Microkorg vs. MS 2000B ?

mky

Ingeburgerd
Hallo iedereen,

Ik sta op het punt om mijn bestaande set-up weer een beetje gaan uit te breiden met een synth.
Hoogst waarschijnlijk zal dat de vernieuwde versie worden van de Korg MS2000 namelijk de MS2000B.
Nu las ik ergens dat de Microkorg gebruik maakt van dezelfde chip als de MS, maar wel minder kost omdat hij natuurlijk ook een pak kleiner is.Ma de klank zal dan wel hetzelfde zijn veronderstel ik.

Dus nu zit ik met de vraag,Microkorg of MS2000B ?
Mijn hart zegt de MS2000B alleen al voor het uiterlijk.

Jullie mening graag.

Bye.

Ligt eraan of budget een probleem is. Die 2000b is natuurlijk veel duurder.
Maar hij is ook veel uitgebreider, meer toetsen, grote toetsen. Meer sounds, en meer tweakable knobs.

Ik vind die micro wel erg lief en tof.

Heb zelf de microkorg gehad. Tis een mooi ding maar als je van knoppen houdt is het niks waard. Je draait je een ongeluk om de juiste parameter te vinden en vervolgens te tweaken. De software editor is daar in tegen wel van goede kwaliteit en erg makkelijk in gebruik om dat je het ook als patch libary kunt gebruiken.
Het toetsenbord is erg klein en heb ik nooit gebruikt.De bijgeleverde microfoon is even leuk om de vocoder te proberen maar voor het serieuse werk ben je toch een professionelere microfoon nodig. Dat de micro het ook op batterijen doet is natuurlijk een leuke bijkomsigheid voor de reizigers onder ons.

Heb de micro ondertussen verkocht en een ms2000r gekocht wat beter voldoet omdat die makkelijker te editten is.

Microkorg vs MS2000 (B)

Microkorg vs MS2000 (B)

Ik heb beide gehad (dan wel de Korg MS2000 zonder de B). Voor beide is wat te zeggen. De Microkorg heeft als voordeel dat er meer effecten in verwerkt zijn waardoor het geluid voller klinkt. Daarentegen heeft de MS2000(B) een sequencer aan boord en natuurlijk meer knopjes om mee te experimenteren. Hij is natuurlijk wel wat duurder, maar als je graag een sequencer wilt hebben zou ik voor de MS2000B gaan. Beide hebben ook een vocoder. En het klavier van de MS2000(B) is natuurlijk groter, terwijl de Microkorg mditoetsen heeft.

Phochos:halleluja :biertje:

Ik wil geen verwarring stichten, maar heb hier op't forum is gelezen dat men aan de microkorg iets aan het geluid gedaan zou hebben waardoor hij nog wat beter ging klinken dan zijn voorganger(s) in deze serie. Waarheid of niet? (presets alleszins)
Ik weet het niet , nergens anders iets van gelezen, meer effecten en een paar modellen aan boord wel dacht ik.
Dan zal waarschijnlijk het geluid bij de B serie hetzelfde of "nog" beter toebedeeld zijn.

Persoonlijk zou ik voor de MS2000B R gaan. Die microkorg is enkel goed als showaspect of op vakantie, maar op vakantie doe ik gewoonlijk iets anders :mexico: :mega: :L

Suc6 bij èèn van je keuzes!

Laatst gewijzigd:
volgens mij zijn de MS2000 en de microkorg identiek qua synthengine...behalve dat de microkorg nieuwere/betere presets heeft, en een iets hardere output, dan denken mensen al snel dat het beter klinkt

Ik heb al telefonisch contact gehad met de winkel waar ik komend weekend de MS2000 ga testen.
De verkoper vertelde me dat hij nog een nieuwe MS2000 heeft staan die ik voor 1000 euro kan hebben.
Wa denken jullie,goede deal?

Origineel geplaatst door mky
Ik heb al telefonisch contact gehad met de winkel waar ik komend weekend de MS2000 ga testen.
De verkoper vertelde me dat hij nog een nieuwe MS2000 heeft staan die ik voor 1000 euro kan hebben.

een MS2000B zou het dan moeten zijn, als het de nieuwe is :), de prijs is niet top, maar een slechte prijs kan je et ook niet noemen ... al bij al goeie deal denk ik ... kvind die MS2000B toch beter als microkorg ze ... en een ietwat groter klavier is ook altijd meegenomen ... trouwens de knopjes van MS2000 zijn wel goed, maakt et meteen plezant om mee te werken ...

1000 euro?! Absurd! Absoluut geen goede prijs!

