Origineel geplaatst door mky
In ieder geval al bedankt tot nu toe voor de reacties en de tips.
Ik heb inderdaad al wa VA 's, maar ik vind wel dat ze ieder toch een aparte klank hebben.
Dit valt harder tegen dan je denkt

.
Maar de meeste synths vandaag de dag zijn toch allemaal VA of vergis ik me?
Jazeker. Er zijn verschillende typen synthesis op de markt. Grofweg valt er bij hardware synths onderscheid te maken tussen sample-gebaseerd (Roland XV/XP serie, E-mu modules, Yamaha MOTIF/S-serie, Korg Triton/Karma, etc.) en modelling-gebaseerd (een hoop van wat Novation, Waldorf, Clavia (Nord), Access maakt). Er zijn ook nog 'speciale' typen - de Hartmann Neuron (die modelleert met samples), of de Nord Electro (die heeft een physical model, maar niet van een synthesizer), of de GEM Promega (zie Nord Electro). Dan zijn er nog software synthesizers, en omdat die goedkoper zijn om te maken vallen er leukere geintjes mee uit te halen die niet direct te doen zijn met hardware - omdat ze bijvoorbeeld niet levensvatbaar zijn door de beperkte toepassingen.
Maar wat je hierboven zegt laat toch even zien dat je kennis ontbeert. Is niet erg, maar wel aan te raden dat je het oplost voordat je iets nieuws aanschaft.
Ik produceer dus trance muziek en het is de bedoeling om een 01v96 aan te schaffen voor mijn nummers mee af te mixen.
Um.. okee.
Maar ik ga dus eerst nog enkele synths aanschaffen omdat ik qua geluiden nog wa krapjes zit.
Kijk, en daar ga je de fout in. Je synths hebben knopjes en die zitten er niet voor jan met de korte achternaam op. Synthesizers bieden je een heel gamma aan geluiden, en 'presets' zijn ook 'maar presets'. Als jij niet de geluiden krijgt die je wilt uit je synths doe jij iets fout, niet de synthesizers.
Maar wil je gelijk aan de gang en hoef je niet zo nodig te draaien - Access Virus B of C halen, zitten 1024 presets in, allemaal gelijk bruikbaar voor trance.
Als sampler gebruik ik NI Kontakt,ik denk dat op het gebied van hardware, samplers hun tijd gehad hebben.
Dat ben ik met je eens op het feit na dat hardware samplers stiller zijn.. en de Z-plane-filters moeten nog eens een keer nagemaakt worden.
Hardware synths daarentegen blijven me uitermate boeien en ga er daarom nog enkele kopen.
En dan? Je JP is bijvoorbeeld maar 2-parts multitimbraal, maar de Micro Q doet rustig 16 kanalen naast elkaar.
Ik dacht dus aan de MS2000 omdat je hem in veel dance-studios tegenkomt, en later ook nog aan een Virus en een Nord Lead.
Eh... Nord Lead en Virus kom je wel tegen.. MS2000 is meer een performance synth. Maar je koopt toch geen synth omdat andere mensen 'm hebben, of wel soms?
Verschijnen er nog nieuwe vol analoog bakken bye the way?
Alesis Andromeda is zo ongeveer de laatste grote polyfone met toetsen... dan heb je ook nog een Jomox Sunsyn, en een (hele mooie) MacBeth M3X (dikke bas), een Moog Voyager. Of je moet modulair willen gaan, maar dat is denk ik niks voor jou.
"Micro Q - JP8080 - An1x - Cs2X - MC505"
Een 01v96 is overkill denk ik... De JP, de AN en de CS hebben maar 2 uitgangen elk. Dan vallen de sounds van de CS ook nog eens tegen als je ze vergelijkt met wat de rest kan - qua 'synthesizer-achtig' is de rest beter, qua samples is de 505 beter. Een 01x zou het al aan moeten kunnen, of anders pak je lekker een computer-audio interface a la een Delta 1010 of zo, of een MOTU. Minder zooi nodig en dan draait je softsampler ook lekker.