Meting pink noise in studio .. resultaat goed?

glennplumber

Kneed je synth
Hallo mede sf-ers,

Nog niet zo heel lang geleden heb ik m'n studio behandeld met Gik Acoustics en nu heb ik een simpele meting gedaan met pink noise en een ECM8000. Naar mijn idee ziet het er goed uit, maar ik heb er niet veel verstand van.

Hoe ziet het er voor jullie uit? Is dit goed of slecht?

Ik hoor graag jullie bevindingen!

Alvast bedankt :okdan:

15odnab.png

Wat meet je nu ?

Ik ken enkel het programma REW om dit te doen.
Misschien daar eens met aan de slag gaan. Er staan dan ook goede tutorials op Youtube om je te helpen.

Die heb ik geïnstalleerd alleen krijg ik het niet voor elkaar hem goed in te stellen met mn RME? Hij geeft de verschillende kanalen niet weer. Lijkt wel of die in een 'default' kanaal blijft staan?

Je zou , als je de test met pink noise wilt uitvoeren beter eerst een screenshot van de pink noise zelf kunnen maken, en dan het liefste wat meer uitgestreken over tijd zodat de incidentele pieken uitgemiddeld worden.
Dan zou ik eerst de linker speaker testen, vervolgens de rechter en uiteindelijk alle twee. vergeet niet om wat langer dan enkele seconden te testen.

Met REW krijg je duidelijkere resultaten, al vind ik het een lastig programma. Probeer anders Fuzzmeasure eens, daarmee kun je sweeps in je kamer omzetten in een eerlijkere grafiek.

Je zou , als je de test met pink noise wilt uitvoeren beter eerst een screenshot van de pink noise zelf kunnen maken, en dan het liefste wat meer uitgestreken over tijd zodat de incidentele pieken uitgemiddeld worden.
Dan zou ik eerst de linker speaker testen, vervolgens de rechter en uiteindelijk alle twee. vergeet niet om wat langer dan enkele seconden te testen.

Met REW krijg je duidelijkere resultaten, al vind ik het een lastig programma. Probeer anders Fuzzmeasure eens, daarmee kun je sweeps in je kamer omzetten in een eerlijkere grafiek.

Thanks! Ik ga eens kijken of ik met Fuzzmeasure aan de gang kan.

:okdan:

Ik snap dat de test met rew optimaal is, maat geeft deze test geen goede indicatie?

Volgnes mij geeft deze test een uitslag van meer dan 45 db verschil. Meeste studios hebben max 7 db verschil in volume. maar ik snap je uitslag niet dus daarom kan ik er niets van zeggen.

Ik snap ook niet waarom die lijn een stijging vertoont. Met REW is het de bedoeling dat je met een noise sweep een zo vlak mogelijke lijn bekomt.
Iets zoals onderstaande:
45jffK3oTG54mdwekSv_4tZ4RlHtgqq5bqIWWUU1RVLeDvV_o1MTKCUqpUtcco8htLmlgY6PBFcCl9ojun_16E3-ipAlqtjenBHh6gUR_izRLfmt2x6crpY4RmEXICZLNRy9VTGieiebokGtHHWaDUWim-jO8kgzYZgNUyKRDuXEnoUyd1JZc47SYrrx3GGGHu2ruOwkvxawLPdW4jcevPgVl9jUk-9IyIN1eUotXNCb2hHzd5_uSU9ApDmYt64dm1rNHL-dGnxL-qhoW6SNSm7Csz9tKJeL2Hc6IiP-XZIXBvPuV5hSKEWos-cXHkICsqR5GVny0eU4xRTHsiz6Ww0NgfyE043ZlCI6nIe0d58j7dy3gAvUapRJQta23cWMFS0qli7hTnTma_wKEQhkM7p3Cp17fUzb4Ng-qjGMIv_5Nmf929SMXV8of8fLV90_LRol514KSCR-w5k-WvLlXs8V2HeWb02nZjTgITtPlEJK33zRsNew4a7T3Q9GHOuNgaVQOucSN55-XfM3iwy0wj8Sk4_A9rSQqnK8yTacZ8Ite5yDqR2_tsy4KMTO22l1-NMLofUqgb_m6thT6F1uODcXxPNIB0c=w800-h430-no

Tevens moet je je schalen wat aanpassen om een duidelijk overzicht te krijgen. Je ondergrens (dB) staat te laag en je bovengrens te hoog om een getailleerde meting te krijgen.

