Jupiter 8 bouwen met Raspberry Pi en Boutique JP-08 ?

Ehm .. punt is dat 'userland' (waar je applicatie in draait) dus juist wel toegang tot je gpio nodig heeft, wat met een OS dus extra issues geeft qua permissies (ja hier zijn ook wel libraries voor, maar dat zijn ook maar vieze hacks).
Bovendien is een OS nooit klaar met updaten ..
Ehm het gaat vnl. om een RPI... daar zijn diverse compleet goed werkende Os'sen ('userland') voor, waar je de applicatie op kan bouwen en draaien en steeds toegang hebt tot alle I/O's, zonder vieze hacks. Zo heb je een volledig autonoom systeem dat met een minimum aan hardware al bestuurd kan worden (bvb. enkele switches) en geen updates meer benodigd. Je kan makkelijk een HDMI schermpje aansluiten en/of eventueel remote bediening, etc.

er is trouwens een bedrijfje wat custom cases/controllers maakt in de vorm van oude (en vst) synths ze hebben bv een oude Oberheim maar nog geen Jupiter

http://www.synth-project.de/controller_overview.html

met 2 Doepfer pocketmidis ben je echt wel klaar toch? Hoef je geen andere rare doosjes ertussen te zetten met OSen en weet ik niet wat of werken die dingen beter dan een pocketmidi

:koffie:

Ik ben toch vet constructief? Geef allerlei tips over hoe een project als dit aan te pakken etc.

Maar de TS wil dus blijkbaar een vrij omslachtige weg in slaan, en dat is helemaal prima verder.

De originele vraag "is dit mogelijk?" is dan ook niet heel interessant om te beantwoorden, want "ja natuurlijk" is ook weinig constructief verder.

Het is bijna als je eigen electriciteit opwekken omdat je een pannetje rijst wilt koken met een kookplaat.
Ja dit is 'mogelijk' maar behoorlijk omslachtig als je aan een gaspitje ook genoeg zou kunnen hebben.

Ja op een Teensy heb je echt met enkele regels code een USB to midi interface , usb midi controller , ... een paar 4051's kopen en je midi controller is klaar ...

Probeer op een Pi eens 6 verschillende midi outputs te maken met 6 verschillende uarts/serials ... dan moet je nog bitbangen enzo ... en eens zien hoe je OS dat eventueel gaat afhandelen dan ... die laatste teensy's kunnen dat standaard allemaal , niks gedoe, rete strakke timing waarschijnlijk ook nog ...

Grootste probleem met die boutiques is dat alle controls over sysex gaan in plaats van normale CC messages.
Maar dat zal qua implementatie niet extreem ingewikkeld zijn.

Hier een stukje documentatie daar over.

Overigens is midi op usb-host niet echt nodig als je de boutique toch over midi wil aansturen (dus direct op de midi-in port).

Overigens is midi op usb-host niet echt nodig als je de boutique toch over midi wil aansturen (dus direct op de midi-in port).

Nee, maar een USB midi interface bouwen met een teensy is op zich al wel een leuke eenvoudige hardware oefening. Dan vanuit java een control panel bouwen op PC om de boutiques aan te sturen kan een handige opstap naar een volledig zelfstandig werkende hardware controller zijn (voor de topicstarter dan toch :D )

Ja op een Teensy heb je echt met enkele regels code een USB to midi interface , usb midi controller , ... een paar 4051's kopen en je midi controller is klaar ...

Probeer op een Pi eens 6 verschillende midi outputs te maken met 6 verschillende uarts/serials ... dan moet je nog bitbangen enzo ... en eens zien hoe je OS dat eventueel gaat afhandelen dan ... die laatste teensy's kunnen dat standaard allemaal , niks gedoe, rete strakke timing waarschijnlijk ook nog ...
Ik kan makkelijk mijn Emagic MT4 (één van de vele midi-interfaces) aansluiten op één USB poort van de RPI, je hebt ook RPI met 4 USB poorten. Een reeks basis midi commando's (ook sysex) zijn direct beschikbaar. Hiervoor hoef ik niet eens te programmeren of solderen.

Toch, je Teensy uitleg wekt ook mijn aandacht. Als je interessante links hebt... welkom.

... Dan vanuit java een control panel bouwen op PC om de boutiques aan te sturen kan een handige opstap naar een volledig zelfstandig werkende hardware controller zijn (voor de topicstarter dan toch :D )
Java kan gewoon op de RPI en dus een control panel bouwen kan ook zonder PC.

Laatst gewijzigd:
Je kunt er wel 2 cascaden tot een 8 stemmige versie :)
Of gewoon een system 8 kopen :D

Back