Ex-Virus

Yoozer

vorbei
Zo, lange tijd geleden dat ik een draad heb gestart.. okee, hier is het volgende.

Momenteel bezit ik een Waldorf Q rack (16), een AN200 en een Micromodular. Op de Musikmesse van begin dit jaar heb ik geruime tijd bij de helden van de VA (Clavia, Waldorf, Access en Novation) rondgehangen. Ik was erg onder de indruk van het geluid van de Access Virus C. Ik weet dat deze weinig meer toevoegt dan een dikkere DSP, EQ-per-part, meer stemmen en een ander uiterlijk in vergelijking met de B, maar toch. Ik heb de reviews op Harmony Central en op de Unofficial Access forums zelf gelezen.

Nu ben ik na hard sparen misschien in staat om er eentje de mijne te maken; maar dit gaat niet zonder kleerscheuren dus moet ik iets wegdoen. En je kunt al raden wat dat is.

Opdat ik een volledig, goedgewogen oordeel kan maken wil ik weten of er hier mensen zijn die hun Virus (B of C) hebben weggedaan, en waarom. Natuurlijk zijn er een hoop mensen wild enthousiast over dit apparaat, maar ik wil ook de minder prettige kanten van het verhaal horen.

Daarom dus: wie had er een Virus? :D

Had eerst heel lang een viruss gewild,

Maar denk dak nu maar voor de Ion ga.

Een keer wat anders,

Ik kan zoiezo niet goed omgaan met synth`s, wat de ene binnen 5 min er uit krijgt lukt mij niet 1 keer in m`n hele leven.
Heb hem iets van 3 maanden gehad en naar zo beetje 2 maanden kreeg ik er wel wat leuks uit alleen vond ik hem altijd te lief klinken, en een ander ding wat ik onprettig vond werken was de oneindegen sub menutjes. Wat ook wel jammer is dat je de rev en delay alleen maar op of 1 geluid kon gooien ( of het was alleen maar 1 kanaal).

Maar geloof mij als je hem koopt zal je er niet zo snel spijt van hebben.;)

Ik had hem weggedaan. Gebruikt om een ruildeal in werking te stellen voor een perfecte mpc3000le. Zat wat krap bij kas en heb er geen spijt van. Destijds heb ik moeten kiezen tussen de NR3 en de Virus C. De Virus werd het slachtoffer en vooralsnog heb ik er geen spijt van. Niet dat ik de sound ervan niet mis, maar ik gaf de voorkeur aan de interface van de NR3. Die Virus komt overigens wel weer een keer terug. Ik hoef maar een seintje te geven wanneer ik hem weer wil terugkopen. We zien wel ;)

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Had eerst heel lang een viruss gewild,

Maar denk dak nu maar voor de Ion ga.

Een keer wat anders,
hier hetzelfde... al had ik de wens voor een virus al eerder opgegeven, lang voordat ik die ion leuk ging vinden... maar het idee blijft

Metatron, no offence!

Maar je moet bij die va'tjes niet gewoon aan knoppen draaien,
Dan komt eraf en toe wel iets leuks uit maar is waarschijnlijk niet nuttig i.v.m. synch.
Het is echt niet zo super moeilijk om iets leuks te maken, maar je moet het effe door hebben,
Door gericht te gaan werken met die apparaten, maar ik ben er ook niet zo'n held in, en ik
heb zelf een iets makkelijker variant (novation),

Maar bij ons was het in eerste instantie ook niet gemakkelijk maar als je het effe door hebt
begint het leuk te worden en word hij makkelijk inzetbaar als je in je song effe iets nodig hebt,
wat precies moet doen wat jij wilt, en dat vind ik zelf de kick, maar klote kan ook tot lachen
sounds leiden, maar wij gebruiken hem grotendeels om Fx effecten te creeeren,

Maar ja ik heb roel hier die alles uitlegd.
Maar Roel zegt nu dat je effe op het forum moet kijken wat alles betekent,
(manual) kan ook.

Was eigenaar van een Virus b, maar heb 'em weggedaan omdat ik geld nodig had voor een OSCar.:P
Heb de Virus best wel een tijdje gehad, en hij beviel me ook wel. Maar ik moet eerlijk toegeven, (mijn mening! geen discussies!;) ) dat ik er na een tijdje een beetje op uitgekeken raakte. Niet omdat ik er geen mooie geluiden uit kreeg of iets dergelijks? Maar gewoon omdat de sounds van de Virus niet in mijn straatje lagen. De Access Virus serie produceert prachtige warme, vette geluiden! Maar ik ben meer van het bizarre en orginele (a la Ems, syrinx etc) dus vandaar dat ik 'em heb verkocht. Nogmaals! Het blijft gewoon een brute bak!:{ Tevens: De handleiding van de Virus?! Die zuigt! En daardoor is en blijft de Virus best een moeilijke synth om te programeren! Je moet er zeker wel de tijd voor over hebben! ;)

Peace...

Okee.. alvast bedankt voor deze reacties, meer mogen er natuurlijk altijd komen :).

Programmeren is gelukkig niet zo'n probleem voor me, en van de rest van m'n apparatuur heb ik vrijwel nooit de handleiding gebruikt, dus zo'n ramp zal het niet wezen :).

