Iets te fanatieke trafo

etaoin

Brodgar Tech
Ik heb hier een Yamaha voeding (DX) waarvan de output van de trafo rijkelijk hoog lijkt. De input van de 7815 is 35V, de input van de 7805 is 16V. Dat is gelijk aan de maximale spanning van de afvlak elco's, dus ik kan met niet voorstellen dat het zo ontworpen is. Helaas staan de uitgangsspanningen van de trafo niet in het schema.

Het probleem is dat de spanningsval met name over de 7805 zo groot is dat hij in combinatie met de stroom dusdanig heet wordt dat hij in thermal protect gaat na een kwartier.

Interne sluiting op de primaire winding? Maar ik gok dat hij toch zo'n 30-40% te hoog zit, da's best veel.

Voor wat het waard is, de 110V winding is 30 ohm, de 230V winding is 110 ohm. Dat lijkt me uit verhouding. Ik heb even snel een andere trafo gecheckt en die is netjes 1:2 voor de 110-220 windingen.
Misschien iemand de 110V winding een keer gesloopt waardoor de 230V kant nu 50% goed is, en 50% over een brakke 110V winding loopt?

Als er wikkelingssluiting zou zijn, moet ie echt heel heet worden, omdat je dan een gesloten lus hebt. Geen verkeuren en/of rare fiklucht? Heb je misschien een variac met spanning/stroommeters , dan kan je zien dat de opgenomen stroom bij geen belasting vrij hoog is. Tuulk gaat een 7805 eruit bij zo'n spanningsverschil tussen in/uit uitstijgen, het te dissiperen vermogen is teveel voor het arme ding. , Die verhouding tussen 110V/230V ohmse weerstandmeting is gek. Kan je de afzonderlijke wikkelingen meten? Dus van 0-110/110/220? Is alleen maar een goed bedoelde suggeste voor dit rare probleem.
Groet
Frans

Als er wikkelingssluiting zou zijn, moet ie echt heel heet worden, omdat je dan een gesloten lus hebt.

Hangt er misschien vanaf hoeveel schade er is. Als hij in het verleden een keer mishandeld is (230v op de 110V stand vermoed ik nog steeds), dan is misschien door hitte intern op een paar plaatsen de isolatie van de wikkeldraad gesmolten. Dat maakt de winding korter, maar wellicht niet zo kort dat hij op de juiste aansluiting (met meer dan 50% van de wikkeling nog intact) ook heet wordt.

Of er in het verleden brandlucht is geweest kan ik niet zeggen, ik ken de geschiedenis van de synth niet. Een van de clockgenerators was ook defect, er zijn toetsen beschadigd, en er is ook in het panel geboord dus hij heeft al een leventje achter zich...

Kan je de afzonderlijke wikkelingen meten? Dus van 0-110/110/220?

Goed punt. 30 vs 80.

Maar goed, die trafo heeft onbruikbare output, dus ik vermoed dat ik die "gewoon" ga vervangen als ik iets kan vinden. Gelukkig zijn analoog en digitaal helemaal gescheiden dus een optie zou zijn om de trafo voor de analoge +/-15V te vervangen en het digitale 5V stuk los daarvan met een geschakeld voedinkje te doen. De analoge 5V trekt hij uit de 15V.

Hoi. Dank voor de reactie. Jammer voor zo'n mishandelde synth. Ik hoop dat het goed komt. Veel succes.
Ik blijf deze volgen
Groeten
Frans

Nouja het is gelukkig alleen nog maar een voedingsprobleem, dat in het ergste geval altijd te overkomen is door hem volledig te vervangen. Voordat ie over z'n nek gaat van de hitte werkt ie inmiddels verder prima.

Back