Extra verwarming studio?

Ik gebruik in de winter ook een klein electrisch kacheltje met een themostaat, maar dan niet oliegevuld. Werkt prima en was ook supercheap, 20 euro of zo. Is natuurlijk niet de beste oplossing (electrisch verwarmen is sowieso niet goedkoop) maar al met al gebruik ik hem ook weer niet zo veel.....punt 1 zit ik niet ontzettend vaak meer in de studio (daar moet ik eens verandering in aanbrengen) en punt 2 is het vaak meer een kwestie van even een boost geven om de ergste kou er uit te halen. Als ik er een tijd zit en er staat veel apparatuur aan dan wordt het vanzelf wel warm :)

Mijn kacheltje is stil en geeft alleen een zacht klikje als hij aan- of uitschakelt. Maar dat is geen probleem, want akoestische opnamen maak ik toch niet.

@Exo
Thanks voor de uitleg, zo had ik er nog niet over gedacht
Maar gaat die pomp dan niet veel meer werk verrichten?

Nope. Als je CV-installateur z'n werk goed verricht heeft, heeft hij een bypass met thermostatische kraan geplaatst tussen de depart en de retour.
Op die manier kan de pomp zich nooit "doodduwen" omdat de kranen dichtgedraaid zijn.
Ze draait gewoon continu. Dat doet de mijne ook. Heb ze wel vervangen door een met een A++ energielabel.
Die verbruikt minder dan al die oude DAB, Wilo, Grundfoss e.a. ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Dat is hele bruikbare info exo! Hoe kom ik er - als niet CV installateur- achter of de vorige eigenaar een bypass met thermostatische kraan heeft geplaatst tussen vertrek en retour?

Ik heb in mijn studio -in aanbouw- één radiator en was van plan om bij te verwarmen met een elektrische convector met inschakelbare ventilator. Op deze manier blijft de ruimte op 17-19 graden en kan ik bij verwarmen met elektrisch. Echter... ik heb op alle verwarmingen in het huis een thermostaatkraan zitten...

Ofwel is er tussen de uit- en ingang een aftakking gemaakt waar een thermostatische kraan tussenstaat.
Beter nog is een drukverschilventiel.
Dit ventiel gaat open wanneer er een verhoogde druk op de leidingen ontstaat t.g.v. het sluiten van meerdere (thermostatische) kranen, ervan uitgaande dat de hoofdthermostaat in de woonkamer steeds op max. staat.
De temperatuurregeling wordt dus overgenomen door de thermostatische kranen in elke ruimte.
Te koop bv. bij Warmteservice van Pentec of Danfoss.
http://www.warmteservice....AVDO-3-4-recht/p/47151305
http://www.warmteservice.nl/static/images/pdf/4715-A.pdf

cj_1_06_5_2.jpg

credit-card-logo.png

Zoals je ziet op de 2e tekening kan de bypass of het drukverschilventiel zowat overal in de installatie geïmplementeerd zijn, dus niet per sé aan de uit-, ingang van de installatie.
Meestal (doch niet altijd dus), is dit echter wel het geval.

Velen zullen zich in deze situatie herkennen:
http://www.heatnet.nl/zoneregeling-praktijkvoorbeeld.html

Cheers,
Exo. :mega:

Ik heb over het algemeen meer problemen om het koel te krijgen. Al mijn apparatuur verwarmd de ruimte prima....

Ik heb over het algemeen meer problemen om het koel te krijgen. Al mijn apparatuur verwarmd de ruimte prima....

Dit dus, altijd zweten in dat kamertje haha.

Back