Extra verwarming studio?

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Hoewel ik CV (nee, niet control voltage) heb vind ik het weinig nut hebben om alles te verwarmen als ik (meestal 's nachts) in de studio bezig ben.

Er zijn verschillende soorten elektrische verwarming te verkrijgen, met allen hun voor- en nadelen. Ik zie echter niet meteen wat het meest geschikte is.
Belangrijk vind ik:
- stille werking
- laag verbruik
- veiligheid
- luchtkwaliteit

Aangezien de koude winter er terug aankomt :koffie: dacht ik alvast hier de vraag te stellen..

Thermostaatkraan op radiator van de cv zetten
Lijkt me het veiligst, goedkoopst en handigst

Thermostaatkraan op radiator van de cv zetten
Lijkt me het veiligst, goedkoopst en handigst

dat staat erop en gebruik ik ook om de temperatuur in de studio steeds op een "gezond" niveau te houden voor de apparatuur
Maar uiteraard is er nog steeds een centrale thermostaat in de woonkamer.. Als ik overal de thermostaatkranen dichtdraai (dus ook in de woonkamer) gaat de cv zijn best doen om de woonkamer te verwarmen, waardoor hij onafgebroken op volle toeren zal draaien, ook niet echt efficient.. Er bestaat wel van die draadloze thermostaat dingen dat je dan kan meenemen in de ruimte waar het nodig is, maar dat lijkt me niet echt handig, geen idee of ik daar veel voordeel uit haal. Iets elektrisch dat ik even een half uurtje aanzet lijkt me dan veel handiger tov eerst overal de kranen te gaan dichtdraaien, maar het is wel een optie dat ik kan overwegen

Er zijn een heleboel factoren die meespelen om de juiste verwarming te kiezen;
Volume, isolatie, ventilatie.

Mijn advies; alleen in je studio gaan zitten, dan hoef je de rest van van het huis niet meer warm te stoken. :)

Een oliegevulde electrische radiator
Kost minder dan100 euro en veiliger dan vele andere electrische kacheltjes

Ik heb airco in de studio genomen, in de zomer is het anders 40 graden daar. En nu het koud is gebruik ik 'm als verwarming, goedkoper/zuiniger dan de radiatoren laten werken dus die heb ik uit gezet.

Heb ik ook al overwogen, want zit onder een dak, is een ramp in de zomer.
Heb nog een kleine zolder erboven zitten dus er is op zich wel ruimte voor een airco..

Als je even louter informatief kan delen welk type en welke kosten daaraan hangen, ben wel beniewd.. Mag via PB..

Warm ondergoed van Damart. Ik ben vrij ernstig...

Hun T shirts zijn anders de max, zeker de lange.

Stil is natuurlijk wel belangrijk in de studio dus een oliegevulde radiator is stil maar verbruikt ook wel iets natuurlijk.
Je hebt infrarood panelen die je op de muur monteert en die hebben een wat hoger rendement volgens mij en zijn ook stil.
Ze zijn er vanaf zo'n 100 euro dacht ik.
Als je zoiets op de muur maakt plak dan eerst een laag radiator folie tegen de muur en dan monteer je zo'n paneel en vooral niet onder een raam of als het niet anders kan een vensterbank erboven.
Ik weet niet hoe je woont maar goede isolatie is minstens zo belangrijk; geen tocht, dubbelglas of voorzetramen en iets van vloerbedekking/kleed op de vloer maakt het nog wat behaaglijker.

Dit dus! :okdan: Heb ik ook. Zit een thermostaat op. Werkt uitstekend.

op kantoor gebruiken we een oude olieradiator als extra verwarming bij vriestemperaturen.
echter vind ik dat dat ding een vieze geur voortbrengt.. is dat bij alle olieradiatoren zo?

Dat ding wordt heet genoeg om plastic te smelten, stof zal ie dus vast ook 'verbranden'
Er dus nooit iets over hangen - ik zag ooit een stekkerdoos die daar duidelijk niet tegen kon, op liggen.
(De baas heeft toen de draad afgeknipt, om ons te beletten 'm te gebruiken) Toen zaten we elke dag zonder verwarming, in een hok zonder isolatie, met open deur in de winter, stil, op een scherm te turen. O wat een heerlijke tijd, ik denk er met plezier aan terug (NOT)
O ja, dat was mid 90's

Je hebt infrarood panelen die je op de muur monteert en die hebben een wat hoger rendement volgens mij en zijn ook stil.
Ze zijn er vanaf zo'n 100 euro dacht ik.

Die dingen hebben inderdaad een mooi rendement, groot nadeel is dat ze de lucht niet verwarmen maar enkel objecten waar het IR op instraalt. Voor je gevoel blijft de kamer dus fris behalve als je in de radius van zo'n paneel zit.

Tip, econoheat! Erg fijn, heb er 2 in mijn studio waarvan eentje nu op een thermostaat alles op 18 graden houdt en als ik het warmer wil hebben (dan wil ik als koukleum) dan schakel ik de 2e bij. verbruiken 400 watt en zijn in de kleur van de muur geschilderd. http://econo-heat.com/nl/

- Of je zet op het circuit van de radiator in de studio een aparte circulatiepomp die je dan kan aansturen met een aparte thermostaat.
- Olieradiatortjes allemaal goed en wel maar dat vreet een pak electriciteit.
- Het pricipe van thermostatische kranen is dat je je gewone thermostaat die zich in de woonkamer bevindt op maximum zet en de temperatuur regelt met de thermostatische kranen op de radiatoren.
Die nemen dus plaatselijk de taak van de thermostaat over en kan je in elke kamer een temperatuur creëren die je wenst.
Als je de hoofdthermostaat altijd zelf hoger of lager zet hebben thermostatische kranen totaal geen nut...

Cheers,
Exo. :mega:

Als ik overal de thermostaatkranen dichtdraai (dus ook in de woonkamer) gaat de cv zijn best doen om de woonkamer te verwarmen, waardoor hij onafgebroken op volle toeren zal draaien,

Nee hoor. Je thermostaat stuurt enkel je circulatiepomp aan.
Die stuurt warm water naar de radiatoren en er keert afgekoeld water terug.
Als de thermostatische kranen in de woonkamer (of beter overal) dichtstaan komt er zo goed als even warm water terug (minus wat verlies) als dat er vertrekt en zal de brander dus niet onafgebroken op volle toeren draaien aangezien hij zo goed als niet moet bijwarmen.

Cheers,
Exo. :mega:

Back