"B67 ZEN FM“-Synthese-Engine (4 lineare FM-Operatoren + 4 Wellenformen) für alle Roland ZEN-Core-Instrumente: neuer Editor und neue Klangsammlung.

Benis67

Nieuwkomer
Synth_Editor_2_0.jpg

De nieuwe ZEN-Core Editor Librarian V2.0 (PC en Mac) is nu beschikbaar voor Roland-synthesizers van de series Fantom, AX-Edge en Jupiter-X/Xm.

Tot de vele nieuwe functies behoort de mogelijkheid om een nieuwe synthesizer-engine te bewerken, die volledig compatibel is met de ZEN-Core-standaard en lineaire FM-synthese (4 operatoren) gebruikt, evenals 4 moduleerbare operatorgolven.

De synthesizer-engine "B67 ZEN FM" is gebaseerd op een speciale implementatie van een ZEN-Core-geluid, die slechts toegang geeft tot een beperkt aantal syntheseparameters. De overige parameters zijn vooraf gedefinieerd en niet toegankelijk (bijv. Structure 1-2/3-4 = XMOD2, Osc Type = VA). De modulatiematrix is "gelockt" met vooraf gedefinieerde bron- en doelparameters om correcte modulaties van de hoofdparameters van de FM-synthese te waarborgen.

De realtimebewerking gebeurt op een aparte pagina met alle syntheseparameters, de via de parameter „freq.ratio“ instelbare operatorfrequenties (0,25, 0,5, 0,78, 1, 1,5, 1,57, 1,78, 2, 3, 3,5, 4,5 enz.), de golfvormen (SIN, SIN2, TRI, TRI2, TRI3, SAW, SQR, RAMP, JUNO), de grafische weergave van de 8 enveloppen (4 voor FM en 4 voor Shapes), een geluidsbibliotheek (2048 geluiden), 20 geluidsvoorkeuren, 8 envelopvoorkeuren, een klembord en de mogelijkheid om syntheseparameters te kopiëren en plakken.

Elk geluid is toegewezen aan een van de 93 MFX-multieffecten die in het betreffende gebied bewerkt kunnen worden. Door het toepassen van waveshaping op de golfvormen van de 4 operators (via de FAT- en PW-parameters) en hun modulatie met 4 toegewijde enveloppen kan de synthese-engine de fasenvervormingssynthese (PD) nabootsen die bekend is van Casio CZ-synthesizers.
FMSynthesisPage.png

B67_ZEN_FM_Structure.jpg

Bij gebruik van sinusoscillatoren en modulatie van de PW met de daarvoor bestemde ADSR-omslagen is de gehele synthesizerstructuur vergelijkbaar met een FM-algoritme met 8 operatoren, zoals in de afbeelding wordt weergegeven: 4 operatoren (1, 2, 3 en 4) kunnen vrij worden ingesteld qua frequentie, terwijl de andere 4 de overeenkomstige draag- en modulatie-operatoren in een verhouding van 1:1 moduleren.
algorithml.png

De polyfonie bedraagt 22 stemmen voor alle synthesizers, piano's, keyboards, blaasinstrumenten, gitaar-synthesizers en virtuele instrumenten die compatibel zijn met de ZEN-Core-standaard. Bij de grooveboxen MC-101, MC-707 en VERSELAB MV-1 wordt de polyfonie teruggebracht tot 11 stemmen.

Het vereenvoudigde grafische bewerken van alle parameters, het beheersen van geluid via de Librarian en het opslaan van parameters voor latere bewerking is alleen mogelijk met de ZEN-Core Editor Librarian V2.0.

De nieuwe B67 ZEN-Core Collection 3 (in totaal 197 ZEN-Core-geluiden) is ook verkrijgbaar, waaronder 112 geluiden die zijn gemaakt met de "B67 ZEN-FM"-synthese-engine.

Dankzij de volledige compatibiliteit met de ZEN-Core-standaard kunnen deze geluiden op alle compatibele instrumenten en virtuele instrumenten worden gebruikt: Zenology Pro, Zenbeats (ZC-1), FP-E50, RD-88, RD-08, Juno-D, Juno-X, V-Stage, MC-101, MC-707, Verselab MV-1, GM-800, Aerophone AE-20 Pro, AE-30, GO:KEYS 5 en GO:KEYS 3. De geluiden met de B67 ZEN-FM-synthese-engine zijn beschikbaar in een eigen bestandsformaat dat kan worden bewerkt en beheerd in de Editor/Librarian V2.0. Deze is beschikbaar voor Fantom, AX-Edge en Jupiter-X/Xm.

De geluiden met de B67 ZEN-FM-synthese-engine worden samen met de collectie geleverd in een eigen bestandsformaat dat kan worden bewerkt en beheerd in de Editor/Librarian V2.0 voor Fantom, AX-Edge en Jupiter-X/Xm.

De collectie bevat verschillende geluiden die met deze synthese zijn gemaakt. Daaronder bevinden zich emulaties van enkele ‘klassieke’ Yamaha DX7-geluiden (Marimba, Vibe, Celesta, Bakket, Jazz Guitar, Tubular Bell, EPiano, Bowed Strings, Brass, Synth Bass, Metal,...) evenals originele geluiden die FM- en golfvormsynthese gebruiken voor nieuwe geluiden met complexe en zich ontwikkelende boventonen.

Handleidingen, specificaties, wijzigingsoverzicht:

B67 Zen-Core Editor-Librarian and Banks Collection

Last edited by a moderator:
Ich finde das zeug, das Roland hier für zen core herausbringt, absolut genial.
Aber das hier ist ein niederländisches forum , und auch wenn deutsch wie niederländisch aussieht ... ist es das nicht.

Ich finde das zeug, das Roland hier für zen core herausbringt, absolut genial.
Aber das hier ist ein niederländisches forum , und auch wenn deutsch wie niederländisch aussieht ... ist es das nicht.
Mijn excuses dat ik in het Duits schrijf: aangezien ik de taal niet spreek, moest ik Google Translate gebruiken.

Ik heb deze software een tijdje geleden bijna gekocht maar kon voor de MC101 volstaan met een paar op de MC707 gemaakte presets die ik als template gebruik op de MC101 en verder eigenlijk super goed te editen is op het apparaat zelf.

De Verselab MV1 laat zich helemaal niet editen. Maar toen ik zag de Editor specifiek voor de MC101 of 707 moet aangeschaft worden en niet direct de MV1 tegenkwam was de interesse ook wat minder. B67 ZEN-Core Price and purchase link

Deutsch van iemand uit Italia... zet ik maar even een passend nummer op. :dj: Dat de danseresjes Japans zijn maakt het natuurlijk helemaal af.

Back