i.d.

Nogmaals, niet getest, misschien werkt het perfect voor je.. zie dat je een mooie Neumann hebt, die is het zeker waard om goed te isoleren lijkt me (zonde als je 't niet zou doen zelfs)

Mocht het nu allemaal niet stil te krijgen zijn, en je gebruikt de neumann alleen daar thuis, mss toch eens denken over een Dynamische mic als alternatief.
Die blokken genoeg geluid van de zijkant voor een mooie opname ; mijn to-go mic in zo'n geval is dan een Heil PR-40 of een shure sm57/58 of een sennheiser e-series

Er zijn er ook die een héle dikke deken pakken, voor hun klavier en MIC gaan zitten, en die deken gewoon over zichheen gooien (spookje spelen).. Het is gelijk donker, goed voor je inspiratie en klinkt nog prima ook :) nadeel : niet in de zomer, heet!! en evt. stoffig

Laatst gewijzigd:
Shure u87 Beta , welke bedoel je precies ?

maar inderdaad een dynamische ipv een condensator , bv de sm58 zou kunnen helpen.
en anders die deken :-)

U87 in figure of 8 gebruiken. Werkt ook goed bij het isoleren van stemmen en gitaren. Helaas is de u87 niet de meest geschikte microfoon voor zo'n situatie.

Ik lees een beetje mee en merk dat er een sfeer ontstaat die zegt dat een dynamische microfoon een oplossing zou kunnen bieden voor het geschetste probleem.
Ik begrijp best dat er voor de vraagsteller een mogelijk relevant verschil is tussen een hooggevoelige condensator mic en bijvoorbeeld een SM58 die je bijna in je mond duwt.
Maar even voor de goede orde: dynamisch -vs- condensator maakt natuurlijk niet per definitie het verschil.

Je moet zorgen dat er geen ongewenst geluid in je mic komt.
Dat kan je o.a. regelen door de juiste microfoon karakteristiek te kiezen en deze vervolgens strategisch te plaatsen.
Dat heeft niets te maken met de keuze tussen dynamisch of condensator.

ik heb specifiek een sm58 gezegd omdat deze oa dichtbij veel beter oppikt dan veraf, hetgeen bij de genoemde hooggevoelige condensator die hij beschrijft minder is.
het is een beetje ingewikkeld als je een microfoon pakt die alle details heel precies moet opnemen ( een grootmembraan condensator) , die in een niet geprepareerde kamer zet, en vervolgens hoopt geen bijgeluiden te vangen.
vandaar de simpele maar enigszins praktische suggestie , net als die deken :-)

Sorry ik bedoel Shure beta 87, verwarrend met mijn Neumann u87, allebei 87 :p
Microfoon vervangen is niet echt een optie, die U87 was al duur genoeg en wil ik ook graag blijven gebruiken.

Die u87 neemt erg veel op ( herinner me de wc te horen doortrekken 2 verdiepingen verder)
Kan je niet in een andere ruimte opnemen dan waar je nu zit en edit/ mixt / record?
Beetje gebalanceerde kabel kan zeker 10 meter lang aan..

en misschien off topic, voor het geld zijn er meer -geschiktere- (zang)microfoons te vinden dan een U87 voor veel minder geld. Ik heb er 6 tot mijn beschikking bij opnames etc, en zet ze amper in vanwege de gevoeligheid en het wat saaie karakter. Doe mij maar een paar 414's.

Grappig
Gebruik ook 414's b-uls
In eerste instantie omdat ik de neumann niet kon betalen , maar ook omdat ik ze universeler en neutraler vind.
Maar ontopic, het is gewoon lastig om geen omgevingsgeluid op te nemen met een microfoon die juist erg goed is in het meenemen van de ruimte...

die U87 was al duur genoeg en wil ik ook graag blijven gebruiken

ik heb eens, toen ik haast had, de ingebouwde mikrofoon van mijn imac gebruikt.
Prima opname.
Als je de goede feel hebt, maakt het verder niet veel uit hoe je opneemt

Ik vind de mic een mooie sound hebben, het enige wat ik wil is minder last van omgevingsgeluid tijdens de opnames met deze mic, geen andere mic.

Tja
Gebruik een laptop om op te nemen , geen muis en zet verder alles uit
Neem s'nachts op tussen 3 en 5
Bouw een apart opnamehok in je studioruimte
Zorg dat het op te nemen signaal zo hard mogeljk is
En gebruik een gate
En inderdaad hou rekening met de karakteristiek ( geen omni bv) en de plaatsing van je mic
Zoiets ?

Back