Je kunt een KS-rack hebben met meer stemmen & opties en ook een vocoder voor maar 499 bij Feedback. Voor 699 heb je een KS-5 - ook nog toetsen erbij. Wil je toch perse die Korg, koop 'm dan ook daar - 799 voor de gewone en de B versie (dus geen verschil in prijs) - maar zeker geen 1000 euro. Da's echt grof dat 'ie dat uberhaupt -durft- te vragen.

Je hebt reeds een Micro Q, een JP8080, een An1x - weet je zeker dat je er nog een synth bij wil die minder stemmen en minder mogelijkheden heeft dan die allemaal bij elkaar - en ook nog eens een virtueel analoog is terwijl je er daar al 3 van hebt?

Ik weet niet wat je maakt (het 'planet trance' verraad al wat), maar kun je misschien niet beter voor een goede sampler gaan kijken? Of anders misschien een van je oudere VA's verkopen en met 't geld een betere nieuwe halen?

jaman is zonde om een 4e(!) VA erbij te kopen...... veel teveel overlap..al kan het natuurlijk wel zo zijn dat je met die andere 3 een hate-relation hebt, dat ze niet bij je passen..dan zou ik er zeker wat andere wegdoen...

maarre..de microkorg is trouwens een hel als je wilt editten...dat werkt imho echt niet met die paar knopjes...

ik heb er nog nooit moeite mee gehad, als je echt diep wil gaan editten moet je de pc editor gebruiken. Niet echt hands-on maar wel superoverzichtelijk.

Ik heb mijn rs7000 goed ingesteld voor de microkorg, heb je wel alle knoppen en dan kun je echt helemaal loos gaan....erg tof!

Bovendien is het een zeer betaalbaar bakkie, Ik heb hem nieuw al voor minder dan 500 euro gezien, 2ehands misschien nog wel goedkoper

In ieder geval al bedankt tot nu toe voor de reacties en de tips.
Ik heb inderdaad al wa VA 's, maar ik vind wel dat ze ieder toch een aparte klank hebben.
Maar de meeste synths vandaag de dag zijn toch allemaal VA of vergis ik me?

Ik produceer dus trance muziek en het is de bedoeling om een 01v96 aan te schaffen
voor mijn nummers mee af te mixen.
Maar ik ga dus eerst nog enkele synths aanschaffen omdat ik qua geluiden nog wa krapjes zit.
Als sampler gebruik ik NI Kontakt,ik denk dat op het gebied van hardware, samplers hun tijd gehad hebben.
Hardware synths daarentegen blijven me uitermate boeien en ga er daarom nog enkele kopen.
Ik dacht dus aan de MS2000 omdat je hem in veel dance-studios tegenkomt, en later ook nog aan een Virus en een
Nord Lead.

Verschijnen er nog nieuwe vol analoog bakken bye the way?

Gegroet

...
Maar ik ga dus eerst nog enkele synths aanschaffen omdat ik qua geluiden nog wa krapjes zit.
...

Huh? Als je drie VA-synths hebt van drie verschillende merken plus nog die CS2x, dan zit je toch niet echt krap in je geluiden? Gebruik je alleen presets of zo? Ik kan me niet voorstellen dat je anders niet met enorm veel overlap komt te zitten...

Zou anders trouwens een ION niet meer toevoegen dan een MS2000B (die trouwens in het Feedbackkrantje van juli nieuw slechts € 845,- kostte, dus betaal niet teveel!) of, als je echt analoog wilt een Andromeda (jaja, te duur), of een oude echt analoge bak (de standaardjuno of zo). Of anders een OB-12 (klinkt ook erg anders, lijkt mij).

Laatst gewijzigd:
of een spotgoedkope waldorf pulse (+-200 euro) heb je een moderne analoog - wel monofoon - maar supergeluid

In ieder geval al bedankt tot nu toe voor de reacties en de tips.
Ik heb inderdaad al wa VA 's, maar ik vind wel dat ze ieder toch een aparte klank hebben.

Dit valt harder tegen dan je denkt ;).

Maar de meeste synths vandaag de dag zijn toch allemaal VA of vergis ik me?

Jazeker. Er zijn verschillende typen synthesis op de markt. Grofweg valt er bij hardware synths onderscheid te maken tussen sample-gebaseerd (Roland XV/XP serie, E-mu modules, Yamaha MOTIF/S-serie, Korg Triton/Karma, etc.) en modelling-gebaseerd (een hoop van wat Novation, Waldorf, Clavia (Nord), Access maakt). Er zijn ook nog 'speciale' typen - de Hartmann Neuron (die modelleert met samples), of de Nord Electro (die heeft een physical model, maar niet van een synthesizer), of de GEM Promega (zie Nord Electro). Dan zijn er nog software synthesizers, en omdat die goedkoper zijn om te maken vallen er leukere geintjes mee uit te halen die niet direct te doen zijn met hardware - omdat ze bijvoorbeeld niet levensvatbaar zijn door de beperkte toepassingen.