Vaak wordt ook een detail van het laag weergeven (bv van 0Hz tot 300Hz) omdat daar vaak ook enorme problemen zitten.

Ook zijn de galmtijden belangrijk; deze moeten idealiter over het gehele spectrum zo gelijk mogelijk zijn.
Iets zoals onderstaande bijvoorbeeld (0Hz tot 300Hz maar het spreekt voor zich dat je dit ook kan generen voor 0Hz tot 20kHz):
waterfall%2BL%252BR%2Bpositie1%2Bbehandeld.jpg

Volgnes mij geeft deze test een uitslag van meer dan 45 db verschil. Meeste studios hebben max 7 db verschil in volume. maar ik snap je uitslag niet dus daarom kan ik er niets van zeggen.

45dB verschil? waar heb je het over? of bedoel je dat het level onderaan op -45dB staat? dat is heel iets anders.

Probeer ook even een loopback met deze ruis, en vergelijk deze met de eerste plaatje. grote kans dat de loopback ook oploopt! Dan is dat het karakter van de ruis. deze twee kan je dan met elkaar vergelijken.

Een sweep is juist gemaakt om zo recht mogelijk te zijn, probeer dat eens, en vergelijk met een loopback ter referentie (voor de zekerheid)

45dB verschil? waar heb je het over? of bedoel je dat het level onderaan op -45dB staat? dat is heel iets anders.

Probeer ook even een loopback met deze ruis, en vergelijk deze met de eerste plaatje. grote kans dat de loopback ook oploopt! Dan is dat het karakter van de ruis. deze twee kan je dan met elkaar vergelijken.

Een sweep is juist gemaakt om zo recht mogelijk te zijn, probeer dat eens, en vergelijk met een loopback ter referentie (voor de zekerheid)

Je hebt gelijk ik heb het fout het is idd 18 db verschil.

vergeet niet dat niet alles dat je ziet per sé de kamer is, maar ook je luidspreker. Deze hebben ook hun eigen karakteristiek, zeker zaken als woofer resonantie, baspoort en andere zaken

Hallo mede sf-ers,

Nog niet zo heel lang geleden heb ik m'n studio behandeld met Gik Acoustics en nu heb ik een simpele meting gedaan met pink noise en een ECM8000. Naar mijn idee ziet het er goed uit, maar ik heb er niet veel verstand van.

Hoe ziet het er voor jullie uit? Is dit goed of slecht?

Ik hoor graag jullie bevindingen!

Alvast bedankt :okdan:

Zonder in te zoomen op het grafiek in de 30Hz t/m 200 a 300Hz zone, zegt het mij erg weinig. Ik vraag mij ook af of je de meting goed hebt uitgevoerd, er komt namelijk aardig wat bij kijken.

Zoals bovenstaanders zeggen, voor accurate metingen gebruik je het gratis programma REW.

Zonder in te zoomen op het grafiek in de 30Hz t/m 200 a 300Hz zone, zegt het mij erg weinig. Ik vraag mij ook af of je de meting goed hebt uitgevoerd, er komt namelijk aardig wat bij kijken.

Zoals bovenstaanders zeggen, voor accurate metingen gebruik je het gratis programma REW.

M'n nieuwe producties klinken ZO VEEL beter nu. Dus het meten heeft voor mij voor nu niet zo heel veel toegevoegde waarden meer. Als ik weer tegen iets aanloop ga ik het weer overwegen om te meten.

Thx! :okdan:

Back