Algemene Note Hold/Latch via MIDI Sustain?

DungBeatle

Ouwe rot
Hallo,

Sommige synths hebben een Note Hold of Latch button.. super indien je meerdere keyboards hebt, maar slechts twee handen.

Voor de synths die geen zo'n functie hebben vraag ik me af er een algemene oplossing kan zijn via MIDI?

Is het mogelijk om bvb via de programmeerbare pads of buttons van een of andere MIDI controller de MIDI Sustain (CC 64) naar voorgeprogrammeerde synths te sturen?

Ik zit met een MOTU MIDI Express 128 qua connectiviteit.

Dank voor de feedback/expertise!

DB

Pedaaltje met latch functie a 25 euro aanschaffen bv van boss?

nadeel van sustain pedals is dat elke noot toegevoegd word, voor akkoordwissels moet je dan punch-in punch out trappen, zoals bij de sustainpedaal van n piano. Als ik echter tegelijk met 2 handen piano wil spelen, met de pedalen én een extra expressie pedaal naar de synth filter is dat er net teveel aan.

in abltn live gebruik ik dit, doet precies wat je zoekt

http://www.midimood.com/product/uhold/

enige minpunt vond ik dat aftertouch en midi ccs die geen noot informatie zijn ook ge-latched worden, maar dat heb ik opgelost door 2 midikanalen te gebruiken, 1 voor note on/of met de uhold op, en 1 voor alle controller cc's

Bij vleugels heb je daar de 3de ( middelste) pedaal voor
Weet echter niet of daar een bijpassend midicontrolnummer voor bestaat

nadeel van sustain pedals is dat elke noot toegevoegd word, voor akkoordwissels moet je dan punch-in punch out trappen, zoals bij de sustainpedaal van n piano. Als ik echter tegelijk met 2 handen piano wil spelen, met de pedalen én een extra expressie pedaal naar de synth filter is dat er net teveel aan.

in abltn live gebruik ik dit, doet precies wat je zoekt

http://www.midimood.com/product/uhold/

enige minpunt vond ik dat aftertouch en midi ccs die geen noot informatie zijn ook ge-latched worden, maar dat heb ik opgelost door 2 midikanalen te gebruiken, 1 voor note on/of met de uhold op, en 1 voor alle controller cc's

Nice! Die Toggle functie, simpel maar geniaal.

Back