Metatron, no offence!

Maar je moet bij die va'tjes niet gewoon aan knoppen draaien,
Dan komt eraf en toe wel iets leuks uit maar is waarschijnlijk niet nuttig i.v.m. synch.
Het is echt niet zo super moeilijk om iets leuks te maken, maar je moet het effe door hebben,
Door gericht te gaan werken met die apparaten, maar ik ben er ook niet zo'n held in, en ik
heb zelf een iets makkelijker variant (novation),

Maar bij ons was het in eerste instantie ook niet gemakkelijk maar als je het effe door hebt
begint het leuk te worden en word hij makkelijk inzetbaar als je in je song effe iets nodig hebt,
wat precies moet doen wat jij wilt, en dat vind ik zelf de kick, maar klote kan ook tot lachen
sounds leiden, maar wij gebruiken hem grotendeels om Fx effecten te creeeren,

Maar ja ik heb roel hier die alles uitlegd.
Maar Roel zegt nu dat je effe op het forum moet kijken wat alles betekent,
(manual) kan ook.

Bedankt voor je advies.;)

Ik zit me af te vragen of een Q rack in nieuwstaat 900 euro op kan/mag brengen :). En tja.. anders wordt 't hard doorsparen.

Ik zou die Q rack er zoiezo niet uitdoen,

Als ik mocht kiezen tussen waldorf Q keyboard, of de Accesss Virus KC zou ik de waldorf kiezen.

Krijg je spijt van!!!

Oh, maar ik heb al van zoveel dingen spijt.. dat ik lang niet zoveel muziek maak als ik zou kunnen... dat ik 2100 DM heb betaald voor een ESI-4000 met weinig tot niets erbij.. dat ik een Juno-60 in topconditie voor 400 piek heb weggedaan (en nog met moeite weg heb gekregen).. etc. Klein beetje spijt kan er echt nog wel bij :).

Koop dan maar een ion, heb ik nu ook gedaan, echt daar zul geen spijt van krijgen.

Ik heb ook een Virus gehad en verkocht. (Ik moet wel erbij zeggen dat ik in plaats van die Virus B een VIrus C heb gekocht!)

Over de Waldorf Q gesproken, ik heb ook een MicroQ en de Virus C klinkt daarbij vergeleken wat mij betreft beter.

ik heb een virus c en een waldorf micro q gehad...
ik vind de micro q en vooral de grote q veel meer uitnodigen tot freaken dan de virus.
de virus klinkt wat wolliger en warmer, de q wat scherper en harder

Dit is allemaal heel persoonlijk natuurlijk. Ikzelf heb ook een virus en een mQ, maar die twee klinken echt totaal anders. De mQ klinkt echt analoog, strak en laag, maar de Virus weer vet en sprankelend.

Gewoon die Q-rack houden I'd say!

Koop dan maar een ion, heb ik nu ook gedaan, echt daar zul geen spijt van krijgen.

Ik vond de ION erg Q-achtig klinken (en dat is bedoeld als een compliment). Helaas waren op de Messe de verschillende filtermodellen volgens mij nog niet echt actief, en de effectloze presets klonken wel vet maar konden me nog niet over de streep trekken. In de tussentijd is er natuurlijk veel gebeurd met 't OS, maar ik zit hier al met 2 synths met toetsen.. heb er maar voor 1 plaats.

Origineel geplaatst door Saskija
Ik heb ook een Virus gehad en verkocht. (Ik moet wel erbij zeggen dat ik in plaats van die Virus B een VIrus C heb gekocht!)

Over de Waldorf Q gesproken, ik heb ook een MicroQ en de Virus C klinkt daarbij vergeleken wat mij betreft beter.

Ik weet dat er EQ-per part is bijgekomen, dat de polyfonie is opgehoogd naar 32 (en dat 'ie niet terugvalt zoals de B dat doet bij het gebruik van een extra osc), en dat 'ie een ongelofelijk sexy zwart+rood=evil kleurenschema heeft gekregen alsmede een paar extra knoppen die 't programmeren makkelijker maken.. tja, dat kan ik natuurlijk ook doen, dan kan ik de Q gewoon houden als ik voor een 2ehands B ga. Maar is 't een groot verschil in dagelijks gebruik? Dan maken getallen altijd wat minder uit...

Een rack XL vind ik een beetje zonde. Zit er zoveel power in zo'n bak, ga je 'm qua interface terugsnoeien. Vond ik geen probleem bij de micro Q omdat ik voornamelijk menu+dataslider synths gewend ben, maar ik heb dan 't gevoel dat ik te hard op de presets ga leunen.

Origineel geplaatst door binaural
Dit is allemaal heel persoonlijk natuurlijk. Ikzelf heb ook een virus en een mQ, maar die twee klinken echt totaal anders. De mQ klinkt echt analoog, strak en laag, maar de Virus weer vet en sprankelend.

Gewoon die Q-rack houden I'd say!

Kan niet; budget ;). Moet ik weer een paar dingen verkopen en dan nog veel geduld hebben, misschien dat 't dan wel lukt.

Dat wordt dan wel een grote rack als ze dezelfde knoppen erop willen doen! :D

Groetjes Roel

Back