Maar wat je hierboven zegt laat toch even zien dat je kennis ontbeert. Is niet erg, maar wel aan te raden dat je het oplost voordat je iets nieuws aanschaft.

Ik produceer dus trance muziek en het is de bedoeling om een 01v96 aan te schaffen voor mijn nummers mee af te mixen.

Um.. okee.

Kijk, en daar ga je de fout in. Je synths hebben knopjes en die zitten er niet voor jan met de korte achternaam op. Synthesizers bieden je een heel gamma aan geluiden, en 'presets' zijn ook 'maar presets'. Als jij niet de geluiden krijgt die je wilt uit je synths doe jij iets fout, niet de synthesizers.

Maar wil je gelijk aan de gang en hoef je niet zo nodig te draaien - Access Virus B of C halen, zitten 1024 presets in, allemaal gelijk bruikbaar voor trance.

Als sampler gebruik ik NI Kontakt,ik denk dat op het gebied van hardware, samplers hun tijd gehad hebben.

Dat ben ik met je eens op het feit na dat hardware samplers stiller zijn.. en de Z-plane-filters moeten nog eens een keer nagemaakt worden.

Hardware synths daarentegen blijven me uitermate boeien en ga er daarom nog enkele kopen.

En dan? Je JP is bijvoorbeeld maar 2-parts multitimbraal, maar de Micro Q doet rustig 16 kanalen naast elkaar.

Ik dacht dus aan de MS2000 omdat je hem in veel dance-studios tegenkomt, en later ook nog aan een Virus en een Nord Lead.

Eh... Nord Lead en Virus kom je wel tegen.. MS2000 is meer een performance synth. Maar je koopt toch geen synth omdat andere mensen 'm hebben, of wel soms?

Alesis Andromeda is zo ongeveer de laatste grote polyfone met toetsen... dan heb je ook nog een Jomox Sunsyn, en een (hele mooie) MacBeth M3X (dikke bas), een Moog Voyager. Of je moet modulair willen gaan, maar dat is denk ik niks voor jou.

"Micro Q - JP8080 - An1x - Cs2X - MC505"

Een 01v96 is overkill denk ik... De JP, de AN en de CS hebben maar 2 uitgangen elk. Dan vallen de sounds van de CS ook nog eens tegen als je ze vergelijkt met wat de rest kan - qua 'synthesizer-achtig' is de rest beter, qua samples is de 505 beter. Een 01x zou het al aan moeten kunnen, of anders pak je lekker een computer-audio interface a la een Delta 1010 of zo, of een MOTU. Minder zooi nodig en dan draait je softsampler ook lekker.

Yep, zoek hier maar eens lekker rond en dan zul je vast wel hele toffe onderwerpen vinden waar eindeloos over synths wordt geouwehoerd (zo goed cyan?).

Origineel geplaatst door Yoozer
1000 euro?! Absurd! Absoluut geen goede prijs!

Je kunt een KS-rack hebben met meer stemmen & opties en ook een vocoder voor maar 499 bij Feedback. Voor 699 heb je een KS-5 - ook nog toetsen erbij. Wil je toch perse die Korg, koop 'm dan ook daar - 799 voor de gewone en de B versie (dus geen verschil in prijs) - maar zeker geen 1000 euro. Da's echt grof dat 'ie dat uberhaupt -durft- te vragen.

Je hebt reeds een Micro Q, een JP8080, een An1x - weet je zeker dat je er nog een synth bij wil die minder stemmen en minder mogelijkheden heeft dan die allemaal bij elkaar - en ook nog eens een virtueel analoog is terwijl je er daar al 3 van hebt?

Ik weet niet wat je maakt (het 'planet trance' verraad al wat), maar kun je misschien niet beter voor een goede sampler gaan kijken? Of anders misschien een van je oudere VA's verkopen en met 't geld een betere nieuwe halen?

de Korg MS2000 heeft wel die fantastische sequencer ! dat hebben die andere toch niet?

Origineel geplaatst door Phase
de Korg MS2000 heeft wel die fantastische sequencer ! dat hebben die andere toch niet?

Mag zo wel wezen, maar dan is het nog -steeds- een absurde prijs als je 'm goedkoper kunt krijgen bij Feedback. Waarom meer betalen als 't helemaal niet hoeft?

En dan nog : de Micro Q heeft een arpeggiator van wat flik je me nou, de JP-8080 heeft een Phrase Sequencer, de AN1x heeft -ook- een 16-step sequencer en Free EG, en waarom heb je nog een extra sequencer nodig als je 't al met je 505 en CC's kan oplossen?

Back