Multi-track sequencers in synthesizers?

DungBeatle

Ouwe rot
Ik zit in de markt voor een keyboard synth met ingebakken multi-track sequencer, die liefst in real-time (quantising) en step mode kan opnemen.

Enig idee welke kandidaten in aanmerking komen?

Vandaag weet ik dat ik duizend keer liever een bak heb met veel knoppen/sliders om sound synthesis te doen, dan een bak met juist genoeg knoppen om door de presets te kunnen browsen (e.g. mijn oude Korg M3R).

Thx for tips!

Roland Juno G, Yamaha YS200 en Yamaha B200.

Ensoniq ASR-10 heeft een mooie

"The ASR-10 sequencer had an internal 96 pulse-per-quarter-note 16 track sequencer."

lijkt zeer veel op ableton live structuur .

Laatst gewijzigd:
De Yamaha Motif's zijn erg interessant op dit gebied.. Lijkt ook een beetje op RS7000/Rm1x qua structure.. en flink wat faders ook.

Voor de rest kan ik nog een Roland D20. Technics WSa1 en Yamaha SY77/99 toevoegen aan het rijtje.

Hmmm.. die ASR-10 blijkt wel een klassieker te zijn.

Motif ziet er idd heel interessant uit. Modern, zeer krachtig.. niet een echte synth (zoals JD-XA).. keuzen, keuzen ;-)

4 tracks zijn idd te weinig. Ik baseer me eigenlijk op mijn beperkte ervaring in Garageband.. daar heb ik nummers gemaakt die toch snel 10+ tracks gebruiken.

Ik heb zo het gevoel dat ik sterk naar workstation wateren geduwd zal worden. Da's voor mij wel moeilijk, want ben toch echt een synth knopjes/sliders mens.

Ensoniq ASR-10 heeft een mooie

"The ASR-10 sequencer had an internal 96 pulse-per-quarter-note 16 track sequencer."

lijkt zeer veel op ableton live structuur .

I second this. De ESQ-1 en SQ-80 heeft ook een simpelere variant hier op. Met een 909 gesynct aan een SQ-80 heeft Adamski Killer gemaakt. Misschien nieuwere Ensoniqs ook wel? Ik heb de latere digitale synthesizers nooit zo goed gecheckt.

QY700 is erg sterk qua sequencer maar de ingebouwde sounds zijn niet echt spannend. Er zijn ook nog een QY70 en QY100 voor battery powered sequencing.

4 tracks zijn idd te weinig. Ik baseer me eigenlijk op mijn beperkte ervaring in Garageband.. daar heb ik nummers gemaakt die toch snel 10+ tracks gebruiken.

Ik heb zo het gevoel dat ik sterk naar workstation wateren geduwd zal worden. Da's voor mij wel moeilijk, want ben toch echt een synth knopjes/sliders mens.

Is het dan niet handiger om gewoon een knoppensynth te kopen en apart een leuke hardware sequencer erboven zetten met een laptop stand of rekje ofzo?

Ik had je al een Roland fa-06 willen aanraden maar je wilde veel knoppen en hier zitten wel wat knoppen op om je envelopes te regelen maar het is natuurlijk wat anders dan een echte knoppen synth.
Hij heeft wel de sequencer die je wilt met 16 tracks en je krijgt heel veel sounds uit de integra engine en dat klinkt wel heel goed natuurlijk.
Misschien moet je anders naar een winkel toe om verschillende workstations te bekijken, wellicht valt het mee voor je wat hands on betreft.

Qua knoppen / sliders misschien net niet genoeg, maar een Korg Kronos lijkt me wel een optie.

Zat eerlijk gezegd ook aan een Kronos eerste versie te denken.. hele vette synthengine. Prijs is wel wat hoger, 'k weet niet wat het budget is? :)

I second this. De ESQ-1 en SQ-80 heeft ook een simpelere variant hier op. Met een 909 gesynct aan een SQ-80 heeft Adamski Killer gemaakt. Misschien nieuwere Ensoniqs ook wel? Ik heb de latere digitale synthesizers nooit zo goed gecheckt.

QY700 is erg sterk qua sequencer maar de ingebouwde sounds zijn niet echt spannend. Er zijn ook nog een QY70 en QY100 voor battery powered sequencing.

De QY700 is zo'n beetje de ultieme hardware MIDI sequencer. Heel simpel in basic mode, even wat dieper in duiken voor alle mogelijkheden met zelfgemaakte patterns en begeleidingen (zeg maar "KARMA Light") maar zeker de moeite waard. Met de meeste interne sounds ga je inderdaad niet veel doen in je finale track.

Dus als je al genoeg MIDI equiped synths als geluidsbron hebt, kan zo'n QY700 je sequencing antwoord zijn. Ook leuk: het monster start op in 2 seconden.

Zat eerlijk gezegd ook aan een Kronos eerste versie te denken.. hele vette synthengine. Prijs is wel wat hoger, 'k weet niet wat het budget is? :)

ik denk niet dat dat echt een optie is voor de topic starter, aangezien hij graag in step sequences wil werken, dat kan een kronos niet, die interne sequencer is meer song based dan pattern based.

De motif kan dat wel heel goed als je naar dat soort type workstations kijkt.

Als je voornamelijk in step sequences wilt werken, is de QY700 misschien ook niet de beste keuze. Hij kan wel in step werken en kan er zelfs heel veel geavanceerde zaken mee, maar daar snijdt het mes aan twee kanten: een basic multitrack step sequencer ala Ensoniq is veel beperkter maar ook toegankelijker. En ik lees tussen de regels dat TS nogal houdt van toegankelijk.

Ik "lift" ff mee...
Ik zoek nog een functionele (en betaalbare) midi step sequencer voor uitsluitend hardware synths. Zo een waarmee je per step de midi cc kan instellen. Een beetje zoals de Octatrack, Monomachine hebben maar dan zonder eigen sound/samples
De Zaquencer heb ik gehad maar die heeft 2 instelbare midi cc.

Is een Akai MPC daartoe in staat of is de vorige jaar uitgebrachte Social Entropy Engine Step Sequencer een topper hierin ?

quasimidi raven !!

Ik zit in de markt voor een keyboard synth met ingebakken multi-track sequencer, die liefst in real-time (quantising) en step mode kan opnemen.

Enig idee welke kandidaten in aanmerking komen?

Vandaag weet ik dat ik duizend keer liever een bak heb met veel knoppen/sliders om sound synthesis te doen, dan een bak met juist genoeg knoppen om door de presets te kunnen browsen (e.g. mijn oude Korg M3R).

Thx for tips!

Ik gebruik alleen maar hardsware seq en veel workstations.
Ensoniq ASR-10
Ensoniq SQ-80
Ensoniq TS-10
Korg Kronos X
Kurzweil PC-3K6 helaas geen maatsoortwisseling mogelijk, verder meer dan compleet
Yamaha EX-5

kan ik aanbevelen en gebruik ik nu nog. Ik werk met nog veel meer maar die kan ik niet aanbevelen of ze hebben geen klavier en klankbron.

Gem S-2 Turbo vond ik ook heel goed. Dubbele midi! Daarmee kon je dubbele noten wissen en tot 1MB opnemen! Ik ken iemand die er een voor 200 euro te koop heeft, maar misschien is hij al weg.

Back