Hallo bij het aansluiten van de emu xboard en yamaha
Motif 6 heb ik een toon verschil.
Als ik op de motif een c indruk is het gelijk aan de E op de emu xboard.
Weet iemand hoe ik dat moet wijzigen?
Tegelijk 'home', 'edit', 'patch select' en 'midi channel' indrukken tot de ledjes gaan knipperen. Dan ben je alle usersettings kwijt en is ie weer standaard zoals ie nieuw uit de doos komt. Is dat de oplossing??
Dan je module / synth gereset? Zit er een midi kabel tussen het midi klavier en de synth? Of zit er nog iets tussen? Midi interface van computer oid? Als het tweede het geval is, kan het zijn dat het daar fout gaat. Ook evenproberen je midi klavier rechtstreeks even op de computer aan te sluiten en met software te monitoren wat je computer binnen krijgt. Dan kan je isoleren of het aan je xboard of het tussenliggende apparaat of aan je synth ligt.
Kan je specifieker zijn over wat niet lukt? Lukt het resetten van de Xboard niet of heb je, nadat het Xboard gereset is, nog steeds hetzelfde probleem?
Misschien is op de Motif een "alternative scale" ingesteld. Dus bijvoorbeeld een Arabische ipv Chromatische. Misschien staat in de handleiding van de Motif waar je dit terug kunt zetten. Vaak is een scaletuning parameter terug te vinden in global settings.
Hallo,
ik ga mijn motif resetten..
Op de Emu is er maar 1 midi (din kabel uitgang) heb ik aangesloten op de midi in van de motif aangesloten.
Het is rechtstreeks aangesloten er zit niks tussen.
ik zal ook verder neuzen in de handleiding van de motif. (kon eigenlijk niks vinden)
Momenteel is het niet duidelijk of je Xboard een key transpose heeft of dat je Motif dat heeft.
Open deze video op je laptop/computer/smartphone:
Kies een piano-preset (001). Druk een A in op de Motif. Klinkt die hetzelfde? Prima, met de Motif is niks mis.
Sluit je Xboard aan op je computer/module/whatever. Herhaal bovenstaande oefening. Klinkt die A niet hetzelfde? Dan heeft je Xboard key transpose aan staan.
Dit is niet zo makkelijk als het lijkt. Het verschil in toonhoogte kan in de patch zelf liggen (maar piano's zijn vaak niet ontstemt). Transpose kan alleen lokaal werken (dus er wordt wel een C uitgestuurd naar je plugins/modules maar niet naar de interne engine). Transpose kan ook per part anders ingesteld zijn! Het kan liggen aan de Xboard of de Motif. Op bovenstaande manier sluit je hopelijk wat mogelijkheden uit.
Als laatste optie kan het zijn dat de Xboard defect is en dat de pitch bend continu een hoog signaal uitstuurt. Beweeg er eens mee terwijl je een noot speelt op de Motif om te horen of die het doet.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.