Cubase 7.5 ziet CME keyboard wel maar komt geen midi door

Pimpampeter

Muziekfabriek
Hi,

Gisteren avond met mn hadden in t haar gezeten hoe dit toch weer kon. Ff korte uitleg van mijn setup:

Met mijn CME U-key v2 mobiltone speel ik altijd dingetjes snel voor mn neus in. Ding draait altijd foutloos via mn USB. Helemaal top. Voor ingewikkeld werk gebruik ik n Tyros via mn normale midi.

Gisteren de hele dag op de CME zitten werken, en s avonds willen we wat gaan inspelen, en flop. Weg midi via USB. Dat wil zeggen: Cubase 7.5 ziet m bij mn midi in en outs gewoon staan, bij de midi device manager staat ie op active, maar in mn F2 balk zie ik geen midi uitslaan, en hij geeft geen midi uit.

Dus: op onderzoek.

Eerst een factory Reset van de CME. Geen resultaat
Nieuwe USB kabel geprobeerd. Geen resultaat
CME Update gedaan. Geen resultaat
Op steinberg forum zoeken. Geen resultaat
Vervolgens een normale midikabel in de midi out gerost. WEL MIDI!!!

Dus de CME doet t gewoon, maar via USB geeft ie geen midi meer door aan Cubase. Dit van het ene op het andere moment. Iemand tips hoe ik dit opgelost krijg?

Attachments

• 20161019_100041.jpg
    20161019_100041.jpg
    39,8 KB · Bekeken: 223
Is ie als midi device wel zichtbaar in bijvoorbeeld Midi-Ox? Als je windows gebruikt: Kijk eens in de device manager. Goed kans dat ie daar ontbreekt of dat er zo'n gele error driehoek bij staat. Dan is er iets loos met de driver. In dat geval helpt het vaak om 'm te deleten uit de device manager en dan even een "scan for hardware changes"te doen zodat de driver opnieuw installeert. Met USB devices is het nog wel eens gedoe als je 'm bijvoorbeeld een keer in een andere USB poort hebt gehad of na een windows update. Ik heb al vaker meegemaakt dat m'n Oxygen 8 usb keyboardje niet meer werd gevonden.

Dat was even zoeken, maar de super support van Maartens Sound en Vision heeft t euvel gevonden.

Mijn systeem hangt praktisch nooit aan internet. Waarom niet? Er staat veel gevoelige data op, en internet kan een systeem alleen maar vervuilen. Nu moet ie af en toe aan internet om de Slate digital license te vernieuwen, en daarmee is een hele reeks windows updates binnen gehaald. Een van deze updates een een incompatible USB poort veroorzaakt. Je raad het al: De CME poort.

Door de CME niet meer via USB maar via midi te draaien, is het probleem voorlopig verholpen. Advies voor iedereen: als je een midi keyboard koopt, is het slimste een Native instruments te kopen. Die drivers zijn heel erg up to date, en dat gaat altijd werken met nieuwe windows updates.

En, als je systeem draait als een zonnetje: Zet je automatische updates UIT!!!!

Kortom: een windhoos update die veel geld gekost heeft hier... pffffff

...En, als je systeem draait als een zonnetje: Zet je automatische updates UIT!!!!

Kortom: een windhoos update die veel geld gekost heeft hier... pffffff
Mss een betere tip :
Naar Windows 7 pas upgraden na 7 jaar.
Naar Windows 8 pas upgraden na 8 jaar.
Naar Windows 10 pas upgraden na 10 jaar.

Dan pas ben je zeker dat de kinderziektes eruit zijn. :D

Back